Page 13 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 13
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
SDB2.1. İletişim Becerisi
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB2.1.SB1.G1. Başkalarından gelen iletileri fark eder.
SDB2.1.SB1.G2. Farklı kanallardan gelen iletileri bağlam etrafında birleştirir.
SDB2.1.SB1. SDB2.1.SB1.G3. Başkalarının anlattıklarını dinlemek için onlara zaman ayırır.
Başkalarını etkin şekilde SDB2.1.SB1.G4. Başkalarını dinlerken ne karşılık vereceğini düşünmekten çok ne söylediklerini
dinlemek anlamaya çalışır.
SDB2.1.SB1.G5. Başkaları konuşurken cevap vermeden önce onların sözlerini bitirmelerini bekler.
SDB2.1.SB1.G6. Etkin dinlemenin iletişime katkısını değerlendirir.
SDB2.1.SB2.G1. Duygu ve düşüncelerini fark eder.
SDB2.1.SB2.G2. Duygu ve düşüncelerini sınıflandırır.
SDB2.1.SB2. SDB2.1.SB2.G3. Duygu ve düşüncelerini ifade etmek için uygun zaman ve ortamı belirler.
Duygu, düşünceleri ifade
etmek SDB2.1.SB2.G4. Duygu ve düşüncelerini bağlama uygun şekilde açıklar.
SDB2.1.SB2.G5. Duygu ve düşüncelerini beden dili ile uyumlu olarak açıklar.
SDB2.1.SB2.G6. Duygu ve düşünce ifadelerinin iletişime katkısını değerlendirir.
SDB2.1.SB3.G1. Sözlü etkileşimin gücünü ve önemini fark eder.
SDB2.1.SB3.G2. Sözsüz etkileşimin gücünü ve önemini fark eder.
SDB2.1.SB3.G3. Sözlü ve sözsüz etkileşim için iletişim kanalları belirler.
SDB2.1.SB3.G4. Sözlü mesajlar alıp verir.
SDB2.1.SB3.
Sözlü ya da sözsüz olarak SDB2.1.SB3.G5. Sözsüz mesajlar (duraksama, ses tonundaki duygusal ton, yüz ifadeleri, beden
dili, beden yönelimi, seçilen kıyafetler, esnemek vb.) alıp verir.
etkileşim sağlamak
SDB2.1.SB3.G6. Ortak bağlamlar oluşturarak başkalarıyla iletişim başlatır.
SDB2.1.SB3.G7. İletişim kurulan kişi ya da kişilerle arasındaki fiziksel mesafeyi ayarlar.
SDB2.1.SB3.G8. Anlaşılmayan konuları açığa çıkarmak için etkili sorular sorar.
SDB2.1.SB3.G9. Sağlanan etkileşimin iletişime katkısını değerlendirir.
SDB2.1.SB4.G1. Ortaklıklar çerçevesinde oluşan gruplara katılır.
SDB2.1.SB4.G2. Grubun diğer üyeleriyle etkileşim sağlar.
SDB2.1.SB4.G3. Grup üyelerinin duygu ve düşünceleri ile ilgilenir.
SDB2.1.SB4.
Grup iletişimine katılmak SDB2.1.SB4.G4. Ortak faydaya yönelen grup içi iletişime katkıda bulunur.
SDB2.1.SB4.G5. Konuşurken bağlama uygun, kısa, net ve tüm grubu ilgilendiren mesajlar vermeyi
tercih eder.
SDB2.1.SB4.G6. Grup iletişiminin sosyal-duygusal kazanımlarını değerlendirir.
SDB2.1.SB5. SDB2.1.SB5.G1. İletişimin önündeki engelleri fark eder.
SDB2.1.SB5. SDB2.1.SB5.G2. İletişimin önündeki engelleri sınıflandırır.
İletişimin önündeki SDB2.1.SB5.G3. İletişimin önündeki engelleri ortadan kaldırmak için plan yapar.
engelleri ortadan SDB2.1.SB5.G4. İletişimin önündeki engelleri ortadan kaldırmak için yaptığı planı uygular.
kaldırmak SDB2.1.SB5.G5. İletişimin önündeki engellerin giderilip giderilmediğini denetler.
İletişim becerisi işletilirken gözlemlenmesi beklenen süreç bileşenleri ve göstergeleri yukarıda gösterilmektedir.
Verilen örnekte özellikle iletişimin en temel becerisi olan arkadaşlarının sözlü ifadelerini dinleme becerisini
göstermesi beklenirken sonrasında kendi duygu ve düşüncelerini süreç bileşenlerine ve alt göstergelerine uygun
şekilde ifade etmesi beklenmektedir.
2.5.2.2. İş Birliği Becerisi (SDB2.2)
Ortak bir hedefe ulaşmak için iki veya daha fazla kişinin birlikte çalışabilmesini
ifade eder.
Süreç Bileşenleri
SDB2.2. SDB2.2.SB1. Kişi ve gruplarla iş birliği yapmak
İş Birliği SDB2.2.SB2. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak/müzakere etmek
Becerisi SDB2.2.SB3. Farklı düşünceler üzerinde uzlaşma sağlayıp ortaklıklar kurmak
SDB2.2.SB4. Ekip (takım) çalışması yapmak ve yardımlaşmak
SDB2.2.SB5. Sosyal etkileşimlerle elde edilen çıktıları eyleme dönüştürmek
13