Page 12 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 12
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
“Öğrencilerin hayatın anlamı problemini mutluluk bağlamında değerlendirmeleri ve mutluluğa nasıl ulaşılaca-
ğı konusunda erdem, haz, güç, özgürlük, acı, çile kavramlarını göz önüne alarak kendi görüş ve argümanlarını
yazılı veya sözlü olarak ifade etmeleri sağlanır (E3.2, SDB1.3, KB2.10).” çıktısında ilk aşamada “SDB1.3.SB1.
Kendini değerlendirmek” süreç bileşeninin göstergelerinin öğrencide gözlemlenmesi beklenmektedir. Burada
KB2.10 çıkarım yapma kavramsal becerisi ile bütünleşik bir şekilde işletilen sosyal-duygusal becerinin ikin-
ci aşamasında kendini değerlendirme sonucu edindiği bilgileri diğer süreç bileşeni ile yazılı ve sözlü ifade
etme yolu ile duygu/düşünce ve davranışlarını dönüştürmesi beklenmektedir. Kendine uyarlama sürecinde fark
etme, doyum sağlama ve uyum sağlama kavramları göstergeler içerinde gözlemlenmesi beklenen önemli kav-
ramlar olarak öne çıkmaktadır.
2.5.2. SOSYAL YAŞAM BECERİLERİ (SDB2)
Sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin ikinci bileşeni sosyal yaşam becerileridir. Sosyal yaşam becerileri, ki-
KİMYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
şinin toplumsal hayata etkin olarak katılabilmek ve günlük hayatta karşılaştığı problemlerin üstesinden gele-
Öğrenme-öğretme
bilmek için kullandığı becerileri ifade etmektedir ve bu açıdan kişinin toplumsal yönü ile ilişkilidir. Öğretim
Uygulamaları KİM.10.2.1
programlarında (I) iletişim, (II) iş birliği ve (III) sosyal farkındalık olmak üzere üç sosyal yaşam becerisi
Çözünürlük kavramı ile ilgili yağda ve suda çözünen vitaminler, kuru temizlemede kullanı-
tanımlanmıştır. Aşağıda bu becerilerin ilgili süreç bileşenleri ile ilgili örnekler ve açıklamaları sunulmuştur.
lan kimyasal maddeler gibi günlük hayattan örnekler verilir. Öğrencilere çözünmenin nasıl
gerçekleştiğine ilişkin sorular yöneltilir. Öğrenciler, bir katının bir sıvıdaki çözünme süreci-
2.5.2.1. İletişim Becerisi (SDB2.1.)
ni çizerek (tanecik modelini kullanarak) açıklar (OB4). Farklı çizimler tahtada paylaşılarak
öğrencilerin olaylar ve durumlar karşısında farklı bakış açılarının olabileceğini fark etme-
leri sağlanır (D10.3). Öğrencilerden çözünme sürecini en iyi temsil eden modeli adaletli bir
Duygu, düşünce veya bilgilerin sözlü ya da sözsüz olarak başkalarına iletilme-
şekilde seçmeleri istenir (D1.2, OB4). Model bilimsel olarak yetersiz ise seçilen modelin
sini ifade eder.
bilimsel açıdan neden yetersiz olduğu ile ilgili açık uçlu sorular sorularak tartışma ortamı
Süreç Bileşenleri
oluşturulur (SDB2.3, E2.1). Ardından öğrencilere çözünme sürecini çözücü-çözücü, çö-
SDB2.1. zünen-çözünen ve çözücü-çözünen etkileşimleri
SDB2.1.SB1. Başkalarını etkin şekilde dinlemekdüzeyinde gösteren animasyonlar gös-
İletişim terilir. Öğrencilerden bu gösterimleri kendi modelleri ile karşılaştırmaları istenir (SDB1.3,
SDB2.1.SB2. Duygu ve düşüncelerini ifade etmek
Becerisi OB2). Öğrencilerden çizdikleri modellerin bilimsel modele ve deney sürecinin bilimsel
SDB2.1.SB3. Sözlü ya da sözsüz olarak etkileşim sağlamak
süreç becerilerini geliştirmeye uygunluğunu değerlendirdikleri, bu süreçte hangi bilgileri
kullandıklarını, hangi duyguları hissettiklerini ve öğrenme sürecini geliştirmek için neler
SDB2.1.SB4. Grup iletişimine katılmak
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
yapabileceklerini belirttikleri bir yansıtma notu yazmaları istenebilir. Çizim ve yansıtma
SDB2.1.SB5. İletişiminin önündeki engelleri ortadan kaldırmak
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
notu öğrenci ürün dosyasına eklenebilir ve “tanecikler arası etkileşimleri göz önünde bu-
lerini paylaşmaları istenir.
lundurma ve alt mikro seviyeye uygunluk” ölçütlerini içeren dereceli puanlama anahtarı
Öğrenme-Öğretme ile hem öğretmen hem de öğrenci tarafından değerlendirilebilir (SDB1.1, SDB1.2, SDB1.3).
KİM.10.2.2
Uygulamaları İTA.12.1.1
Öğrencilerle herhangi bir katı veya sıvı maddenin su ve benzeri bir çözücü içinde çözüne-
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
bilme özelliklerine ilişkin bilgilerin hem alt mikro hem de sembolik seviyede verildiği kanıt
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
kartları paylaşılır. Öğrenciler, kanıt kartlarında verilen örnekleri inceleyerek maddelerin
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
birbiri içinde çözünüp çözünmemesinin nelere bağlı olduğuna ilişkin düşüncelerini etki al-
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
tında kalmadan ifade eder (D11.2). Ayrıca öğrencilerden bir maddenin diğeri içinde çözün-
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
mesine ilişkin ölçütlerin neler olabileceğini belirlemeleri istenir (SDB2.1, OB7). Öğrenciler,
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
çözünme sürecine ilişkin verilen alt mikro ve sembolik seviyedeki verileri çözücü ve çözü-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
nenin yapısı bağlamında polar ya da apolar; moleküler ya da iyonik şeklinde düzenler ve
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
çözünmenin gerçekleşme durumunu açıklayacak şekilde veri seti oluşturur (E3.7, OB7).
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
Öğrencilerin çözücü ve çözünen maddeler arasındaki çözücü-çözücü, çözünen-çözünen
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
ve çözücü-çözünen etkileşimleri üzerinde düşünmeleri; maddelerin birbiri içinde çözün-
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
me ya da çözünmeme durumlarını kanıtlara dayanarak gerekçelendirmeleri sağlanır. Bu
gerekçelendirmenin araştırmacı ve sorgulayıcı olmanın temelini oluşturduğu vurgulanır
İTA.12.1.2
(KB2.14, E3.6, D3.3, OB7). Öğrencilerden çalışma yaprağında verilen maddelerin sudaki
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
çözünebilirliğini maddelerin iyonik veya moleküler yapısına ve molekül polarlığına/apolar-
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
lığına göre belirlemeleri istenebilir.
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
KİM.10.2.3
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
-
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
Yukarıda verilen öğretim programı örneği kimya dersinin 10. sınıf, Çeşitlilik temasından alınmıştır. Örnek
dırabileceklerine ilişkin sorular sorulur. Öğrencilerden düşüncelerini etki altında kalma-
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
incelendiğinde SDB2.1 İletişim becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. İlgili öğrenme yaşantısı gerçekleştiri-
dan özgürce ifade etmeleri istenir (SDB2.1, D11.2, E1.2). Çeşitli maddelerin suda çözünme
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
lirken öğrencilerin maddelerin birbirleri çözünmelerini etkileyen nedenleri sınıf içinde açıklamaları istenmek-
sürecine ilişkin çözünen ve çözücü etkileşimlerini içeren alt mikro seviyedeki ve sembolik
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
tedir. Bu yolla öğrencilerin sınıfta diğer akranları ile etkileşim kurmaları sağlandığından iletişim becerilerinin
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
için ölçütler belirlemeleri istenir. Ölçüt belirlemek için araştırmacı ve sorgulayıcı olmanın
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
geliştirmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca örnekte görüldüğü gibi iletişim becerisi, özgürlük değerinin “D11.2.2.
önemi vurgulanır (D3.3, OB1). Öğrenciler örnekleri çözünenin tanecik yapısı, çözünme sı-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Duygu, düşünce, inanç ve izlenimlerini etki altında kalmadan ifade eder.” alt eylemi ile birlikte işletilerek ile-
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
rasında taneciklerin yapısının yeniden düzenlenip düzenlenmediği şeklinde ayrıştırır. Öğ-
tişimde özgür ifadenin sağlanması amaçlanmıştır.
renciler belirlediği ölçütler doğrultusunda çözünmeyi iyonik ya da moleküler, fiziksel ya da
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
kimyasal olarak gruplandırır. Oluşturduğu grup adlandırmalarını bilimsel karşılığıyla kıyas-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
12 performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
lar (OB1). Böylece öğrenciler, çözünmenin hem fiziksel hem de kimyasal değişim şeklinde
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
gerçekleşebileceği sonucuna ulaştırılır (OB1). Yapılandırılmış grid aracılığı ile öğrenciler-
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
den farklı maddelerin polar ya da apolar çözücülerde çözünme türünü belirlemeleri iste-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
nebilir.
51
18