Page 11 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 11
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
İlgili çıktı işletilirken sınıf düzeyine uygun olarak yukarıdaki göstergelerden ulaşılması hedeflenenlerin
öğrencilerde gözlemlenmesi beklenmektedir. “Öğrencilerden araştırma yapmak için merak ettikleri konuyu
belirleyerek tanımlamaları istenir (E1.1, SDB1.2)” çıktısında “SDB1.2.SB1 İhtiyaçlarını karşılamaya yönelik
hedef belirlemek” süreç bileşeninin alt göstergelerinin öğrencilerde kazandırılmasına yönelik çıktının işletil-
mesi beklenmektedir.
“Öğrencilerin belirledikleri konuyla ilgili sorular sormaları sağlanır. Sorularını cevaplamaya yönelik bilgi top-
lamaları istenir (SDB1.2). Bilgi toplama sürecinde öğrenciler tahmin etme, gözlem yapma, model oluşturma,
deney yapma, veri toplama, veri kaydetme, çıkarım yapma, karşılaştırma yapma, iletişim kurma vb. bilimsel
bilgiye ulaşma yollarından uygun olanlarını kullanmaları ya da araştırmada kullanıldığını tespit etmeleri için
yönlendirilir.” çıktısında ise diğer süreç bileşenlerinin işletilmesi ve göstergelerden çıktı ile ilişkili olan göster-
gelerin öğrencilerde gözlemlenmesi beklenmektedir.
2.5.1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma Becerisi) (SDB1.3.)
Duygu, düşünce ve davranışların dönüştürüp geliştirilmesi için değerlendirmeler
SDB1.3. yapılmasını ve bu değerlendirmelere dayalı tepkiler oluşturulmasını ifade eder.
Kendine Uyarlama
(Öz Yansıtma Süreç Bileşenleri
Becerisi) SDB1.3.SB1. Kendini değerlendirmek
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
SDB1.3.SB2. Duygu/düşünce/davranışlarını dönüştürmek
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
lerini paylaşmaları istenir.
Öğrenme-Öğretme FEL.11.5.2
Uygulamaları İTA.12.1.1
Hayatın anlamına ilişkin felsefi soru ve problemleri çözümlemeleri, görüş ve argüman oluşturmaları için
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
öğrencilere mutluluk-hayat ilişkisi bağlamında çeşitli filazofların (KungFu-Tzu, Sokrates, Epiküros, Stoa
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
Okulu, Augustinus, Farabi, İbni Miskeyevh, Yûsuf Has Hâcip, A. Schopenhauer) görüşlerinin yer aldığı
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
ve açık uçlu soruların bulunduğu bir çalışma kâğıdı verilir. Metinlerdeki kavram, problem ve argümanlar
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
belirlenir (OB1). Öğrencilerin hayatın anlamı problemini mutluluk bağlamında değerlendirmeleri ve
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
mutluluğa nasıl ulaşılacağı konusunda erdem, haz, güç, özgürlük, acı, çile kavramlarını göz önüne alarak
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
kendi görüş ve argümanlarını yazılı veya sözlü olarak ifade etmeleri sağlanır (E3.2, SDB1.3, KB2.10).
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
Öğrencilerden insanın zayıf ve güçlü yanlarının farkında olması ve bencil davranışlarından kaçınmasının
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
önemini ifade etmeleri istenir (D10.3). Kavram yanılgıları ve öğrenme eksiklikleri hakkında dönüt verilir.
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
açısı geliştirmeleri sağlanabilir.
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
Yukarıda verilen öğretim programı felsefe dersinin 11. sınıf Hayatın Anlamı ünitesinden örnek olarak alınmış-
İTA.12.1.2
tır. Örnekte SDB1.3 Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma) becerisinin işe koşulduğu görülmektedir. İlgili öğrenme
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
yaşantısında öğrencilerin hayatın anlamı ve mutluluk konusunda kendi görüş ve argümanlarını oluşturmaları
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
amaçlanmaktadır. Böylece öğrencilerin kendilerini değerlendirmeleri konu ile ilgili duygu, düşünce ve davra-
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
nışlarının farkına varmaları beklenmektedir. Diğer taraftan öğrenciler hayatın anlamına yönelik duygu, düşün-
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
ce ya da eylemlerini mevcut yaşantılarına uyarlayabilirler. Ayrıca, öğrencilerin diğerlerinin bakış açılarını fark
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
etmeleri, gelecek yaşantılarında farklı olay ve durumlara uyum süreçlerini kolaylaştırabilir.
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
SDB1.3. Kendine Uyarlama (Öz Yansıtma Becerisi)
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
SDB1.3.SB1.G1. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarını inceler.
SDB1.3.SB1. şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
SDB1.3.SB1.G2. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarını değerlendirir.
Kendini değerlendirmek
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
SDB1.3.SB1.G3. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarını ortaya çıkaran faktörleri tanımlar.
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
SDB1.3.SB2.G1. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarına yönelik yaptığı değerlendirmeler sonucunda
SDB1.3.SB2. yaşadığı duygulanımı fark eder.
Duygu/düşünce/ SDB1.3.SB2.G2. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarına yönelik yaptığı değerlendirmelerden doyum
davranışlarını sağlar.
dönüştürmek SDB1.3.SB2.G3. Mevcut duygu, düşünce ve davranışlarına yönelik yaptığı değerlendirmeleri yeni olay ve
durumlara uyum sağlama sürecinde kullanır.
11
18