Page 16 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 16

T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                      Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
                                lerini paylaşmaları istenir.       TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
                  Öğrenme-Öğretme   MAT.6.1.4
                      Uygulamaları İTA.12.1.1
                                 İki doğal sayının ortak bölenleri veya ortak katlarını bulmayı gerektiren problem bağlamlarının seçiminde
                                Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                 öğrencilerin  günlük  hayatlarında  karşılaştıkları  durumlar  ve  ilgilerini  çekecek  bağlamlar  -tarım
                                unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                 arazilerine eşit aralıklarla fidan dikme gibi- ele alınır. Ayrıca sokak hayvanlarına eşit büyüklükte paketler
                                nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                 hazırlama  gibi  bağlamlar  ile  öğrencilere  hayvanlar  için  şefkat  göstermenin  ve  merhamet  değerinin
                                ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                 önemi vurgulanabilir (SDB2.3, D9.3). Bu süreçte en büyük ortak bölen (EBOB) ve en küçük ortak kat
                                Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                 (EKOK) kavramlarına değinilmez. Öğrencilerin çevrim içi hesap makinelerinden, matematik yazılımından
                                eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                 veya dijital oyunlardan (E2.5) yararlanmaları sağlanabilir (MAB5). Bu araçlar ile öğrencilerin kavramları
                                lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                 sorgulamaları  ve  bunun  sonucunda  işlemlere  ilişkin  çok  yönlü  ve  derin  bir  bakış  açısı  geliştirmeleri
                                temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                 sağlanabilir.
                                hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
               Yukarıda öğretim programı örneği 6. sınıf “Doğal Sayılar temasından” alınmıştır. Burada ortak bölenler ve
                                İTA.12.1.2
               ortak katlar konusu işlenirken bir yandan da öğrencilere çeşitli sosyal konulara ilişkin farkındalık kazandırmak
                                Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
               amaçlanmıştır. Bu bağlamda SDB2.3. Sosyal Farkındalık becerisi işe koşulmuştur. Bu becerinin “Okulunun,
                                rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
               yaşadığı toplumun veya dünyanın bir ihtiyacını/sorununu keşfeder; topluma olumlu katkıda bulunmak için
                                üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
               çabalar.” gibi göstergeleri bulunmaktadır. Bu sayede öğrencilerin hem bilişsel hem de sosyal-duygusal gelişim-
                                durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
               lerine katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Öğrencinin ilgili çıktı ile sosyal farkındalık kazanması amaçlanırken,
                                genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                                             T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
                                                                            HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
                                ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
               bu sosyal beceri D9.3 merhamet değerinin insanı ve doğayı sevmek eylemi ile birlikte işletilmektedir.
                                   ilgili çıkarımlarını ifade etmeleri (SDB2.2, SDB2.2.SB3) sağlanır. Öğrencilere konu ile ilgili
                                Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-e-
                       Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünc
                                   çıkarımlarını kısa bir yazı, hikâye, masal gibi bir ürün ile ifade edebilecekleri bir performans
                                 lerini paylaşmaları istenir.
                                renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
                                   görevi verilir. Ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
                                (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                   Öğrenme-Öğretme  Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                   HB.2.3.2
                       Uygulamaları İTA.12.1.1
                                   Öğrencilerden toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uyabilmeleri (KB1) bek-
                                lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
                                 Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
                                   lenir. Bunun için toplumsal yaşamda uyulması gereken nezaket ve görgü kurallarını ifade
                                Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                 unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
                                   etmeleri istenir. Konu ile ilgili görüş geliştirme, pazar yeri, öğrenme halkası gibi teknikler
                                koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
                                 nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
                                   kullanılarak çeşitli etkinlikler yaptırılır. Günlük yaşantılarında yakın çevreleriyle etkileşimde
                                şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                 ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
                                   bulunurken iletişim kurmak, saygılı ve anlayışlı olmak, özür dilemeyi ve teşekkür etmeyi
                                performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                 Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
                                   bilmek, gerekli yerlerde sıranın gelmesini beklemek (E2.1) gibi nezaket kuralları; ağzımız-
                                bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
                                 eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
                                   da yiyecek varken konuşmamak, çatal, kaşık, peçete kullanmak, sofraya beraber oturup
                                bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
                                 şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
                                   beraber kalkmak gibi görgü kuralları (SDB2.3, SDB2.3.SB3) üzerinde durulur (OB5.1). Bu
                                ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                                 lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
                                   nezaket ve görgü kurallarına uyarak anlayışlı davranmanın (D15.1), insana ve topluma değer
                                 temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
                                   vermenin önemine vurgu yapılır (D5.1). Öğrencilere konu ile ilgili örnek olay, canlandırma,
                                 hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
                                   gösterim, rol oynama gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerden toplumsal
                                 (D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
                                   yaşamda  uyulması  gereken  nezaket  ve  görgü  kurallarına  uygun  davranışlar  sergileme-
                                 settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
                                   leri  beklenir  (D14.1).  Öğrencilerden  yakın  çevresindeki  kişilerle  etkileşimde  bulunurken
                                   (SDB2.1, SDB2.1.SB3) nezaket ve görgü kurallarını sergilemeleri istenir. Öğrencilere neza-
                                 İTA.12.1.2
                                   ket ve görgü kurallarından oluşan günlük, haftalık kontrol listesi sunulur. Bu kontrol liste-
                                 Öğrencilerin  kavram  öğretim  materyalleri  üzerinden  konu  içeriğinde  geçen  kavramla-
                                   leri kullanılarak öğrencilerin konu ile ilgili davranışları değerlendirilebilir.
                                 rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
                                   HB.2.3.3
                                 üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
                                   Öğrencilerden yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşam-
                                 durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
                                   larına yansıtabilmeleri (KB2.15) beklenir. Bunun için yakın çevrelerinde üzerlerine düşen
               Yukarıdaki öğretim programı örneği, 2. sınıf hayat bilgisi dersi Ailem ve Toplum temasından alınmıştır. Verilen
                                 genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
                                   görev ve sorumluluklarını gözden geçirmeleri (a) istenir. Öğrencilerin yaşantılarından ve
                                 ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
               bu örnekte öğrencilere toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranabilme ile ilgili bilişsel
                                   örnek olaylardan yola çıkarak görev ve sorumluluklarla ilgili konuşmaları sağlanır. Toplum-
                                 Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
               beceriler kazandırılması hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin gelişimine
                                   sal yaşamı düzenleyen kurallara uygun hareket etmelerinin topluma karşı görevlerini yeri-
                                 renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile  Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
               de katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu çerçevede öğrenme hedeflerinin içerisinde SDB2.3. Sosyal Farkında-
                                   ne getirmek olduğu (D16.2) vurgulanır. Bunun için üzerine düşen görev ve sorumlulukları
                                 (SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
                                   zamanında ve eksiksiz yerine getirmeleri (D16.3) beklenir. Yakın çevrelerinde üzerlerine
               lık becerisi işe koşulmuştur. Bu becerinin hedefinde, öğrencilerin kendisi ve başkaları arasındaki ortak yönleri
                                 Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
                                   düşen görev ve sorumluluklarına ilişkin çıkarımlarda bulunmaları (b) beklenir. Beyin fırtı-
                                 lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
               belirlemesi, başkalarıyla arasındaki farklılıkları tespit etmesi; farklı bakış açıları, kültürler veya sosyal grup-
         18                      Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
                                   nası, günlük tutma gibi çeşitli teknikler kullanılarak öğrencilerin konuya ilişkin çıkarımlar
               ların sahip olduğu değerlerin farkında olarak bu değerleri önemsemesi gibi bazı alt beceriler kazandırılması
                                   yapmaları (SDB2.1, SDB2.1.SB3) sağlanır. Öğrencilere görev ve sorumlulukların yer aldığı
                                 koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
               hedeflenmektedir. Öğrenme hedeflerinin içerisinde işe koşulan başka bir sosyal-duygusal öğrenme becerisi ise,
                                   davranış takip çizelgesi sunulur. Öğrencilerden yaşamlarına yansıttıkları konu ile ilgili dav-
                                 şulları çerçevesinde açıklar  (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
                                   ranışları çizelgede belirtmeleri istenir. Süreç değerlendirmesi için bu çizelgeler öğrencile-
               SDB2.1. İletişim becerisidir. Bu beceriyle, öğrencilerin sözlü etkileşimin gücünü ve önemini fark etmesi, ortak
                                 performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
                                   rin portfolyolarına dâhil edilir.
                                 bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
               bağlamlar oluşturarak başkalarıyla iletişim başlatması ve iletişim kurulan kişi ya da kişilerle arasındaki fiziksel
                                 bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
               mesafeyi ayarlaması gibi bazı alt becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
                                 ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
                     FARKLILAŞTIRMA
                       Zenginleştirme Öğrencilerin günlük yaşamda karşılaşabileceği sorunlara yönelik çözüm önerilerini “neza-
                                   ket ve görgü kuralları”, “görev ve sorumluluklar” temelinde ele almaları istenebilir. Öğrenci-
                                   lerden bir bireyin yerine getirmediği bir sorumluluğun hangi toplumsal sorun veya sorun-
                                   lara yol açabileceğine yönelik tahminlerini yazmaları istenebilir.
                         Destekleme Öğrencilere ailenin önemini, nezaket ve görgü kurallarını, görev ve sorumluluklarını sözlü,
      16                           yazılı ya da görsel olarak ifade etmelerini sağlayan dijital materyaller sunulabilir.
                          ÖĞRETMEN
                       YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
                                   okutunuz.
          18
            46
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21