Page 16 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 16
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünce-
lerini paylaşmaları istenir. TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
Öğrenme-Öğretme MAT.6.1.4
Uygulamaları İTA.12.1.1
İki doğal sayının ortak bölenleri veya ortak katlarını bulmayı gerektiren problem bağlamlarının seçiminde
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
öğrencilerin günlük hayatlarında karşılaştıkları durumlar ve ilgilerini çekecek bağlamlar -tarım
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
arazilerine eşit aralıklarla fidan dikme gibi- ele alınır. Ayrıca sokak hayvanlarına eşit büyüklükte paketler
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
hazırlama gibi bağlamlar ile öğrencilere hayvanlar için şefkat göstermenin ve merhamet değerinin
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
önemi vurgulanabilir (SDB2.3, D9.3). Bu süreçte en büyük ortak bölen (EBOB) ve en küçük ortak kat
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
(EKOK) kavramlarına değinilmez. Öğrencilerin çevrim içi hesap makinelerinden, matematik yazılımından
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
veya dijital oyunlardan (E2.5) yararlanmaları sağlanabilir (MAB5). Bu araçlar ile öğrencilerin kavramları
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
sorgulamaları ve bunun sonucunda işlemlere ilişkin çok yönlü ve derin bir bakış açısı geliştirmeleri
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
sağlanabilir.
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
Yukarıda öğretim programı örneği 6. sınıf “Doğal Sayılar temasından” alınmıştır. Burada ortak bölenler ve
İTA.12.1.2
ortak katlar konusu işlenirken bir yandan da öğrencilere çeşitli sosyal konulara ilişkin farkındalık kazandırmak
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
amaçlanmıştır. Bu bağlamda SDB2.3. Sosyal Farkındalık becerisi işe koşulmuştur. Bu becerinin “Okulunun,
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
yaşadığı toplumun veya dünyanın bir ihtiyacını/sorununu keşfeder; topluma olumlu katkıda bulunmak için
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
çabalar.” gibi göstergeleri bulunmaktadır. Bu sayede öğrencilerin hem bilişsel hem de sosyal-duygusal gelişim-
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
lerine katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Öğrencinin ilgili çıktı ile sosyal farkındalık kazanması amaçlanırken,
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
T.C. İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
HAYAT BILGISI DERSI ÖĞRETIM PROGRAMI
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
bu sosyal beceri D9.3 merhamet değerinin insanı ve doğayı sevmek eylemi ile birlikte işletilmektedir.
ilgili çıkarımlarını ifade etmeleri (SDB2.2, SDB2.2.SB3) sağlanır. Öğrencilere konu ile ilgili
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-e-
Köprü Kurma Öğrencilerden Millî Mücadele Dönemi’ne ait izledikleri filmler hakkında duygu ve düşünc
çıkarımlarını kısa bir yazı, hikâye, masal gibi bir ürün ile ifade edebilecekleri bir performans
lerini paylaşmaları istenir.
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
görevi verilir. Ürünler bütüncül dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir.
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
Öğrenme-Öğretme Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
HB.2.3.2
Uygulamaları İTA.12.1.1
Öğrencilerden toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uyabilmeleri (KB1) bek-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasında etkili olan
lenir. Bunun için toplumsal yaşamda uyulması gereken nezaket ve görgü kurallarını ifade
Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
unsurlar hakkında ‘‘bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve hissettiklerim formu’’
etmeleri istenir. Konu ile ilgili görüş geliştirme, pazar yeri, öğrenme halkası gibi teknikler
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
nun ‘‘bildiklerim ve merak ettiklerim’’ bölümlerini doldurmaları istenir (SBAB2.1). Öğren-
kullanılarak çeşitli etkinlikler yaptırılır. Günlük yaşantılarında yakın çevreleriyle etkileşimde
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
ciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerini belirler.
bulunurken iletişim kurmak, saygılı ve anlayışlı olmak, özür dilemeyi ve teşekkür etmeyi
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı
bilmek, gerekli yerlerde sıranın gelmesini beklemek (E2.1) gibi nezaket kuralları; ağzımız-
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
eğitim ve Millî Mücadele’ye kadar geçen süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden ki-
da yiyecek varken konuşmamak, çatal, kaşık, peçete kullanmak, sofraya beraber oturup
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
şilik özelliklerinin oluşmasındaki temel unsurları tespit eder (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgi-
beraber kalkmak gibi görgü kuralları (SDB2.3, SDB2.3.SB3) üzerinde durulur (OB5.1). Bu
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
lerden hareketle Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran
nezaket ve görgü kurallarına uyarak anlayışlı davranmanın (D15.1), insana ve topluma değer
temel unsurlar arasında ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa’nın eğitim
vermenin önemine vurgu yapılır (D5.1). Öğrencilere konu ile ilgili örnek olay, canlandırma,
hayatında ve görev yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir
gösterim, rol oynama gibi tekniklerle çeşitli etkinlikler yaptırılır. Öğrencilerden toplumsal
(D3.1). Öğrencilerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun ‘‘öğrendiklerim ve his-
yaşamda uyulması gereken nezaket ve görgü kurallarına uygun davranışlar sergileme-
settiklerim‘‘ bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
leri beklenir (D14.1). Öğrencilerden yakın çevresindeki kişilerle etkileşimde bulunurken
(SDB2.1, SDB2.1.SB3) nezaket ve görgü kurallarını sergilemeleri istenir. Öğrencilere neza-
İTA.12.1.2
ket ve görgü kurallarından oluşan günlük, haftalık kontrol listesi sunulur. Bu kontrol liste-
Öğrencilerin kavram öğretim materyalleri üzerinden konu içeriğinde geçen kavramla-
leri kullanılarak öğrencilerin konu ile ilgili davranışları değerlendirilebilir.
rın anlamlarını açıklamaları istenir. Verilen farklı türdeki birinci ve ikinci elden kaynaklar
HB.2.3.3
üzerinden Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde Anadolu’daki halkın sosyal ve ekonomik
Öğrencilerden yakın çevrelerinde üzerlerine düşen görev ve sorumlulukları günlük yaşam-
durumu, işgallere karşı kurulan cemiyetler, Kuvâ-yı Milliyenin faaliyetleri, Samsun’a çıkış,
larına yansıtabilmeleri (KB2.15) beklenir. Bunun için yakın çevrelerinde üzerlerine düşen
Yukarıdaki öğretim programı örneği, 2. sınıf hayat bilgisi dersi Ailem ve Toplum temasından alınmıştır. Verilen
genelgeler, millî ve bölgesel kongreler ile millî şûraların faaliyetleri, asılsız Pontus iddia-
görev ve sorumluluklarını gözden geçirmeleri (a) istenir. Öğrencilerin yaşantılarından ve
ları, Mebusan Meclisinin toplanması ve Misâk-ı Millî ile Büyük Millet Meclisinin açılışı, Sevr
bu örnekte öğrencilere toplumsal yaşamda nezaket ve görgü kurallarına uygun davranabilme ile ilgili bilişsel
örnek olaylardan yola çıkarak görev ve sorumluluklarla ilgili konuşmaları sağlanır. Toplum-
Barış Antlaşması ve Millî Mücadele’nin finansmanı konularını incelemeleri sağlanır. Öğ-
beceriler kazandırılması hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin gelişimine
sal yaşamı düzenleyen kurallara uygun hareket etmelerinin topluma karşı görevlerini yeri-
renciler haritalar üzerinden Sevr Barış Antlaşması ile Misâk-ı Millî sınırlarını karşılaştırır
de katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Bu çerçevede öğrenme hedeflerinin içerisinde SDB2.3. Sosyal Farkında-
ne getirmek olduğu (D16.2) vurgulanır. Bunun için üzerine düşen görev ve sorumlulukları
(SBAB10.1). Misâk-ı Millî’nin Türk milleti için önemini açıklar. Kaynaklara dayanarak Millî
zamanında ve eksiksiz yerine getirmeleri (D16.3) beklenir. Yakın çevrelerinde üzerlerine
lık becerisi işe koşulmuştur. Bu becerinin hedefinde, öğrencilerin kendisi ve başkaları arasındaki ortak yönleri
Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları açıklar. Kaynaklarda sunulan bilgileri tab-
düşen görev ve sorumluluklarına ilişkin çıkarımlarda bulunmaları (b) beklenir. Beyin fırtı-
lo, diyagram veya grafiğe dönüştürerek kendi cümleleriyle ifade eder (SBAB11.1, SDB2.1).
belirlemesi, başkalarıyla arasındaki farklılıkları tespit etmesi; farklı bakış açıları, kültürler veya sosyal grup-
18 Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayların koşullarıyla günümüzdeki yaşam
nası, günlük tutma gibi çeşitli teknikler kullanılarak öğrencilerin konuya ilişkin çıkarımlar
ların sahip olduğu değerlerin farkında olarak bu değerleri önemsemesi gibi bazı alt beceriler kazandırılması
yapmaları (SDB2.1, SDB2.1.SB3) sağlanır. Öğrencilere görev ve sorumlulukların yer aldığı
koşullarını karşılaştırır. Millî Mücadele’nin hazırlık sürecinde yaşanan olayları dönemin ko-
hedeflenmektedir. Öğrenme hedeflerinin içerisinde işe koşulan başka bir sosyal-duygusal öğrenme becerisi ise,
davranış takip çizelgesi sunulur. Öğrencilerden yaşamlarına yansıttıkları konu ile ilgili dav-
şulları çerçevesinde açıklar (SDB3.3). Öğrencilerin, elde ettikleri çıkarımdan hareketle bir
ranışları çizelgede belirtmeleri istenir. Süreç değerlendirmesi için bu çizelgeler öğrencile-
SDB2.1. İletişim becerisidir. Bu beceriyle, öğrencilerin sözlü etkileşimin gücünü ve önemini fark etmesi, ortak
performans görevi hazırlamaları sağlanır. Bu bağlamda Kuvâ-yı Milliyeye gönüllü katılan
rin portfolyolarına dâhil edilir.
bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin siyasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının
bağlamlar oluşturarak başkalarıyla iletişim başlatması ve iletişim kurulan kişi ya da kişilerle arasındaki fiziksel
bu mücadeleye etkileriyle ilgili duygu, düşünce ve duyarlılıklarını yansıtan mektup yazma-
mesafeyi ayarlaması gibi bazı alt becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir.
ları ve bu mektubu sınıf ortamında paylaşmaları istenir (D5.1, E2.1, SDB2.3).
FARKLILAŞTIRMA
Zenginleştirme Öğrencilerin günlük yaşamda karşılaşabileceği sorunlara yönelik çözüm önerilerini “neza-
ket ve görgü kuralları”, “görev ve sorumluluklar” temelinde ele almaları istenebilir. Öğrenci-
lerden bir bireyin yerine getirmediği bir sorumluluğun hangi toplumsal sorun veya sorun-
lara yol açabileceğine yönelik tahminlerini yazmaları istenebilir.
Destekleme Öğrencilere ailenin önemini, nezaket ve görgü kurallarını, görev ve sorumluluklarını sözlü,
16 yazılı ya da görsel olarak ifade etmelerini sağlayan dijital materyaller sunulabilir.
ÖĞRETMEN
YANSITMALARI Programa yönelik görüş ve önerileriniz için karekodu akıllı cihazınıza
okutunuz.
18
46