Page 15 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 15
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
SDB2.2. İş Birliği Becerisi
SÜREÇ BİLEŞENLERİ GÖSTERGELER
SDB2.2.SB1.G1. İş birliği yapabileceği kişi ve grupları tespit eder.
SDB2.2.SB1. SDB2.2.SB1.G2. Yapılacak iş birliği için uygun koşulları belirler.
Kişi ve gruplarla iş birliği
yapmak SDB2.2.SB1.G3. Gerektiğinde kişi ve gruplarla ortaklıklar oluşturur.
SDB2.2.SB1.G4. Sağlanan iş birliğinin çıktılarını değerlendirir.
SDB2.2.SB2. SDB2.2.SB2.G1. Düşüncelerini tartışabileceği ortamları tespit eder.
Düşüncelerini SDB2.2.SB2.G2. Uygun koşullar altında düşüncelerini başkalarıyla tartışır.
başkalarıyla tartışmak/ SDB2.2.SB2.G3. Tartışmaların kendi duygu, düşünce ve davranışlarına etkisini değerlendirir.
müzakere etmek SDB2.2.SB2.G4. Tartışmaların başkalarına olan katkısını değerlendirir.
SDB2.2.SB3.G1. Başkalarının kendisinden farklı düşündüğünü fark eder.
SDB2.2.SB3.G2. Düşünceler arasındaki farklılıkları belirler.
SDB2.2.SB3.G3. Düşünceler arasındaki ortaklıkları/uyuşmaları belirler.
SDB2.2.SB3. SDB2.2.SB3.G4. Alternatif fikirler ortaya koyar.
Farklı düşünceler
üzerinde uzlaşma SDB2.2.SB3.G5. Farklı düşünceler üzerinde uzlaşmak için çözüm arar.
sağlayıp ortaklıklar SDB2.2.SB3.G6. Ortak çalışma sorumluluğu üstlenir.
kurmak SDB2.2.SB3.G7. Gerektiğinde kendi görüş ve düşüncelerini farklı görüş ve düşünceleri dikkate alarak
uyarlar.
SDB2.2.SB3.G8. Farklı düşünceler üzerindeki bireysel katkılarını değerlendirir.
SDB2.2.SB3.G9. Sağlanan uzlaşma ve kurulan ortaklığın çıktılarını değerlendirir.
SDB2.2.SB4.G1. Yardımlaşma ve takım çalışmasının önemini fark eder.
SDB2.2.SB4.G2. Ortak hedefler doğrultusunda takım oluşturur ya da var olan bir takıma dâhil olur.
SDB2.2.SB4. SDB2.2.SB4.G3. Diğer üyelerle görev paylaşımı ya da birliği oluşturur.
Ekip (takım) SDB2.2.SB4.G4. Diğer üyelerle yardımlaşır.
çalışması yapmak ve SDB2.2.SB4.G5. Aldığı görevleri yerine getirerek takıma katkı sağlar.
yardımlaşmak SDB2.2.SB4.G6. Takım ruhunu önemser.
SDB2.2.SB4.G7. Takım üyeleri ile saygı ve güven bağları kurar.
SDB2.2.SB4.G8. Takım çalışmasının kendine ve takımına katkılarını değerlendirir.
SDB2.2.SB5.G1. Sosyal etkileşimlerin taraflar açısından çıktılarını sorgular.
SDB2.2.SB5. SDB2.2.SB5.G2. Sosyal etkileşimler sonucu elde edilen çıktıları sınıflandırır.
Sosyal etkileşimlerle SDB2.2.SB5.G3. Sosyal etkileşim çıktılarının eyleme dönüşmesi için plan yapar.
elde edilen çıktıları
eyleme dönüştürmek SDB2.2.SB5.G4. Çıktılara dayalı olarak belirlediği eylem planını uygular.
SDB2.2.SB5.G5. Ortaya çıkan eylemlerin sonuçlarını değerlendirir.
Örneklerde verilen benlik ve sosyal yaşam becerilerinin nasıl işletilebileceği, ilgili çıktıda hangi teknikler ve
yöntemin kullanılabileceği konusunda ayrıntılı olarak bilgi vermektedir. Yukarıdaki tabloda verilen iş birliği
sosyal yaşam becerisinin, süreç bileşenleri ve göstergeleri incelendiğinde benlik becerileri ve iletişim becerisi-
ni de kapsayan bir yapıda olduğu görülmektedir.
2.5.2.3. Sosyal Farkındalık Becerisi (SDB2.3.)
Farklı geçmiş, kültür ve şartlardan gelen kişiler de dâhil olmak üzere başkala-
rının bakış açılarını anlama ve onlarla hemhâl olmayı ifade eder.
Süreç Bileşenleri
SDB2.3. SDB2.3.SB1. Sosyal ipuçlarını dikkate almak
Sosyal Farkındalık SDB2.3.SB2. Başkalarının duygularını, düşüncelerini ve bakış açılarını anlamak
Becerisi
SDB2.3.SB3. Başkalarına karşı anlayış geliştirerek saygı göstermek
SDB2.3.SB4. Toplumsal normlar hakkında bir anlayış geliştirmek
15