Page 41 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 41

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                  5.4.11.   Öz Değerlendirme
                  Öz değerlendirme öğrencilerin, öğrenme sürecinde gerçekleştirdikleri çalışmaları, öğretmen ya da öğrenciler
                  tarafından belirlenmiş ölçütler doğrultusunda değerlendirmelerini ve öğrenmeleri hakkında kendi kararlarını
                  vermelerinin içerir. Öz değerlendirme öğrencilerin gelişimi için basamak basamak geliştirilmiş ve gelecekte
                  üzerinde çalışacakları konuda verimli olmalarını sağlayacak, kendi yeteneklerini kendilerinin keşfetmelerine
                  yardımcı bir yaklaşımdır. Öğrenci performansının düzeyi hakkında karar vermek için kişisel ya da kişiler arası
                  ölçüt koymada öğrencilere fırsatlar sunar.
                  5.4.11.1. Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

                  Etkin bir öz değerlendirme öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini sağlamada, yeteneklerini geliştirmele-
                  rinde ve öğrendiklerinin farkında olmalarında son derece önemlidir. Öz değerlendirmenin önemi, öğrenciler
                  tarafından anlaşılmadığı sürece bu etkinliğin tanılayıcı veya ölçme amaçlı olarak kullanılması fazla bir şey
                  ifade etmez. Öğretmenlerin bu teknikle ilgili olarak öğrencilere bir tartışma ortamı yaratması ve bu yaklaşımın
                  önemini açık bir biçimde açıklaması gereklidir. Başlangıçta öz değerlendirme, öğrencilerin deneyimsizliği
                  nedeniyle yanılgılara neden olmasından bazı öğrenciler gereğinden fazla eleştirel veya duyarlı olabilir. Öğren-
                  ciler öğretmenlerin rehberliğinde deneyim kazandıkça aldıkları kararlar daha doğru olacaktır. Diğer konularda
                  olduğu gibi öğretmenlerin de kendi aralarındaki iş birliği ve paylaşımları bu tip değerlendirmeleri (öz değer-
                  lendirme, akran ve grup değerlendirmesi) daha önemli kılacaktır. Öz değerlendirmenin öncelikle tanılayıcı
                  amaçla yapılması, öğrencilerin tekniğe  alışması açısından faydalı olabilir. Öğrencilerin kendi performanslarını
                  değerlendirirken genellikle yanlı davrandıkları  göz ardı edilmemelidir.
                  5.4.11.2. Uygulanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

                  Öğrencilerin öz ve akran değerlendirmeleri, öğrencilerle ilgili kararlar verilirken tek bir puanlayıcıdan kay-
                  naklı puanlama hatalarının önüne geçerek puanlamanın nesnelliğini ve güvenirliğini artırabilir. Aynı zamanda
                  öğrencilerin uyggulama sırasında eksik öğrenmelerini keşfetmeleri için puanlayıcıların doğru ve etkili bir şe-
                  kilde geribildirim vermeleri önemlidir.
                  Örnek

                                                 Öz Değerlendirme Formu


                    Bu form, kendinizi değerlendirebilmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmalarınızı en doğru yansıtan seçe-
                    neğe (X) işareti koyunuz


                  Adı-Soyadı:                                   Tarih:

                                Davranış Ölçütleri                               Dereceler

                                                                  Her zaman      Bazen         Hiçbir zaman
                                                                    (1-2-3)      (1-2-3)       (1-2-3)

                  Başkalarının anlattıklarını ve önerilerini dinledi.  [     ]    [     ]        [     ]
                  Yönergeyi izledi.                                  [     ]      [     ]        [     ]

                  Arkadaşlarımı incitmeden teşvik ettim.             [     ]      [     ]        [     ]
                  Ödevlerimi tamamladım.                             [     ]      [     ]        [     ]

                  Anlamadığım yerlerde sorular sordum.               [     ]      [     ]        [     ]
                  Grup arkadaşlarıma çalışmalarında destek oldum.    [     ]      [     ]        [     ]

                  Çalışmalarım sırasında zamanımı akıllıca kullandım.  [     ]    [     ]        [     ]
                  Çalışmalarım sırasında değişik meteryaller kullandım.  [     ]  [     ]        [     ]

                  Başkalarının anlattıklarını ve önerilerini dinledi.  [     ]    [     ]        [     ]

                                                                                                                 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46