Page 41 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 41
TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI
5.4.11. Öz Değerlendirme
Öz değerlendirme öğrencilerin, öğrenme sürecinde gerçekleştirdikleri çalışmaları, öğretmen ya da öğrenciler
tarafından belirlenmiş ölçütler doğrultusunda değerlendirmelerini ve öğrenmeleri hakkında kendi kararlarını
vermelerinin içerir. Öz değerlendirme öğrencilerin gelişimi için basamak basamak geliştirilmiş ve gelecekte
üzerinde çalışacakları konuda verimli olmalarını sağlayacak, kendi yeteneklerini kendilerinin keşfetmelerine
yardımcı bir yaklaşımdır. Öğrenci performansının düzeyi hakkında karar vermek için kişisel ya da kişiler arası
ölçüt koymada öğrencilere fırsatlar sunar.
5.4.11.1. Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
Etkin bir öz değerlendirme öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini sağlamada, yeteneklerini geliştirmele-
rinde ve öğrendiklerinin farkında olmalarında son derece önemlidir. Öz değerlendirmenin önemi, öğrenciler
tarafından anlaşılmadığı sürece bu etkinliğin tanılayıcı veya ölçme amaçlı olarak kullanılması fazla bir şey
ifade etmez. Öğretmenlerin bu teknikle ilgili olarak öğrencilere bir tartışma ortamı yaratması ve bu yaklaşımın
önemini açık bir biçimde açıklaması gereklidir. Başlangıçta öz değerlendirme, öğrencilerin deneyimsizliği
nedeniyle yanılgılara neden olmasından bazı öğrenciler gereğinden fazla eleştirel veya duyarlı olabilir. Öğren-
ciler öğretmenlerin rehberliğinde deneyim kazandıkça aldıkları kararlar daha doğru olacaktır. Diğer konularda
olduğu gibi öğretmenlerin de kendi aralarındaki iş birliği ve paylaşımları bu tip değerlendirmeleri (öz değer-
lendirme, akran ve grup değerlendirmesi) daha önemli kılacaktır. Öz değerlendirmenin öncelikle tanılayıcı
amaçla yapılması, öğrencilerin tekniğe alışması açısından faydalı olabilir. Öğrencilerin kendi performanslarını
değerlendirirken genellikle yanlı davrandıkları göz ardı edilmemelidir.
5.4.11.2. Uygulanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
Öğrencilerin öz ve akran değerlendirmeleri, öğrencilerle ilgili kararlar verilirken tek bir puanlayıcıdan kay-
naklı puanlama hatalarının önüne geçerek puanlamanın nesnelliğini ve güvenirliğini artırabilir. Aynı zamanda
öğrencilerin uyggulama sırasında eksik öğrenmelerini keşfetmeleri için puanlayıcıların doğru ve etkili bir şe-
kilde geribildirim vermeleri önemlidir.
Örnek
Öz Değerlendirme Formu
Bu form, kendinizi değerlendirebilmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmalarınızı en doğru yansıtan seçe-
neğe (X) işareti koyunuz
Adı-Soyadı: Tarih:
Davranış Ölçütleri Dereceler
Her zaman Bazen Hiçbir zaman
(1-2-3) (1-2-3) (1-2-3)
Başkalarının anlattıklarını ve önerilerini dinledi. [ ] [ ] [ ]
Yönergeyi izledi. [ ] [ ] [ ]
Arkadaşlarımı incitmeden teşvik ettim. [ ] [ ] [ ]
Ödevlerimi tamamladım. [ ] [ ] [ ]
Anlamadığım yerlerde sorular sordum. [ ] [ ] [ ]
Grup arkadaşlarıma çalışmalarında destek oldum. [ ] [ ] [ ]
Çalışmalarım sırasında zamanımı akıllıca kullandım. [ ] [ ] [ ]
Çalışmalarım sırasında değişik meteryaller kullandım. [ ] [ ] [ ]
Başkalarının anlattıklarını ve önerilerini dinledi. [ ] [ ] [ ]
41