Page 42 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 42

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

               Formun Puanlaması: Öğrenci kendi performansını değerlendirir. Diğer ölçme araçlarıyla birlikte genellikle
               öğrenci ile ilgili genel değerlendirmenin bir parçası biçiminde düşünülebilir.
               5.4.12. Akran Değerlendirme
               Akran değerlendirme, katılımcı bir değerlendirmedir ve öğrencilerin birlikte etkin olarak çalışmalarına olanak
               sağlar. Akran değerlendirme, öğrencilerin sınıf arkadaşlarının çalışmalarının belirli ölçütler doğrultusunda de-
               ğerlendirmesiyle gerçekleştirilir. Bu değerlendirmenin temel amacı, öğrencilerin değerlendirme sürecine aktif
               katılması ve onların kendi yaptıkları işler için yargılarını geliştirmesidir.  Akran değerlendirme; yaşam boyu
               öğrenmenin önemi, biliş bilgisi, öğrenmede öğrenci sorumluluğu üzerine odaklanmayı içerir. Yaşam boyu
               öğrenme, bireylerin yalnızca bağımsız çalışmalarını değil aynı zamanda kendi performans ve gelişimlerini
               değerlendirmelerini zorunlu kılar.
               5.4.12.1. Akran Değerlendirmenin Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
               Akran değerlendirme öğrencilerin yaptıkları çalışmalar sonucunda birbirlerini değerlendirmesi anlamına gel-
               mektedir. Akran değerlendirme sayesinde öğrencilere değerlendirme becerisi kazandırılır. Akran değerlendir-
               mede öğrencilerin birbirlerine verdiği notların geçerliği düşüktür. Akran değerlendirmesi kişiler arası ilişkiler
               ve akademik öz güven üzerinde olumsuz etkileri olabilir. Bir öğrencinin yaptığı çalışmayı arkadaşının değer-
               lendirmesi sorun oluşturabilir fakat rekabet yerine iş birliği ortamı sağlanırsa öğrenciler akranlarını geliştirici
               eleştiriler yapabilirler. Öğrencilerin ölçütler hakkında bilgili olmaları ve akranlarına yönelik yapıcı eleştiride
               bulunmaları sağlanırsa sonuçlara daha az hata karışır.
               5.4.12.2. Akran Değerlendirme Uygulamasında Dikkat Edilmesi Gerekenler
               Öğrencilerin öz ve akran değerlendirmeleri; öğrencilerle ilgili kararlar verilirken tek bir puanlayıcıdan kaynak-
               lı puanlama hatalarının önüne geçerek puanlamanın nesnelliğini ve güvenirliğini artırabilir.
               Örnek


                                             Akran Değerlendirme Formu
                Bu form, arkadaşlarınızın çalışmalarını değerlendirebilmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Arkadaşlarınızın et-
                kinliklere katılım düzeylerini en doğru yansıtan seçeneğe (X) işareti koyunuz.

               Adı-Soyadı:                                        Tarih:

                                        1: Hiç 2: Kısmen 3: Orta 4: İyi 5: Çok İyi

                Çalışmalara katılmada isteklidir.         [     ]  [     ]  [     ]   [     ]   [     ]
                Bildiklerini arkadaşlarıyla paylaşır.     [     ]  [     ]  [     ]   [     ]   [     ]

                Arkadaşlarına gerektiğinde yardımcı olur  [     ]  [     ]  [     ]   [     ]   [     ]
                Verilen görevi zamanında yerine getirir.  [     ]  [     ]  [     ]   [     ]   [     ]

                Arkadaşlarının görüşlerine saygılıdır.    [     ]  [     ]  [     ]   [     ]   [     ]
                Türkçeyi düzgün ve akıcı şekilde kullanılır.  [     ]  [     ]  [     ]  [     ]  [     ]


               Formun Puanlaması: Akran değerlendirme; yalnızca bir puanlama işi değil aynı zamanda öğrencilerin so-
               rumluluk alma becerilerinin de geliştirildiği bir öğrenme sürecidir. Akran değerlendirme öğrenci düzeyini be-
               lirlemek amaçlı kullanılırsa öğrenci ile ilgili genel değerlendirmenin bir parçası biçiminde düşünülebilir.













      42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47