Page 44 - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Okuryazarlığı Öğretmen Kılavuz Kitabı
P. 44

TÜRKIYE YÜZYILI MAARIF MODELI ÖĞRETIM PROGRAMLARI

                2. Değerlendirmede öğrenciye sunulan durumlarla ilgili verilerinde dikkate alınması,
                3. Öğrenci başarısıyla öğrenme ortamının birlikte ele alınması,
                4. Başarılarını göstermeleri için öğrencilere yeterli fırsatların sunulması,
                5. Değerlendirme işlemleri ve yöntemlerinin farklı zamanlarda kullanıldığında daha önceki sonuçlara ulaştı-
                   racak kadar tutarlı veriler sağlaması,
                6. Değerlendirme işlemlerinin farklı deneyim ve ilgi alanlarına sahip öğrencilerin ihtiyaçlarını dikkate alma-
                   sı.
               5.4.13.2. Performans Değerlendirme Araçlarının Geliştirilmesi
               Bir performans görevinde aşağıdaki husuların yer alması beklenir.

                •  Sınıf düzeyi,
                •  Dersin adı,
                •  Dersin konusu/konuları,
                •  Kazanımlar,
                •  İlişkili olunan problem durumu,
                •  Görevi yerine getirirken izlenecek yönerge,
                •  Puanlama yöntemi.
               Yukarıda sıralananların yer aldığı bir performans görevi dört ana aşamadan meydana getirilir.
               Birinci aşama/Ölçülecek zihinsel süreçlerin belirlenmesi ve ders içeriklerinin ilişkilendirilmesi: Perfor-
               mans görevinin iki temel amacı, öğrencilerin öğrendiklerini yaşamda kullanmalarını sağlamak ve üst düzey
               becerilerinin gelişimine katkı sağlamaktır. Bu bakımdan bir performans görevi hazırlanırken öncelikle ortaya
               konan davranışlar günlük yaşam becerileri ile ilişkilendirilmeli ve bu davranışların hangi üst düzey zihinsel
               becerilerin göstergeleri olabileceği ortaya konmalıdır.
               İkinci aşama/Görev kısmının oluşturulması: Bu aşamada öğretmen öğrencinin kendisinin veya grupça ya-
               pacağı bir görev ya da problem durumunu tanıtır. Burada yer alan görev, bir soru biçiminde olabileceği gibi
               bir senaryo da olabilir. Öğretmen bu kısımda açık ve net bir dille öğrencinin neler yapması ve hangi görevleri
               yerine getirmesi gerektiğini ifade eder. Dikkat edilmesi gereken en önemli husus birinci aşamada yer alan iki
               temel amaç çerçevesinde bir sürecin ve ürünün tanımlanmasıdır.
               Üçüncü aşama/Yönergenin hazırlanması: Görev tanımlandıktan sonra öğrencilerin görevi yerine getirmede,
               ürünü ortaya koymada ve süreçte dikkat etmeleri gereken hususları belirten bir yönerge hazırlanır. Yönerge
               açık ve net bir dille hazırlanmalı, öğrenciye ürün ve süreç hakkında yol gösterici olmalıdır. Yönergenin amacı
               öğrenciyi baskı altına almak değil ona yol göstermek ve gözden kaçıracağı noktalarda ona destek olmaktır. Bu
               bakımdan yönergede kullanılan dilin de içerik kadar önemli olduğu söylenebilir.
               Dördüncü aşama/Puanlama yönteminin belirlenmesi: Bu aşamada görevin yapısına, görevin gereklilikleri-
               ne, görevi yerine getirirken ortaya konan davranışların sıklıklarına, öğrencinin sınıf düzeyine, ortaya konacak
               ürünün özelliklerine, sınıf mevcuduna ve puanlama güvenirliğine en uygun puanlama yöntemi belirlenmeye
               çalışılır. Genel olarak geri bildirim verilmesi ve detaylı değerlendirme imkânı sunulması nedeniyle dereceli
               puanlama anahtarları tercih edilir. Bunun yanında kontrol listeleri, akran/öz/grup değerlendirme, dereceleme
               ölçekleri  kullanılabilir.


















      44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49