Page 21 - Profesyonel Öğrenme Toplulukları Olarak Zümreler
P. 21
Zümrelerin Özellikleri
Öğrenme sonuçlarına Zümreleri oluşturan öğretmenler; çabalar ne kadar iyi niyetli olursa olsun,
odaklanma iyileştirmeye ilişkin tek geçerli yargının gözlemlenebilir ve ölçülebilir sonuçlar
olduğunun farkındadır. Değerlendirme ve yeniden değerlendirmenin sürekli
iyileştirmenin anahtarı olduğunu bilirler. Zümreler, her bir öğretim programı
kazanımı için temel sonuçları (öğrenme çıktılarını) belirlemeli ve öğrenciler bu
sonuçlara doğru ilerlerken kazanımlarla belirtilen öğrenme hedeflerini
karşılamadıklarında sistematik olarak yanıt verebilmelidir. Bu süreç, ortak
biçimlendirici değerlendirmeleri, etkili izleme ve değerlendirme için ölçme
araçlarının geliştirilmesini, çeşitli veriler ışığında öğrenci performansının düzenli
olarak izlenmesini, etkili ve araştırma bulgularına dayanan müdahalelerin
geliştirilmesini içerir.
Paylaşılan vizyon ve Zümreler; hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin öğrenmesi, gelişimi ve refahına
değerler yönelik ortak vizyon ve değerler geliştirerek bunlara bağlılık sergilemelidir.
Paylaşılan vizyon; okuldaki tüm paydaşların ortak inançlarını, beklentilerini
yansıtmalı ve ilkeler dizisi olarak net bir şekilde ifade edilmelidir.
Kolektif sorgulama ve Zümreleri oluşturan öğretmenler araştırmaya dayalı yeni öğrenme‐öğretme
öğrenme yöntemleri arayarak, onları test ederek ve ardından sonuçlar (öğrenme çıktıları)
üzerinde derinlemesine düşünerek mevcut eğitim‐öğretim sürecini sürekli sorgular.
Sorgulama süreci, zümrelerdeki öğretmenlerin birlikte araştırdığı soruları
netleştirerek paylaşılan bilgiyi oluşturur; tüm öğrencilerin yüksek düzeyde başarıya
ulaşmasını sağlayacak tutum, inanç, strateji, süreçleri benimsemek ve uygulamak
için öğretmen kapasitesinin gelişimine katkı sağlar. Zümreleri oluşturan
öğretmenler, öğrenci öğrenmesinin etkililiğinin öğretmenin öğrenmesine bağlı
olduğunun farkında olarak içerik ve öğretim uygulamaları hakkındaki bilgilerini
derinleştirmek için sürekli mesleki gelişim döngüsüne katılır. Akran gözlemi, eylem
araştırması, ders araştırması, okuma grupları vb. yöntemleri uygulayarak
birbirlerinden öğrenmeye açık olurlar.
Paylaşımlı liderlik Zümreler; tüm öğretmenlerin eşit söz hakkına, öğretme ve öğrenmeyi geliştirmeye
ilişkin karar verme sorumluluğuna sahip olduğu bir modele bağlı kalır. Bu modelde,
tüm paydaş çıkarları dengelidir ve tüm öğretmenler, ekip üyelerinin birlikte nasıl
çalışacaklarını ve sorumluluklarını nasıl yerine getireceklerini açıklayan temel
kuralları ve protokolleri geliştirmeye, benimsemeye ve gözlemlemeye katılır.
20