Page 82 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 82

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       3. ADIM




         7.   (I)  Bilimsel  bir  tezi  savunma  amacıyla  alanında  uzman  ki-  10.  I. Mülakatın ve röportajın alanı görüşülen kişiyle sınırlıdır.
             şilerce  yazılan  bilimsel  makalelerde  söz  oyunlarına  ve  ka-
                                                                    II. Mülakat esas olarak mülakat yapılan kişiye sorular sorula-
             palı  ifadelere  yer  verilmez,  düşünceler  doğrudan  aktarılır.
                                                                    rak gerçekleştirilir. Röportajda ise muhataplara soru sormay-
             (II) Kelimeler genellikle temel anlamlarında kullanılır, bilimsel
                                                                    la beraber bir olayı öyküleme, izlenim ve betimlemelere yer
             terimlere yer verilir. (III) Öğretme ve bilgilendirmenin amaç-
                                                                    verme de söz konusudur.
             landığı  açıklayıcı  anlatımla  bir  düşünceyi  çürüterek  yerine
             karşı  düşünceyi  yerleştirmenin  amaçlandığı  tartışmacı  an-
                                                                    III.  Mülakatta  bir  kişiyi  sorulara  verdiği  cevaplarla  tanıtmak
             latım biçimleri hâkimdir. (IV) Makalenin bilimsel yeterliliğine
                                                                    amaçlanır. Röportajda ise bir olayı sorgulamak, bir gerçeği
             zarar gelmemesi için uzun alıntılardan ve alıntılara sıkça baş-
                                                                    ortaya koymak suretiyle kamuoyunu aydınlatmak amaçlanır.
             vurmaktan kaçınılır. (V) Başkalarına ait düşüncelerin, sözle-
             rin, verilerin, yapıtların tümünü ya da bir bölümünü kaynak      Mülakat  ile  röportajın  karşılaştırıldığı  numaralanmış
             göstermeden kullanmaya tekzip denir.                   cümlelerden hangilerinde yanlışlık yapılmıştır?
             Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde veri-   A) Yalnız I      B) Yanlız III    C) I ve III
             len bilgi yanlıştır?                                           D) II ve III     E) I, II ve III
             A) I    B) II    C) III   D) IV   E) V


         8.   Şinasi’nin Tercüman-ı Ahvâl gazetesinde yayımlanan ---- Türk
             edebiyatında  ilk  makale  örneğidir.  Hüseyin  Cahit  Yalçın’ın
             Fransızcadan çevirdiği, Servetifünun dergisinin ka patılmasına
             sebep olan ---- adlı makale ile Ömer Seyfettin’in Genç Kalemler
             dergisinde yayımlanan, Millî Edebiyat’ın dil anlayışını ortaya
             koyan ---- makalesi türün tanınmış örnekle rindendir.

             Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi
                                                                11.  Sait  Faik’in  “Hişt,  Hişt”  adlı  öyküsünü  inceleyen  bir  eleştir-
             sırasıyla getirilmelidir?
                                                                    men, öyküyü şöyle yorumlar:
             A)  Müntehabat-ı Eş’arım - Kavgalarım - Türklük Mefkuresi
                                                                    “Hişt diyen kim? Okurken, biz de öykü kişisiyle, sonra bah-
             B)  Tercüman-ı  Ahvâl  Mukaddimesi  -  Edebiyat  ve  Hukuk  -   çıvanla birlikte, arıyoruz. Bu konuda metnin doğrudan doğ-
                Yeni Lisan                                          ruya  ilettiği  varsayımları  izliyoruz.  Arkadan  seslenen  biri
                                                                    mi? Devedikenleri, karabaşlar, yapraklar mı? Kuş mu, yılan
             C)  Tercüman-ı  Ahvâl  Mukaddimesi-  Kavgalarım  -  Türklük
                                                                    mı, tosbağa mı, kirpi mi? Çalılar arasında saklanan biri mi?
                Ülküsü
                                                                    Eşeğin otları yerken çıkardığı ses mi ‘hişt!’? Öykü kişisinin
             D)  Müntehabat-ı Eş’arım - Edebiyat ve Hukuk - Türklük Mef-
                                                                    düştüğü zihinsel bir yanılsama mı? Öykü kişisi kendi kendi-
                kuresi
                                                                    ne mi ‘hişt!’ diyor boyuna? Bahçıvan mı? Papazın oğlu mu?
             E)  Sarf Mecmuası - Kavgalarım - Yeni Lisan            Okumamız boyunca  metnin sözcükleriyle bilincimizde uyan-
                                                                    dırılan bu soruların yanıtı hep açık kalıyor. Öykü kişisi için de
                                                                    öyle. Bir ara kendi kendine ‘hişt!’ demeye karar vermesi daha
                                                                    da karmaşıklaştırıyor durumu bizim için. Öyküdeki kişi sanki
         9.   İşte, bir hikâye ortasında ölümün ve hayatın şiiri. Burada Sait
                                                                    vazgeçiyor  ‘hişt!’  diyeni  aramaktan.  Bahçıvanla  söyleşirken
             Faik  âdeta  ölen  dülger  balığının  ta  kendisi  olmuştur.  Ölüm
                                                                    bir an işi şakaya vuruyor bu konuda. Metinde dile getirilen bir
             duygusu ve düşüncesi, insanlarda yaşama sevincini ve var-
                                                                    dizi varsayımdan bir çıkarsama yapma işi okura kalıyor. (…)
             lığın güzelliği şuurunu kuvvetli surette artırır. Biz Sait Faik’in
                                                                    Metinle, dolayısıyla da yazarla bir şeyi paylaşıyoruz. Biz de
             çağdaşları olan Cahit Sıtkı ve Orhan Veli’de de aynı karşıt
                                                                    işitiyoruz ‘hişt!’ çağrısını. Metin, yeni bir deney eklemiş oluyor
             duygulara rastlarız. Bu duyuş tarzı, estetiğin karşıtların den-
                                                                    yaşamımıza.  Metnin,  daha  ilk  anda  seslenerek  okuru  içine
             gesi prensibine de uyar ve bu yazarların eserlerinin iç yapısı-
                                                                    çekiverdiği soru-yanıt zinciri bu deneyle noktalanıyor.”
             nı açıklar.
             Sait Faik, diğer hikâyelerinde olduğu gibi bu hikâyesinde de      Bu parçada eleştirmenin izlediği eleştiri türü aşağıdakiler-
             çevreye geniş yer verir. Yaşamak, çevreye uymak, çevre ile   den hangisidir?
             canlı  münasebetler  kurmak  demektir.  Dülger  balığı  kendi
                                                                    A)  Esere dönük  eleştiri
             çevresinde mesuttur, çevresini değiştirdi mi ölür.
             Bu parçanın aşağıdaki yazı türlerinden hangisine ait ol-  B)  Okura dönük eleştiri
             duğu söylenebilir?                                     C)  Yazara dönük eleştiri
             A) Deneme        B) Fıkra       C) Eleştiri            D)  Topluma dönük eleştiri

                         D) Makale     E) Söyleşi                   E)  Yapısalcı eleştiri



         82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87