Page 83 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 83

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                        Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri







        2019 AYT                                               4.   Serbest  ölçü  ve  kafiyesiz  şiir  anlayışının  Nâzım  Hikmet’le
                                                                   birlikte edebiyata dâhil olduğu bilinmektedir. Fakat Abdülhak
        1.   II. Meşrutiyet sonrası edebiyat sahnesine çıkan ve genç ede-
                                                                   Hâmit, Nâzım Hikmet’ten önce ---- adlı eserinde ölçüsüz ve
            biyatçılardan oluşan bu topluluk, ferdiyetçi bir sanat görüşünü
                                                                   kafiyesiz şiir örnekleri vermiştir.
            esas alır. Türk edebiyatı tarihinde ilk kez bir bildirgeyle ortaya
            çıkan bu edebî topluluk, devrin sosyalve politik ortamından      Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            dolayı, amaçladıkları pek çok şeyi başaramadan dağılmıştır.  getirilmelidir?

            Aşağıdakilerden  hangisi  bu  parçada  sözü  edilen  edebî   A) Makber               B) Bâlâdan Bir Ses       C) Hacle
            topluluğun üyesi değildir?
                                                                            D) Ölü                E) Sahra
            A)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu
            B)  Refik Halit Karay
            C)  Ahmet Haşim
                                                               5.    I.  Sanat, sanat için ilkesine bağlıdır.
            D)  Celal Sahir Erozan
                                                                    II. Batılı şiir anlayışını benimsemiştir.
            E)  Cenap Şahabettin
                                                                   III. Köyden bahseden ilk şiiri yazmıştır.
                                                                   IV. Eski-yeni tartışmasında yeniyi temsil eder.
                                                                    V. Divan şiiri geleneklerine sıkı sıkıya bağlıdır.
                                                                   Yukarıdaki bilgilerden hangisi Muallim Nâci’yle ilgilidir?
        2.   Servetifünun  sanatçıları  yaşadıkları  dönemin  siyasi  şartla-
            rından dolayı ülkeden kaçma isteği duyup Yeni Zelanda’ya
                                                                   A) Yalnız IV       B) I ve IV           C) II ve III
            taşınmak  isterler  fakat  bu  ülkeye  gitme  arzuları  gerçekleş-
            meyince  Hüseyin  Kâzım’ın  Manisa’daki  çiftliğine  yerleşme         D) II ve IV     E) III ve V
            kararı alırlar. Fakat bu kararlarını da gerçekleştiremezler. Bu
            sebeple şiirlerinde hayallere ve tabiata sığınma temasını işle-
            yerek gerçeklikten kaçmaya çalışmışlardır. Gerçeklikten ka-
            çış teması yalnızca Servetifünun Dönemi’nde değil, Fecriati
            Dönemi’nde de görülen bir tema olmuştur.           6.   Şu güzer-gâha kıl nazar;
            Buna göre aşağıdaki şiirlerden hangisi bu temayı işleme-
                                                                   Her belâ anda muntazar!
            miştir?
                                                                   Gün batarken garib garib,
            A) Ömr-i Muhayyel            B) O Belde            C) Başım
                                                                   Kimseler yoğ iken şu sahrâda,
                           D) Yeşil Yurt             E) Son Arzu
                                                                   Kim şu mahlûk-ı dil-firîb,
                                                                   Kim unutmuş anı bu enhâda?
                                                                   Niçin ağlar hazîn hazîn,

        3.   Dili sadeleştirme yoluna sokmaya çalışarak yeni bir ses geti-     Ne temennâsı var bu dünyada?
            rirler. Yeni bir vezin arayışına giren sanatçılar, hece ölçüsüy-     Acaba kim şu nâzenîn,
            le denemeler yaparlar. Şiirde “biz”i kaldırıp “ben”i kullanarak
            bireyin  önem  kazanmasını  sağlarlar.  Şiire  getirdikleri  yeni      Kimi bekler kenâr-ı deryâda?
            birey anlayışı Rousseau’nun ekolünden gelir. Şiirin içeriğini      Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
            de değiştirmeye çalışan dönemin sanatçıları Batı’ya yüzlerini
                                                                   A)  “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel temada yazıldığı
            çevirirler.
                                                                   B)  Tanzimat birinci döneme ait olduğu
            Bu parçada bahsedilen dönem / anlayış aşağıdakilerden
                                                                   C)  Aruz ölçüsü kullanıldığı
            hangisidir?
                                                                   D)  Redif ve tam kafiyeye yer verildiği
            A) Millî Edebiyat                                       B) Servetifünun
                                                                   E)  “Güzel  olan  her  şey,  şiirin  konusu  olabilir.”  anlayışıyla
            C) Toplumcu Gerçekçi                       D) Tanzimat
                                                                      oluşturulduğu
                                              E) Fecriati



                                                                                                              81
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88