Page 83 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 83
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 3.
ADIM
Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri
2019 AYT 4. Serbest ölçü ve kafiyesiz şiir anlayışının Nâzım Hikmet’le
birlikte edebiyata dâhil olduğu bilinmektedir. Fakat Abdülhak
1. II. Meşrutiyet sonrası edebiyat sahnesine çıkan ve genç ede-
Hâmit, Nâzım Hikmet’ten önce ---- adlı eserinde ölçüsüz ve
biyatçılardan oluşan bu topluluk, ferdiyetçi bir sanat görüşünü
kafiyesiz şiir örnekleri vermiştir.
esas alır. Türk edebiyatı tarihinde ilk kez bir bildirgeyle ortaya
çıkan bu edebî topluluk, devrin sosyalve politik ortamından Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
dolayı, amaçladıkları pek çok şeyi başaramadan dağılmıştır. getirilmelidir?
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen edebî A) Makber B) Bâlâdan Bir Ses C) Hacle
topluluğun üyesi değildir?
D) Ölü E) Sahra
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Refik Halit Karay
C) Ahmet Haşim
5. I. Sanat, sanat için ilkesine bağlıdır.
D) Celal Sahir Erozan
II. Batılı şiir anlayışını benimsemiştir.
E) Cenap Şahabettin
III. Köyden bahseden ilk şiiri yazmıştır.
IV. Eski-yeni tartışmasında yeniyi temsil eder.
V. Divan şiiri geleneklerine sıkı sıkıya bağlıdır.
Yukarıdaki bilgilerden hangisi Muallim Nâci’yle ilgilidir?
2. Servetifünun sanatçıları yaşadıkları dönemin siyasi şartla-
rından dolayı ülkeden kaçma isteği duyup Yeni Zelanda’ya
A) Yalnız IV B) I ve IV C) II ve III
taşınmak isterler fakat bu ülkeye gitme arzuları gerçekleş-
meyince Hüseyin Kâzım’ın Manisa’daki çiftliğine yerleşme D) II ve IV E) III ve V
kararı alırlar. Fakat bu kararlarını da gerçekleştiremezler. Bu
sebeple şiirlerinde hayallere ve tabiata sığınma temasını işle-
yerek gerçeklikten kaçmaya çalışmışlardır. Gerçeklikten ka-
çış teması yalnızca Servetifünun Dönemi’nde değil, Fecriati
Dönemi’nde de görülen bir tema olmuştur. 6. Şu güzer-gâha kıl nazar;
Buna göre aşağıdaki şiirlerden hangisi bu temayı işleme-
Her belâ anda muntazar!
miştir?
Gün batarken garib garib,
A) Ömr-i Muhayyel B) O Belde C) Başım
Kimseler yoğ iken şu sahrâda,
D) Yeşil Yurt E) Son Arzu
Kim şu mahlûk-ı dil-firîb,
Kim unutmuş anı bu enhâda?
Niçin ağlar hazîn hazîn,
3. Dili sadeleştirme yoluna sokmaya çalışarak yeni bir ses geti- Ne temennâsı var bu dünyada?
rirler. Yeni bir vezin arayışına giren sanatçılar, hece ölçüsüy- Acaba kim şu nâzenîn,
le denemeler yaparlar. Şiirde “biz”i kaldırıp “ben”i kullanarak
bireyin önem kazanmasını sağlarlar. Şiire getirdikleri yeni Kimi bekler kenâr-ı deryâda?
birey anlayışı Rousseau’nun ekolünden gelir. Şiirin içeriğini Bu dizelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
de değiştirmeye çalışan dönemin sanatçıları Batı’ya yüzlerini
A) “Sanat için sanat” anlayışıyla bireysel temada yazıldığı
çevirirler.
B) Tanzimat birinci döneme ait olduğu
Bu parçada bahsedilen dönem / anlayış aşağıdakilerden
C) Aruz ölçüsü kullanıldığı
hangisidir?
D) Redif ve tam kafiyeye yer verildiği
A) Millî Edebiyat B) Servetifünun
E) “Güzel olan her şey, şiirin konusu olabilir.” anlayışıyla
C) Toplumcu Gerçekçi D) Tanzimat
oluşturulduğu
E) Fecriati
81