Page 79 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 79
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
ADIM
Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri
1. Tanzimat I ve II. Dönem şiiri ile ilgili aşağıdaki karşılaştır- 4. Aşağıda yapılan karşılaştırmaların hangisinde bilgi
malardan hangisi yanlıştır? yanlışı vardır?
A) I. dönem şiiri, II. döneme göre daha toplumcu bir karak- A) Servetifünun şiirinde aruz ölçüsü tercih edilirken Millî
tere sahiptir. Edebiyat’ta daha çok hece ölçüsü kullanılmıştır.
B) I. dönemin şiir dili fayda prensibinin etkisiyle II. döneme B) Servetifünun şiirinde “Sanat sanat içindir.” anlayışı hâ-
göre daha sadedir. kimken Millî Edebiyat Dönemi sanata toplumsal bir görev
yüklemiştir.
C) I. dönemde aruz ölçüsüne bağlı kalınmışken II. dönemde
daha çok hece ölçüsü tercih edilmiştir. C) Servetifünun şiirinde nazım birimi olarak genellikle dize ter-
cih edilirken Millî Edebiyat’ta dörtlük kullanımı yaygındır.
D) I. dönemde hürriyet, eşitlik gibi kavramlar ön planda iken
II. dönemde aşk, doğa ve bireysel duygular yer almıştır. D) Servetifünun şiirinde günlük dilden uzak bir dil kullanılır-
ken Millî Edebiyat’ta halkın konuşma dili esas alınmıştır.
E) II. dönemde I. döneme göre realizmin etkisi daha belirgindir.
E) Servetifünun şiirinde Fransız şiirinin etkisi görülürken Millî
Edebiyat, klasik Türk şiiri örneklerinden yararlanmıştır.
5. Tanzimat edebiyatı ikinci döneminde, kırka yakın eseriyle
en üretken, en yenilikçi kalemlerinden olan ve “Şair-i Âzam”
2. Servetifünun edebiyatının öncülerindendir. Aruz veznini kul-
unvanıyla anılan ---- bu özellikleriyle modern edebiyatımızın
lanarak Türkçeyle teknik açıdan kusursuz şiirler yazmıştır.
kurucularındandır. Türlü elçiliklerde görev almasının etkisiyle
Şairin en büyük özelliği nazmı nesre yaklaştırmasıdır. Dili,
hem Doğu hem Batı kültürüne hâkimdir. Sahra adlı ilk kitabın-
Servetifünun anlayışına uygun olarak Arapça ve Farsça ke-
dan itibaren Türk şiirine yeni bir yön vermiştir.
lime ve tamlamalarla doludur. Çocuklar için yazdığı Şermin
adlı kitabında hece ölçüsü ve yalın bir dil kullanmıştır. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? getirilmelidir?
A) Tevfik Fikret B) Cenap Şahabettin A) Recâizâde Mahmut Ekrem
C) Süleyman Nazif D) Mehmet Rauf B) Şemsettin Sâmi
E) Tahsin Nâhit C) Sâmipaşazâde Sezâi
D) Nâbizâde Nâzım
E) Abdülhak Hâmit Tarhan
6. Şiiri bir “resim”, okuyucuda “tatlı bir hulya uyandıran güzel bir
3. Ah yaktık şu mübarek vatanın her yerini
musiki nağmesi” olarak değerlendiren şair; özellikle Elhân-ı
Saçtık eflâke kadar dûdunu âteşlerini
Şitâ, Yakazât-ı Leyliyye, Temâşâ-yı Leyâl ve Temâşâ-yı
Kapadı gözde olanlar çıkacak gözlerini
Hazân gibi şiirlerinde, arzulamış olduğu bu tarz uyumun en
Vatanın bağrına düşman dayadı hançerini
güzel örneklerini ortaya koymuştur. Şiirlerinde aşk ve doğa
Yoğ imiş kurtaracak bahtı kara mâderini
temaları ön planda yer alan bir şair olarak en önemli özelliği,
Bu dizelerin biçim, içerik ve anlatım özellikleri dikkate sembolistlerden gelen eğretilemeleri ve iç ahengi başarıyla
alındığında aşağıdaki şairlerin hangisine ait olduğu söy- kullanmasıdır.
lenebilir?
Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
A) Recâizâde Mahmut Ekrem
A) Ahmet Hâşim
B) Abdülhak Hâmit Tarhan
B) Tevfik Fikret
C) Muallim Nâci
C) Ziyâ Paşa
D) Nâmık Kemal
D) Recâizâde Mahmut Ekrem
E) Cenap Şahabettin
E) Cenap Şahabettin
77