Page 79 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 79

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                        Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri







        1.   Tanzimat I ve II. Dönem şiiri ile ilgili aşağıdaki karşılaştır-  4.   Aşağıda  yapılan  karşılaştırmaların  hangisinde  bilgi
            malardan hangisi yanlıştır?                            yanlışı vardır?
            A)  I. dönem şiiri,  II. döneme göre daha toplumcu bir karak-  A)  Servetifünun  şiirinde  aruz  ölçüsü  tercih  edilirken  Millî
               tere sahiptir.                                         Edebiyat’ta daha çok hece ölçüsü kullanılmıştır.
            B)  I. dönemin şiir dili fayda prensibinin etkisiyle II. döneme   B)  Servetifünun  şiirinde  “Sanat  sanat  içindir.”  anlayışı  hâ-
               göre daha sadedir.                                     kimken Millî Edebiyat Dönemi sanata toplumsal bir görev
                                                                      yüklemiştir.
            C)  I. dönemde aruz ölçüsüne bağlı kalınmışken II. dönemde
               daha çok hece ölçüsü tercih edilmiştir.             C)  Servetifünun şiirinde nazım birimi olarak genellikle dize ter-
                                                                      cih edilirken Millî Edebiyat’ta dörtlük kullanımı yaygındır.
            D)  I. dönemde hürriyet, eşitlik gibi kavramlar ön planda iken
               II. dönemde aşk, doğa ve bireysel duygular yer almıştır.  D)  Servetifünun şiirinde günlük dilden uzak bir dil kullanılır-
                                                                      ken Millî Edebiyat’ta halkın konuşma dili esas alınmıştır.
            E)  II. dönemde I. döneme göre realizmin etkisi daha belirgindir.
                                                                   E)  Servetifünun şiirinde Fransız şiirinin etkisi görülürken Millî
                                                                      Edebiyat, klasik Türk şiiri örneklerinden yararlanmıştır.



                                                               5.   Tanzimat  edebiyatı  ikinci  döneminde,  kırka  yakın  eseriyle
                                                                   en üretken, en yenilikçi kalemlerinden olan ve “Şair-i Âzam”
        2.   Servetifünun edebiyatının öncülerindendir. Aruz veznini kul-
                                                                   unvanıyla anılan ---- bu özellikleriyle modern edebiyatımızın
            lanarak  Türkçeyle  teknik  açıdan  kusursuz  şiirler  yazmıştır.
                                                                   kurucularındandır. Türlü elçiliklerde görev almasının etkisiyle
            Şairin  en  büyük  özelliği  nazmı  nesre  yaklaştırmasıdır.  Dili,
                                                                   hem Doğu hem Batı kültürüne hâkimdir. Sahra adlı ilk kitabın-
            Servetifünun anlayışına uygun olarak Arapça ve Farsça ke-
                                                                   dan itibaren Türk şiirine yeni bir yön vermiştir.
            lime ve tamlamalarla doludur. Çocuklar için yazdığı Şermin
            adlı kitabında hece ölçüsü ve yalın bir dil kullanmıştır.     Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?  getirilmelidir?
            A) Tevfik Fikret          B) Cenap Şahabettin          A)  Recâizâde Mahmut Ekrem

            C) Süleyman Nazif         D) Mehmet Rauf               B)  Şemsettin Sâmi
                              E) Tahsin Nâhit                      C)  Sâmipaşazâde Sezâi
                                                                   D)  Nâbizâde Nâzım
                                                                   E)  Abdülhak Hâmit Tarhan



                                                               6.   Şiiri bir “resim”, okuyucuda “tatlı bir hulya uyandıran güzel bir
        3.   Ah yaktık şu mübarek vatanın her yerini
                                                                   musiki nağmesi” olarak değerlendiren şair; özellikle Elhân-ı
            Saçtık eflâke kadar dûdunu âteşlerini
                                                                   Şitâ,  Yakazât-ı  Leyliyye,  Temâşâ-yı  Leyâl  ve  Temâşâ-yı
            Kapadı gözde olanlar çıkacak gözlerini
                                                                   Hazân gibi şiirlerinde, arzulamış olduğu bu tarz uyumun en
            Vatanın bağrına düşman dayadı hançerini
                                                                   güzel örneklerini ortaya koymuştur. Şiirlerinde aşk ve doğa
            Yoğ imiş kurtaracak bahtı kara mâderini
                                                                   temaları ön planda yer alan bir şair olarak en önemli özelliği,
            Bu  dizelerin  biçim,  içerik  ve  anlatım  özellikleri  dikkate   sembolistlerden gelen eğretilemeleri ve iç ahengi başarıyla
            alındığında aşağıdaki şairlerin hangisine ait olduğu söy-  kullanmasıdır.
            lenebilir?
                                                                   Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Recâizâde Mahmut Ekrem
                                                                   A) Ahmet Hâşim
            B)  Abdülhak Hâmit Tarhan
                                                                   B) Tevfik Fikret
            C)  Muallim Nâci
                                                                   C) Ziyâ Paşa
            D)  Nâmık Kemal
                                                                   D) Recâizâde Mahmut Ekrem
            E)  Cenap Şahabettin
                                                                   E) Cenap Şahabettin



                                                                                                              77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84