Page 75 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 75

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                                        Tiyatro







        1.   PİŞEKÂR  –  Akşamı  şerifleriniz  hayrolsun  muhterem  seyir-  4.   Aşağıdakilerin hangisinde Cumhuriyet Dönemi tiyatrosu
            ciler… Hoş geldiniz sefalar getirdiniz… İşte çıktık meydâne,   ile ilgili verilen bilgi yanlıştır?
            başlıyor oyunumuz inşallah mutlu olur hepimizin sonumuz…   A)  Haldun  Taner,  Orhan  Asena,  Refik  Erduran,  Turgut
            Efendim  bendeniz  bu  mahallenin  eskisi  İsmail  kulunuz…   Özakman ve Nezihe Meriç gibi yazarlar oyunlarının ço-
            Hani ne derler… Sel gider kum kalır, herkes hayattan kendi-  ğunda kişideki ruhsal baskıları, tedirginlikleri, iç çatışma
            ne düşen payı alır… Kim bilir birazdan kimler gelecek, kim-  ve bunalımları toplumsal koşullara bağlarlar.
            ler gidecek… Bakalım sine-i devran ne surat gösterecek…
                                                                   B)  Necati  Cumalı,  Susuz  Yaz’da;  Yaşar  Kemal  Teneke’de
            Amma benim pehlivanım.
                                                                      ağa ile köylü arasındaki sorunları ortaya koymuşlardır.
            ZURNA – Buyur benim pehlivanım.
                                                                   C)  Necati Cumalı, Recep Bilginer, Turan Oflazoğlu, Güngör
            PİŞEKÂR – Bu da hesap değil.
                                                                      Dilmen kadın sorunlarına değinen yazarlardır.
            ZURNA – Nedir hesabın?
            PİŞEKÂR – Burnunu ye kasabın… Fotoğrafçı oyununun tak-  D)  Midas’ın  Kulakları  oyunuyla  Güngör  Dilmen,  Sokrates
            lidini aldım, çal usûl û ahenk ile… Oyunumuz başlasın erkân   Savunuyor oyunuyla Turan Oflazoğlu efsane ya da tarihe
            û adâp ile. Tenezzülün seyredenler zevkiyab olsunlar…     dayanarak çağın eleştirisini yapmıştır.
                                                                   E)  Cevat Fehmi Başkut, Harput’ta Bir Amerikalı’da Batı’nın
            Bu parça aşağıdaki bölümlerin hangisinden alınmış olabilir?
                                                                      örnek alınacak unsurları ve teknoloji alanında uygulama-
            A) Fasıl         B) Mukaddime     C) Muhavere             ların gerekliliği üzerinde durmuştur.

                     D) Bitiş         E) Girizgâh
                                                               5.   Musahipzâde Celal’in tiyatro anlayışı ile ilgili aşağıdaki-
                                                                   lerden hangisi yanlıştır?
                                                                   A)  Piyeslerinin  çoğunun  konusunu  tarihten  almıştır  ve  bu
        2.   Abdülhak Hamit Tarhan tiyatrosu ile ilgili aşağıdaki bilgi-
                                                                      piyeslerde tarihselliğin içindeki toplumsal hayatı vurgula-
            lerden hangisi yanlıştır?
                                                                      maya çalışır.
            A)  Yarısı manzum ve yarısı da düzyazı olan Zeynep adlı bir   B)  Alemdar, Ceza Kanunu, Pembe Köşk, Zaptiye Nazırı gibi
               eseri vardır.                                          eserlere sahiptir.
            B)  Nazife, Nesteren, Eşber, Tezer, Liberte manzum olarak   C)  Oyunlarında  kahvehane,  mahalle,  saray  gibi  çeşitli
               yazdığı eserlerdendir.                                 mekânlarla padişah, çengi, zanaatkâr, kadı, hekim, me-

            C)  Abdülhak Hamit, kendine özgü tiyatro anlayışını Sarda-  mur, esnaf gibi çeşitli kişileri bir araya getirerek Türk top-
               napal adlı oyunun ön sözünde açıklar.                  lumunun çeşitliliğini en ince ayrıntısına kadar işler.
            D)  Tiyatroyu bireye yönlendiren ve karakterleri öne çıkaran   D)  Oyunlarında geleneksel tiyatronun izleri vardır. Oyun kişi-
               Abdülhak Hamit, tiyatrolarında sosyal konulara karşı ta-  leri, geleneksel tiyatronun kişileriyle paralellik gösterir.
               mamen duyarsız kalmamıştır.                         E)  Tiplerini genellikle halk arasından seçer. İnce bir alayla

            E)  Mâcera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Fin-  tiplerde canlılığı yakalar.
               ten nesir olarak yazdığı eserlerdendir.

                                                               6.   Başlangıcından bu yana tiyatroda tarih bilgisinden yararlanır.
                                                                   Geçmişte yaşananlar, savaşlar tiyatronun aradığı hareket ve
        3.   Tanzimat Dönemi’nde tiyatro yazarları Batı tiyatrosunu özel-  çatışmaları içerir. Olayları yaratan ve yürüten kişiler traged-
            likle de Fransız tiyatrosunu örnek almışlardır. Moliere, Racine,   yaların ve romantik dramların başkişilerini oluşturur. Yazarlar
            Corneille ve Hugo’nun etkileri eserlerde görülür. Örneğin ----   tarihi  anlatmak  için  tiyatroyu  araç  olarak  kullanılırlar.  Millî
            adlı eserde Fransız tiyatrosunun etkisi hem konuda hem de   bilinç oluşturmak için tarihî tiyatro yazarlar. Bu amaçla Türk
            teknikte görülmektedir.                                destanlarına ve efsanelerine yönelip konularını buradan alan
                                                                   oyunlara Cumhuriyet Dönemi’nde rastlamak mümkündür.
            Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden  hangisi
                                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisi konusunu Türk des-
            getirilemez?
                                                                   tanlarından alan bir tiyatro oyunu değildir?
            A) İçli Kız               B) Zavallı Çocuk
                                                                   A) Koçyiğit Köroğlu       B) Ergenekon
            C) Celaleddin Harzemşah   D) Körebe
                                                                   C) Tanrılar ve İnsanlar    D) Ben Anadolu
                             E)Vuslat
                                                                                E) Geyikler Lanetler



                                                                                                              75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80