Page 72 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 72

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       1. ADIM




        7.   Sühens-ı gülistan-ı nezahet                       10.  Yazı  hayatına  şiirle  başlayan  yazar,  kısa  sürede  gönlünü
            Nihal-i gonce-i bağ-ı zerafet                          oyun yazarlığına kaptırmıştır. Avcı Karkap adlı kısa oyunun-
            Söyledikçe sergüzeşti verir bezme letafet              da, avcı ile av arasındaki ilişkiyi sembolik ve metaforik bir düz-
            Dinle imdi bende-i acizden bir hoş hikayet             lemde işlemiştir. Ayak Parmakları’nda işe gitmek istemeyen
                                                                   bir  memurun  sancılarını  yine  özgün  bir  üslupla  anlatmıştır.
            Bu parçada verilen ifadeler aşağıdaki türlerden hangisiyle
                                                                   Ak Tanrılar’da İspanyol-Meksika tarihini tragedya türünde ka-
            ilgilidir?
                                                                   leme almış, tarih ile mitolojiden faydalanmıştır. Kurban oyu-
            A) Köy seyirlik oyunları                               nunda, köy hayatını, geleneklerin yaptırım gücünü özellikle
                                                                   kadınların varoluş mücadelesi ve kalıplaşmış yazgısına baş-
            B) Orta oyunu
                                                                   kaldırması üzerinden anlatmıştır. Bu oyunun özelliklerinden
            C) Karagöz                                             birisi de Medea modelini bir Türk köyüne uygulamasıdır. Türk
            D) Meddah                                              tiyatrosunun  gelişmesine  ciddi  katkıları  olan  yazar,  tiyatro
                                                                   eserlerinde çok çeşitli konuları başarılı bir şekilde işlemiştir.
            E) Tuluat
                                                                   Türk tarihine, Türk destanlarına, Yunan mitolojisine, Anadolu
                                                                   mitolojisine yer vermiş; Klasik Yunan tragedyalarının teknik-
                                                                   lerinden yararlanmıştır. Tiyatroda dil ve üsluba önem veren
                                                                   sanatçı, konuya uygun türlerin yanı sıra dil ve üslubunu da
                                                                   konuya göre belirleyerek dramatik anlatıma ağırlık vermiştir.
                                                                   Klasik tiyatroyu çok iyi bilen sanatçının ilk eseri absürt (uyum-
                                                                   suz) tiyatronun bir örneğidir.

                                                                   Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

        8.   İki  perdeden  oluşan  bu  oyun,  II.  Meşrutiyet’ten  1960’ların   A) Orhan Asena
            sonuna kadarlık bir zaman diliminde Türkiye yakın tarihinde   B) Turan Oflazoğlu
            gerçekleşen toplumsal değişimleri Vicdani ve Efruz adlı iki
                                                                   C) Necati Cumalı
            karakterin yaşam hikâyeleri üzerinden anlatır. İki çocukluk
            arkadaşı olan başkarakterlerden Vicdani, saf, iyi niyetli, dü-  D) Güngör Dilmen
            rüst  ve  uysal  bir  kişidir.  Efruz  ise  köşe  dönücü,  iş  bitirici,   E) Turgut Özakman
            fırsatçı biridir.

            Bu parçada konusu verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Keşanlı Ali Destanı
            B)  Sersem Kocanın Kurnaz Karısı
            C)  Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım
            D)  Körebe
            E)  Canlı Maymun Lokantası




                                                               11.  Türk  tiyatrosunun  önemli  oyun  yazarlarından  biridir.
                                                                   Oyunlarında  daha  çok  geleneksel  değerler  ve  tarihî  geliş-
                                                                   meler  çevresinde  eski  İstanbul  yaşayışını  konu  edinmiş,
                                                                   anlatımda  güldürü  ögesine  çokça  başvurmuş,  Şinasi  gibi
                                                                   geleneksel Türk tiyatrosunu hatırlatan bir üslup geliştirmiştir.
                                                                   İstanbul Efendisi, Bir Kavuk Devrildi, Aynaroz Kadısı eserle-
                                                                   rinden birkaçıdır.
        9.   Aşağıdakilerin  hangisinde  Cumhuriyet  Dönemi’ne  ait
            göstermeye bağlı türde eserler bir arada verilmemiştir?     Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

            A)  Elif Ana, Fadik Kız, Hürrem Sultan                 A)  Reşat Nuri Güntekin
            B)  Kösem Sultan, Deli Dumrul, Mikado’nun Çöpleri      B)  İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci
            C)  Duvarların Ötesi, Midas’ın Kulakları, Gözlerimi Kaparım   C)  Halit Fahri Ozansoy
               Vazifemi Yaparım
                                                                   D)  Aka Gündüz
            D)  Ruh Adam,  Dikmen Yıldızı, Paydos
                                                                   E)  Musahipzâde Celal
            E)  Tohum, Canlı Maymun Lokantası, Sarı Naciye



         72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77