Page 76 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 76

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                                                                       2. ADIM




        6.   Nedîm, Divân’ındaki tüm konuları yaşadığı hayattan ilham alarak   9.   Bahâriyye: Nesib bölümünde bahar konusunu işleyen kasi-
            şiirlerine aktarırken kendisini her açıdan serbest bırakmış ve dış   delerdir.
            dünyadan aldıklarını duyduğu gibi yansıtmıştır. Şiirlerinde Lale
                                                                   Methiye: Kasidede şairin kasideyi sunacağı kişiyi iyilik, ada-
            Devri’nin sosyal hayatını anlatmıştır. Bu şekilde, ele aldığı konu-
                                                                   let, kahramanlık, cömertlik, zenginlik gibi özellikleriyle övdü-
            larla devrini beyitlerinde âdeta ölümsüzleştirmiştir. Hayat zevki,
                                                                   ğü bölümdür.
            hayalleri ve ruhu ile döneme tam anlamıyla uyum sağlamış ve
            şiir yazma konusundaki başarısıyla devrin en önemli temsilcisi      Taç beyit: Kasidede şairin mahlasını söylediği beyittir.
            olarak günümüze kadar kendisinden bahsettirmiştir. Başarısının
                                                                   Şitâiye: Kasidenin kış mevsimini anlatan giriş bölümüdür.
            sırrı ve onu dönemin diğer şairlerinden üstün kılan yanı da budur.
                                                                   Aşağıdakilerden  hangisi  bu  bölümlerden  birine  örnek
            Buna  göre  aşağıdaki  beyitlerden  hangisinin  Nedîm   gösterilemez?
            Divân’ından alındığı söylenemez?
                                                                   A)  Dest-bûsı ârzûsıyla ger ölsem dostlar
            A)  Habbezâ hurrem behâr-ı zevk u şâdî vü tarab
                                                                      Kûze eylen toprağum sunun anunla yâra su
               Kim bu helvâ bezmini reşk-i çırâğân eyledi
                                                                   B)  Hem siyâdet mülkünün yüz devlet ile mâliki
            B)  Görelim âb-ı hayât akdığın ejderhâdan
                                                                      Hem sa’âdet tahtının bin baht ile sultânıdır
               Gidelim serv-i revânım yürü Sa’d-âbâda
                                                                   C)  Rûh-bahı oldı Mesîhâ sıfat enfâs-ı bahâr
            C)  Yine bezm-i çemene lâle fürûzan geldi
                                                                      Açdılar dîdelerin hâb-ı ademden ezhâr
               Müjdeler gülşene kim vakt-ı çırağan geldi
                                                                   D)  Donar soğuktan efendi semender âteşte
            D)  Nâmı gibi olmuşdur o hem sa’d hem âbâd
                                                                      Bir iki gün dahî böyle eserse bu sarsar
               İstanbula sermâye-i fahr olsa revâdır
                                                                   E)  Koma Bâkî kulunı cür’a sıfat ayakta
            E)  Dünyâda çeker mihneti erbâb-ı mahabbet
                                                                      Dest-gîr ol ana ey dâver-i âlî-mikdâr
               Ey sufî bu gün bana ise irte sanâdur



        7.   Divan edebiyatı nazım biçimlerindendir. Bu türde çoğunlukla   10.  Her ikisi de 16. yüzyılın gazelleriyle ünlü şairlerindendir. Azeri
            nükte, yergi, fikir konuları işlenir. Kafiyelenişi gazeldeki gibi-  Türkçesini kullanan ---- bir ızdırap şairidir; aşkı hep hüzün,
            dir. İki beyitten oluşan bu şiirlerde şairlerin mahlası çoğun-  keder ve acı yönüyle görür. Rint bir şair olan ---- zevke, eğ-
            lukla yoktur.                                          lenceye düşkündür, din dışı konuları işlemiştir.

            Bu parçada tanıtılan divan edebiyatı nazım biçimi aşağı-     Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangi-
            dakilerden hangisidir?                                 leri sırasıyla getirilmelidir?
            A) Kıt’a            B) Rubâî             C) Tuyuğ      A) Ali Şîr Nevâî - Nedîm    B) Şeyh Gâlip - Nedîm
                                 D) Müstezat                    E) Mesnevi  C) Ahmet Paşa - Nâbî      D) Şeyhî - Nâilî
                                                                                             E) Fuzûlî - Bâkî

        8.
                  yYAZARr    YÜZYIL    ÜÜSLUP/TARZ
                     I      18. yüzyıl  Mahallîleşme
                    Nâbî        II         Hikemî
                   Nâ’ilî   17. yüzyıl       III

            Bu tabloda numaralanmış yerlere aşağıdakilerden hangi-
            leri getirilmelidir?
                                                               11.  Aşağıdakilerden  hangisi  divan  şiirinin  özelliklerinden
                            I                                 II                                  III            değildir?
            A)  Şeyh Gâlip    17. yüzyıl        Sebk-i Hindî       A)  Anlamdan çok söyleyiş güzelliğine önem verilmiştir.
            B)  Nedîm         17. yüzyıl        Sebk-i Hindî       B)  Sanatlı ve ağır bir dil kullanılmıştır.
            C)  Neşâtî        18. yüzyıl        Türkî-i Basît      C)  Parça güzelliğine önem verilmiştir.

            D)  Bâkî           18. yüzyıl       Türkî-i Basît      D)  Kulak için kafiye ilkesi benimsenmiştir.
            E)  Fuzûlî        18. yüzyıl        Türkî-i Basît      E)  Daha çok, tam ve zengin kafiye kullanılmıştır.



         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81