Page 81 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 81
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 2.
ADIM
Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri
1. Edebî faaliyetini şiirleri ve nesirleri olmak üzere iki grupta 5. I. Saat-ı semenfam (yasemin renkli saatler), gülbün-i müş-
toplayabiliriz. Şiirleri kronolojik olarak üç devrede incelene- kini havatır (hatıraların mis kokulu gül fidanı) gibi o güne
bilir: 1. 1892-1897 yılları arası, 2. 1898-1908 yılları arası, 3. dek benzeri görülmeyen ifade biçimleri geliştirdiler.
1908’den sonrası. Birinci devreye Servetifünun öncesi de
II. Kırılgan duyarlılıklarını belirtmek için, aşırı heyecan ifade
diyebiliriz. Bu yıllarda vatan temini işleyen hürriyetçi şiirler
eden ki, ve, evet gibi edatlarla ah, of, ey gibi ünlemleri
yazmıştır. Bu şiirlerinde bariz bir Nâmık Kemal tesiri görülür.
sıklıkla kullandılar.
Bazı manzumelerinde hayat ve ölüm karşısında aldığı tavır,
III. Şiirle düzyazı arasında bir tür sayılan mensur şiirin doğu-
Hâmit’in tesiriyle felsefi bir mahiyet kazanır. İlk şiirlerini Gizli
şunu hazırladılar.
Figanlar’da toplamıştır.
IV. Serbest şiiri büyük bir başarı ile uyguladılar.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
V. Dönemin baskısı ve Fransız edebiyatının etkisi ile “toplum
A) Tevfik Fikret için sanat” ilkesine bağlandılar.
B) Cenap Şahabettin Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun ede-
C) Süleyman Nazif biyatı ile ilişkili değildir?
D) Ali Ekrem Bolayır A) I ve II B) II ve III C) II ve IV
E) Hüseyin Siret D) III ve V E) IV ve V
2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat ve Servetifünun şiiri-
nin farklılık gösterdiği alanlardan biri değildir?
A) Amaç B) Zihniyet
C) İçerik D) Nazım biçimleri
E) Vezin
3. Mektepte san’at-ı ilâhinin etrafında heyecan-ı aşk ile
toplanmış birkaç arkadaştık. Ahmet Hâşim, Refik Halid,
Hamdullah Suphi, Emin Bülend ve Tahsin Nahid bu zümrede
bulunuyorlardı. Birbirimizin yazılarını okur, bazen mübala-
6. Ziyâ Paşa, Şiir ve İnşâ adlı eserinde dil konusunda bizim
ğalı metheder ve ekseriye yine mübalağalı tenkit ederdik.
gerçek edebiyatımızın halk edebiyatı olduğunu söyler. Ancak
daha sonra Harâbât adlı eserinde bu görüşü değiştirip bizim
Bu parçada hazırlık aşamasından bahsedilen edebî top-
gerçek edebiyatımızın divan edebiyatı olduğunu savunur.
luluk aşağıdakilerden hangisidir?
Bunun üzerine Nâmık Kemal, Ziyâ Paşa’nın Harâbât’ına kar-
A) Millî Edebiyat B) Fecriati edebiyatı şılık Tahrîb-i Harâbât ve Tâkib adlı eserlerini yazarak divan
C) Tanzimat edebiyatı D) Yedi Meşaleciler edebiyatının baştan sona hayali bir edebiyat olduğunu söyler.
Tahrîb-i Harâbât edebiyatımızın ilk eleştiri örneği olur.
E) Servetifünun edebiyatı
Nâmık Kemal ve Ziyâ Paşa arasındaki bu tartışma edebi-
yat sayfalarına hangi isimle geçmiştir?
A) Doğu-Batı çatışması
B) Abes-muktebes çatışması
4. Aşağıdaki Tanzimat Dönemi sanatçılarından hangisinin
şiir türünde bir eseri yoktur? C) Hayal-gerçek çatışması
D) Eski-yeni çatışması
A) Muallim Nâci B) Ahmet Mithat Efendi
E) Kulak için kafiye-göz için kafiye çatışması
C) Ziyâ Paşa D) Şinâsi
E) Recâizâde Mahmut Ekrem
79