Page 81 - 3 Adım AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 81

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI                               AYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                        Tanzimat-Servetifünun-Fecriati Şiiri







        1.   Edebî  faaliyetini  şiirleri  ve  nesirleri  olmak  üzere  iki  grupta   5.    I. Saat-ı semenfam (yasemin renkli saatler), gülbün-i müş-
            toplayabiliriz. Şiirleri kronolojik olarak üç devrede incelene-  kini havatır (hatıraların mis kokulu gül fidanı) gibi o güne
            bilir: 1. 1892-1897 yılları arası, 2. 1898-1908 yılları arası, 3.   dek benzeri görülmeyen ifade biçimleri geliştirdiler.
            1908’den  sonrası.  Birinci  devreye  Servetifünun  öncesi  de
                                                                    II. Kırılgan duyarlılıklarını belirtmek için, aşırı heyecan ifade
            diyebiliriz.  Bu  yıllarda  vatan  temini  işleyen  hürriyetçi  şiirler
                                                                      eden  ki,  ve,  evet  gibi  edatlarla  ah,  of,  ey  gibi  ünlemleri
            yazmıştır. Bu şiirlerinde bariz bir Nâmık Kemal tesiri görülür.
                                                                      sıklıkla kullandılar.
            Bazı manzumelerinde hayat ve ölüm karşısında aldığı tavır,
                                                                   III. Şiirle düzyazı arasında bir tür sayılan mensur şiirin doğu-
            Hâmit’in tesiriyle felsefi bir mahiyet kazanır. İlk şiirlerini Gizli
                                                                      şunu hazırladılar.
            Figanlar’da toplamıştır.
                                                                   IV. Serbest şiiri büyük bir başarı ile uyguladılar.
            Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                    V. Dönemin baskısı ve Fransız edebiyatının etkisi ile “toplum
            A)  Tevfik Fikret                                         için sanat” ilkesine bağlandılar.
            B)  Cenap Şahabettin                                   Numaralanmış cümlelerden hangileri Servetifünun ede-
            C)  Süleyman Nazif                                     biyatı ile ilişkili değildir?
            D)  Ali Ekrem Bolayır                                  A) I ve II              B) II ve III            C) II ve IV
            E)  Hüseyin Siret                                                       D) III ve V          E) IV ve V




        2.   Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat ve Servetifünun şiiri-
            nin farklılık gösterdiği alanlardan biri değildir?
            A) Amaç                   B) Zihniyet
            C) İçerik                 D) Nazım biçimleri

                              E) Vezin




        3.   Mektepte    san’at-ı    ilâhinin    etrafında    heyecan-ı    aşk    ile
            toplanmış  birkaç  arkadaştık. Ahmet  Hâşim,  Refik  Halid,
            Hamdullah Suphi, Emin Bülend ve Tahsin Nahid bu zümrede
            bulunuyorlardı.  Birbirimizin  yazılarını  okur,  bazen mübala-
                                                               6.   Ziyâ  Paşa,  Şiir  ve  İnşâ  adlı  eserinde  dil  konusunda  bizim
            ğalı metheder ve ekseriye yine mübalağalı tenkit ederdik.
                                                                   gerçek edebiyatımızın halk edebiyatı olduğunu söyler. Ancak
                                                                   daha sonra Harâbât adlı eserinde bu görüşü değiştirip bizim
            Bu parçada hazırlık aşamasından bahsedilen edebî top-
                                                                   gerçek  edebiyatımızın  divan  edebiyatı  olduğunu  savunur.
            luluk aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   Bunun üzerine Nâmık Kemal, Ziyâ Paşa’nın Harâbât’ına kar-
            A) Millî Edebiyat         B) Fecriati edebiyatı        şılık Tahrîb-i Harâbât ve Tâkib adlı eserlerini yazarak divan
            C) Tanzimat edebiyatı     D) Yedi Meşaleciler          edebiyatının baştan sona hayali bir edebiyat olduğunu söyler.
                                                                   Tahrîb-i Harâbât edebiyatımızın ilk eleştiri örneği olur.
                              E) Servetifünun edebiyatı
                                                                   Nâmık Kemal ve Ziyâ Paşa arasındaki bu tartışma edebi-
                                                                   yat sayfalarına hangi isimle geçmiştir?

                                                                   A)  Doğu-Batı çatışması
                                                                   B)  Abes-muktebes çatışması
        4.   Aşağıdaki  Tanzimat  Dönemi  sanatçılarından  hangisinin
            şiir türünde bir eseri yoktur?                         C)  Hayal-gerçek çatışması
                                                                   D)  Eski-yeni çatışması
            A) Muallim Nâci             B) Ahmet Mithat Efendi
                                                                   E)  Kulak için kafiye-göz için kafiye çatışması
            C) Ziyâ Paşa                D) Şinâsi
                      E) Recâizâde Mahmut Ekrem



                                                                                                              79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86