Page 71 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 71
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 1.
ADIM
Tiyatro
1. Aristokrat bir aileye mensup olan ---- 1852’de İstanbul’da 4. Aşağıdaki yazar - eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
doğmuştur. Öğrenimini bu şehirde yapmış, özel derslerle
A) Reşat Nuri Güntekin - Çalıkuşu
kendisini yetiştirmeye çalışmıştır. Kırka yakın eserinin yarısı
B) Musahipzâde Celal - Sönmeyen Ateş
tiyatro türündedir. Kimini şiir, kimini düzyazı, kimini de şi-
ir-düzyazı karışımı yazdığı tiyatroları sahne tekniği bakımın- C) Faruk Nafiz Çamlıbel - Akın
dan zayıftır. Zaten yazar, tiyatro eserlerini oynanmak için
D) Sabahattin Kudret Aksal - Kahvede Şenlik Var
değil, okunmak için yazmıştır. Macera-yı Aşk, İçli Kız önemli
E) Ahmet Kutsi Tecer - Köşebaşı
eserleri arasındadır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi
5. Tanzimat Dönemi sanatçılarının etkisinde kalarak tiyatroyu
getirilmelidir?
eğlendirirken ibret veren bir sanat olarak görmüş ve eserleri-
A) Recaizâde Mahmut Ekrem B) Namık Kemal ni de bu doğrultuda yazmıştır. Tiyatrolarının ana perspektifini
C) Abdülhak Hamit Tarhan D) Şinasi kadın-erkek ilişkileri etrafında şekillenen aile ilişkileri oluş-
turur. Oyunlarında aile içinde yaşanan olaylar, kadın-erkek
E) Ahmet Vefik Paşa
ilişkileri, evlenme-boşanma konusu, bürokrasi ve devlet iş-
leyişi, Batılılaşma olgusu gibi konulara yer verir. Uyarlama
konusunda Ahmet Vefik Paşa’dan sonra en başarılı kişidir.
2. Karagöz oyunu ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? Yazdığı oyun türleri; vodvil, komedi, fantezi, mühlike (kome-
di), müzikli komedyadır.
A) Oyunda tasvirleri oynatan kişiye hayalî ya da hayalbaz
denir. Bu parçada tanıtılan tiyatro yazarı aşağıdakilerden
hangisidir?
B) Oyun, bir imparatorluk olan Osmanlı Devleti’nin toplum-
sal zenginliğinin hayal perdesine yansımış şekli olarak A) İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci
değerlendirilebilir.
B) Musahipzâde Celal
C) Eski kaynaklarda; kol oyunu, meydan oyunu, taklit oyunu, C) Yaşar Nabi Nayır
zuhurî gibi adlarla anılmıştır.
D) Haldun Taner
D) İlk olarak Şeyh Muhammet Küşterî oyunu oynattığı için
E) Ahmet Kutsi Tecer
oyun perdesine “Küşterî Meydanı” adı da verilmiştir.
E) Deriden kesilen ve “tasvir” adı verilen birtakım şekillerin
6. Cumhuriyet Dönemi Türk tiyatrosuyla ilgili verilen bilgi-
(insan, hayvan, bitki, eşya vb.) arkadan ışıklandırılmış
lerden hangisi yanlıştır?
beyaz bir perde üzerine yansıtılması temeline dayanır.
A) Toplumcu gerçekçilik, dışavurumculuk, epik tiyatro ve ab-
sürt tiyatronun dönemin oyunlarına yansıdığı görülür.
B) Oyunlarda çok kalabalık kişi kadrosuna rastlanır, oyun-
lar zamanla birlikte kalabalıklaşır. Bu kişiler toplumun her
3. Namık Kemal, tiyatro türünü geliştiren yazarlarımızdan biri ol-
kesiminden insanları temsil ederler. Keşanlı Ali Destanı
muş ve Türk edebiyatına birçok oyun kazandırmıştır. Silistre
bunun en güzel örneğidir.
Kalesi’nin savunmasını anlatan ---- adlı oyunu döneminde
oldukça dikkat çekmiştir. Celaleddin Harzemşah adlı oyunun C) Cumhuriyet döneminde kurulmaya çalışılan tiyatroda,
başına yazdığı ---- ile tiyatronun tanımını vermiş, bu yazıyı göstermeci üslup, açık biçim, toplumsal ve siyasal taşla-
---- Cromwell ön sözüne dayanarak kaleme almıştır. ma, müzik-dans-şarkı-taklide dayanan oyun üslubu gibi
ögeler kullanılır.
Parçadaki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangileri
D) Yabancılaşma bu dönemin önemli konularından biridir.
getirilmelidir?
İnsanın kendine, çevresine ve topluma yabancılaşması
A) İntibah - İntibah Mukaddimesi - Victor Hugo oyunlarda yer alır.
B) Vatan yahut Silistre - Celal Mukaddimesi - Victor Hugo E) Köyler, küçük kasaba çevreleri, fabrikalar, gecekondular
C) Zavallı Çocuk - Celal Mukaddimesi - Dostoyevski anlatılır. Buradaki aile yaşamına yer verilir. Yazarlar dra-
matik gerilimi arttırmak istediklerinde oyun kişilerini kapalı
D) Kara Bela - İntibah Mukaddimesi - Dostoyevski
bir mekânda ele alırlar.
E) Zavallı Çocuk - Celal Mukaddimesi - Shakespeare
71