Page 73 - 3 ADIM AYT- TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
P. 73
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI AYT 2.
ADIM
Tiyatro
1. Orta oyunu için aşağıdakilerden hangisi söylenemez? 4. Hidayet: Yeni çıkan şarkılar. Akasyanın Dalları, Zalim
Güzel Öldür Beni... Gözlerinin Engininde. Yeni çıkan şarkılar
A) Oyun bir meydanda etrafı seyircilerle çevrili yuvarlak bir
var: Sinekli Dağın Efesi Keşanlı Ali Destanı var.
alanda oynanır.
(Projektörün ışığı Hidayet’i salonu geçiş süresince izlemiştir.
B) Orta oyununun iki önemli kahramanı Pişekâr ile Kavuk-
Hidayet son sözleri sahnenin merdivenlerini çıkarken söyler.
lu’dur.
Orada durur, destanın ilk dörtlüklerini okumaya başlar.)
C) Mukaddime, muhavere, fasıl ve bitiş bölümlerinden olu-
Morgol gömlek giyerdi
şur.
Gümüş köstek takardı
D) Orta oyununda Frenk, Tatar, Himmet Ağa, Beberuhi gibi
Hafif şehla bakardı
tipler vardır.
Yaktı mı kalpten yakardı
E) Muhavere bölümünde arzbar adlı konuşma Kavuklu ile
Şerif: (Paravanın arkasından çıkıp ön sahneye gelir.
Pişekâr’ın tanışmalarını sağlar.
Seyircilere)
Hoş dostum diye başlayım söze.
Hoş olsun beyler kıssamız size
Şu suret Keşanlı Ali’yi gösterir
Destanı var işte her yerde söylenir
2. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Dönemi’nde komedya
Gel gör bakalım neymiş bu destan
türünde yazılmış tiyatro oyunlarından biri değildir?
On beş fasılda edelim beyan.
A) Çok Bilen Çok Yanılır B) Zor Nikâhı Bu parçada epik tiyatronun
C) Şair Evlenmesi D) Kara Bela
I. Arada bir şarkılar, türküler söylenir; anlatıcılar devreye girer.
E) Kibarlık Budalası
II. Klasik tiyatrodaki gibi seyircinin kendisini oyunun içinde
hissetmesi amaçlanmaz, bunun bir oyun olduğu sık sık
hatırlatılır.
III. Seyirci tam bir gözlemci olarak kalır. Acı duymak, sevin-
mek, coşkulanmak yerine durumlar üzerinde düşünür.
3. Tarih de tiyatro da doğrunun, gerçekliğin peşindedir; tarih özelliklerinden hangileri görülmektedir?
bilimsel gerçekliğin, tiyatro ise estetik gerçekliğin; ikisi de
A) Yalnız I B) I ve II C) Yalnız II
inandırıcı olmak zorundadır. Tarih bunu kanıtlarla, belgelerle
D) II ve III E) I, II ve III
sağlar. Bir tarih kitabı ne denli güzel, ne denli etkileyici, çarpı-
cı bir üslupla yazılmış olursa olsun, kabul ettirmeye çalıştığı
şeyleri nesnel kanıtlara dayandırmıyorsa, tarih bilimi açısın-
5. (I) 1950 sonrası Türk tiyatrosunda teknik ve konu çeşitliliği
dan hiçbir değeri yoktur. Oyun yazarı ise dramatik güzelliğin
bakımından ilerleme sağlanmıştır. (II) Klasik tiyatronun ilke-
oluşması için gerekli unsurları bir araya getirememişse işledi-
leri uygulanmaya devam edilmiş; sanatçılar trajedi, dram ve
ği ham maddeden başarılı bir oyun çıkaramamışsa isterse en
komedinin özelliklerinden yola çıkarak yeni oyunlar yazmış-
güvenilir belgelere dayansın, kimse umursamaz.
lardır. (III) Bu dönem tiyatro yazarları, toplumun her kesimin-
den insana yer vermiş; konularını şehir, kasaba ve köy yaşa-
Bu parçada tarih ve tiyatro ilişkisinden bahseden Turan
mının somut gerçeklerine dayandırmışlardır. (IV) Eserlerinde
Oflazoğlu’nun bu anlayışla yazdığı oyunlardan biri aşağı-
günlük hayatın içinden kadın, erkek, memur, tüccar ve köylü
dakilerden hangisidir?
tiplerine yer vermişlerdir. (V) Bu dönemin tiyatro eserlerinde
A) Tohum ve Toprak daha çok soyut anlatıma bir yönelme olmuştur.
B) III. Selim Kılıç ve Ney
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi
C) Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe yanlışı vardır?
D) Ben Mimar Sinan A) I B) II C) III D) IV E) V
E) Fehim Paşa Konağı
73