Page 75 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 75

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                             Ahlak Felsefesinin Konusu ve                                 ADIM
                                                     Problemleri - 2







        1.   Platon’a göre insan, idealar dünyasına yönelerek, iyilik idea-  4.   “İnsan yalnızca evrenin bir unsuru, bütün tarafından belirlen-
            sının bilgisine ulaşabilir ve eylemlerini bu bilgiye uydurabilir.   miş doğanın küçük bir parçası, evren makinesi içinde basit bir
                                                                   dişlidir.” diyen bir düşünürün görüşleri aşağıdaki yargılar-
            Bunu gerçekleştirebilen, iyi olanı gerçekleştirmiş olur. İyi ide-
                                                                   dan hangisi ile çelişir?
            asının bilgisine ulaşan insan ahlak yasasını da bilmiş olur. Bu
            yasa, ona neyi eyleyeceğini söyler.                    A)  Ahlaki özgürlükten söz edemeyiz.
                                                                   B)  Evren mekanik ve bilimsel yasalara göre işlemektedir.
             Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                                   C)  Ahlaki kararlar insan iradesinin dışındaki nedenlere bağlıdır.
            A)  İyi ideası kişiye göre değişiklik gösterir.        D)  İnsan doğal, toplumsal ve psikolojik olarak belirlenmiştir.
            B)  Evrensel bir ahlak yasası vardır.                  E)  Ahlaki eylemde bulunurken insanı sınırlayan bir şey olamaz.
            C)  İnsan ancak anlık zevklerle mutlu olabilir.
                                                               5.   •  Platon’a göre insanların ve toplumların nihai amacı mut-
            D)  İnsan doğası gereği hazza yönelir.
                                                                      luluktur.  Mutluluğu  sağlayabilecek  şey  iyilikten  başkası
            E)  Evrensel bir ahlak yasası yoktur.                     değildir. Bu yüzden mutlu olmak isteyen herkesin iyiyi is-
                                                                      temesi, iyiyi hayatının amacı sayması gerekmektedir.
                                                                   •  Kant, insanların kendi hazlarının peşinden gitmesinin ah-
                                                                      laki  bir  davranış  olmadığını,  toplumdaki  sorunlara  karşı
        2.   İnsan diğer varlıklar gibi bilinçsiz bir varlık değildir. Mesela
                                                                      duyarlı olarak ve salt iyiliği (iyi niyet-iyiyi isteme) kendine
            taş, kendisinden başka bir şey olamayan varlıktır. Taşın şöy-
                                                                      görev edinerek ahlak yasasına ulaşılabileceğini belirtir.
            le ya da böyle olabilme imkânı yoktur; taş ne ise daima odur.
                                                                   Buna  göre,  Kant’ın  “Ödev  Ahlakı”  öğretisinin  Platon’un
            Buna karşın, insan kendinde varlık olmak dışında, aynı za-
                                                                   “Ahlak Yasası” öğretisinden farkını aşağıdaki yargılardan
            manda  kendisi  için  varlıktır.  Yani  insan  bilinçli  öznedir;  var
                                                                   hangisi ifade etmektedir?
            olduğunun bilincindedir. Bu sayede insan, kendine dönmekte
            ve ne olacağına kendi karar vermektedir.               A)  Mutlu olmak için iyiyi istemek ödev ahlakına uygun değildir.
                                                                   B)  Kant’a göre mutluluk, insanı objektif yasaya ulaştırmaz.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi insanı diğer varlıklar-
                                                                   C)  Ödev ahlakının amacı bireyi mutluluğa ulaştırmaktır.
            dan ayıran bir özellik olamaz?
                                                                   D)  Kant’ın ödev ahlakı, sübjektif nitelikli ahlak yasasıdır.
            A)  Özgür iradeye sahip olması
                                                                   E)  Kant’a göre mutlak bir mutluluk mümkün değildir.
            B)  Somut bir varlığa sahip olması
            C)  Bilinçli düşünen bir varlık olması

            D)  Kendi kendisinin farkında olması               6.   Protagoras ve Gorgias başta olmak üzere Sofistlere göre in-
                                                                   san duyular yoluyla edinilen bilgilerde algı yanılması yaşar.
            E)  Kendini gerçekleştirebileceği olanaklara sahip olması
                                                                   Bilgi edinme sürecinde duyuların kullanılması, elde edinilen
                                                                   bilginin hatalı olma ihtimalîni doğurur. Dolayısıyla onlara göre
                                                                   her zaman geçerli olan kesin bir bilgi yoktur. Çünkü bilgi, kişi-
                                                                   den kişiye değişen göreceli bir niteliğe sahiptir. Sofistler bilgi
                                                                   görüşlerinde olduğu gibi ahlak görüşlerinde de göreceliği te-
        3.   “İyi eğitilmiş erdemli bir ruh, hem kötülüğün hem de iyiliğin   mele alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandı-
                                                                   ğını ileri sürerler. Sokrates Sofistlerin doğru bilginin mümkün
            nasıl bir şey olduğunu öğrenir. Bana kalırsa bilgelik kötü ada-
                                                                   olamayacağına  yönelik  düşüncelerini  eleştirir.  Sokrates’e
            mın değil erdemli adamın sahip olabileceği bir meziyettir.”
                                                                   göre  ahlaki  doğrular  vardır  ve  bunlar  Sofistlerin  dediği  gibi
                                                                   göreceli değildir. Kişinin bilgisizliği ahlaktan yoksun davranış-
            Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden
                                                                   lar göstermesine neden olur. Ona göre kimse bilerek kötülük
            hangisidir?                                            yapmaz. İnsan özü itibarıyla iyidir. Kötülük, onun bilgisizliğin-
                                                                   den kaynaklanır.
            A)  Duyuların kullanılmasının hatalı bilgiyi doğurduğu
            B)  Bilginin ve ahlakın, insanın algısı tarafından anlamlandı-     Buna göre Sokrates’in ahlakla ilgili görüşlerinin temelinde
                                                                   aşağıdaki felsefe alanlarından hangisi yer almaktadır?
               rıldığı
                                                                   A)  Ontoloji
            C)  Ahlak ve erdemli olmayı getiren şeyin bilgi olduğu
                                                                   B)  Aksiyoloji
            D)  İyi ideasına ulaşmak için erdemli, adil ve doğru olmak
                                                                   C)  Din felsefesi
               gerektiği
                                                                   D)  Epistemoloji
            E)  Bilmenin duyular ve akıl yürütme yoluyla gerçekleştiği
                                                                   E)  Siyaset felsefesi



                                                                                                             75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80