Page 74 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 74

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        6.   Kant, iyi istenç kavramıyla şartlar ne olursa olsun her zaman   9.   Mert, Kubilay ve Ceren ahlak felsefesi dersinden sonra ahlaki
            doğru olarak kabul edilebilecek ilkelere göre davranmayı an-  eylemlerinde özgür olup olmadıklarını tartışmışlardır.
            lar. Kant ahlakı ve iyiyi eylemlerin sonucuna göre değil on-
            ların  arkasındaki  amaca  göre  değerlendirir.  Bundaki  amaç      Mert: Bana göre insanlar ahlaki eylemlerinde özgür değildir-
                                                                   ler çünkü insanlar toplumsal, hukuksal, ahlaki vb. etkenlerin
            onun deyimiyle ödeve uygun olmadır.
                                                                   etkisiyle davranışta bulunuyorlar. Evrende yani maddi dünya-
                                                                   da sıkı bir nedensellik zinciri var, bu nedensellik aynı şekilde
            Buna  göre  aşağıdaki  kişilerden  hangisinin  davranışı   insan davranışları için de geçerlidir.
            ödev ahlakına aykırıdır?
                                                                   Kubilay: Bence insan ahlaki eylemlerinde tamamen özgür-
            A)  Aysu’nun  misafirler  gelmeden  önce  içinden  geldiği  için   dür.  İnsan  kendini  özgür  hissettiği  için  toplumlardaki  ahlak
               annesine yardım etmesi                              yasalarına özgürce uyar. İnsan eylemlerinde onu kısıtlayan
            B)  Fatih’in takımı mağlup olmasın diye günlerce antrenman   hiçbir engel yoktur. İnsan özgürlüğü sınır tanımaz. Hepimiz
               yapması                                             ahlaki bir davranışta bulunurken, bu davranışı veya onun zıd-
                                                                   dını yapmakta özgür olduğumuz duygusuna sahibiz.
            C)  Emre’nin ne kadar yardımsever olduğunu göstermek için
               ihtiyacı olan kişilere yardım etmesi                Ceren: Bence özgürlük söz konusu olduğunda ne tamamen
                                                                   özgürüz ne de tamamen özgür değiliz. Çünkü her insan aynı
            D)  Hikmet’in hiç tanımadığı bir çocuk kazada ölmesin diye   derecede ve şekilde özgür değildir. Bizler bilincimizi, bilgi bi-
               onu korumaya çalışması                              rikimimizi ve kişiliğimizi geliştirerek özgürleşiriz.
            E)  Betül’ün içinden gelerek karşıdan karşıya geçmeye çalı-
                                                                   İnsanın ahlaki eylemlerinin özgürlüğü konusunda Mert,
               şan yaşlı bir teyzeye yardım etmesi                 Kubilay ve Ceren’in fikirleri aşağıdakilerden hangisinde
                                                                   doğru sırayla verilmiştir?
                                                                   A)  Determinizm - Liberteryanizm - İndeterminizm
        7.   “Bir  şeylerin  merkezini  bulmak  hiç  kolay  değildir.  Örneğin
            bir  dairenin  merkezini  bulmak  herkes  tarafından  yapıla-  B)  Liberteryanizm - Otodeterminizm - Determinizm
            maz.  Bunu  sadece  konuyu  bilenler  yapabilir.  Benzer  şekil-  C)  Determinizm - İndeterminizm - Otodeterminizm
            de kızmak, para vermek ya da para harcamak gibi eylem-
            ler  herkes  tarafından  yapılabilecek  eylemlerken  bunun  ne   D)  İndeterminizm - Liberteryanizm - Otodeterminizm
            zaman,  kim  için,  neden  ve  nasıl  yapılacağını  bilmek  kolay   E)  Otodeterminizm - İndeterminizm - Determinizm
            bir  şey  olmadığı  gibi,  herkes  bu  konuda  doğru  da  hareket
            edemez.  Bu  gibi  konularda  doğru  hareket  etmek  az  sayı-
            da insan tarafından becerilebildiği için güzel bir davranıştır.
            Bu  durum  erdemler  için  de  böyledir,  arada  olanı  bulmak   10.  İnsan kendi yapıp etmelerini bir ölçüt bulup değerlendirmek
            gerekir  ve  bunun  için  de  öncelikle  o  erdeme  ya  da  davra-  isterse kendisine varoluşunda sunulmuş olan vicdan, şaşmaz
            nışa  ait  karşıtların  neler  olduğunun  bilinmesi  lazımdır.”   bir mihenk taşıdır. Bu yeti mekanizmasıyla insan, kendi ey-
                                                                                         Aristoteles  lemlerinin doğruluğu veya yanlışlığı hakkında seçik ve dolay-
                                                                   sız hüküm verebilir.
            Buna göre az sayıda kişinin sahip olabileceği ve erdemin
                                                                   Bu  parçaya  göre  vicdan  ile  ilgili  aşağıdaki  yargılardan
            anahtarı olan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   hangisine ulaşılabilir?
            A)  Altın Orta
                                                                   A)  Ahlakça uyulması gerekli olan kurallar bütünüdür.
            B)  Yeter - Sebep
                                                                   B)  Eylemlerin sonuçlarının sorumluluğunu almaktır.
            C)  Dört Neden
                                                                   C)  İyi ve kötüyü ayırabilme yetisidir.
            D)  Madde ve Form
                                                                   D)  İnsanın, yapıp etmelerinde sorumluluk almasıdır.
            E)  İdealar ve Fenomenler
                                                                   E)  Ahlak yönünden doğru olan kararlardır.

        8.   Kant’a göre bir davranışı ahlaki yapan o davranışın ardındaki   11.  İnsanın davranışını belirleyen ve yönlendiren birtakım etkiler
            niyettir. Koşulsuz buyruğa uygun, yalnızca iyiyi isteme hâlin-  vardır. Ancak bu, özgürlüğünün olmadığı anlamına da gel-
            deki davranışlarımız ahlakidir. Öyle davran ki senin davranı-  mez. Bu görüş, kişinin ahlaki anlamdaki kararlarını, iradesi
            şın herkesin uyması gereken bir ahlak yasası olsun, iraden   ve seçimiyle kendisinin oluşturduğunu ileri sürer. Özgürlüğün
            kendini bir yasa koyucu gibi hissetsin. Burada her iki ifade de   kaynağı kişide, onun kişiliğindedir. İnsanlar, aklını kullanabil-
            hep aynı söylemi vurgular.                             diği ve kişiliğini geliştirebildiği ölçüde özgürdür.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi ahlaki eylemle ilgili      Bu  parçadaki  görüş  hakkında  aşağıdakilerden  hangisi
            Kant’a ait bir görüş olabilir?                         söylenebilir?
            A)  Eylemde toplumun ortak faydası esastır.            A)  İnsan, kendi değerlerini oluşturmuşsa ve iyi bir bilgi biriki-
                                                                      mine sahipse özgürdür.
            B)  Eylemin nedeni önemlidir.
                                                                   B)  İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgürdür.
            C)  Eylemlerin sonucu önemlidir.
            D)  Bireye haz veren eylem iyidir.                     C)  İnsan için özgür bir iradeden söz edilemez.
                                                                   D)  İnsanın kaderi bellidir, davranışlarından sorumlu değildir.
            E)  Eylemleri kısıtlayacak bir kural yoktur.
                                                                   E)  Ahlaki tercihleri belirleyen zorunlu hiçbir neden yoktur.





        74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79