Page 76 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 76

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        6.   I. Kant, iyi istenç kavramıyla şartlar ne olursa olsun her zaman   9.   Mert, Kubilay ve Ceren ahlak felsefesi dersinden sonra ahlaki
            doğru  olarak  kabul  edilebilecek  ilkelere  göre  davranmayı   eylemlerinde özgür olup olmadıklarını tartışmışlardır.
            anlar.  Kant  ahlakı  ve  iyiyi  eylemlerin  sonucuna  göre  değil      Mert: Bana göre insanlar ahlaki eylemlerinde özgür değiller-
            onların arkasındaki amaca göre değerlendirir. Bundaki amaç   dir çünkü insanlar toplumsal, hukuksal, ahlaki vb. etkenlerin
            onun deyimiyle ödeve uygun olmadır.                    etkisiyle davranışta bulunuyorlar. Evrende yani maddi dünya-
            Buna  göre  aşağıdaki  kişilerden  hangisinin  davranışı   da sıkı bir nedensellik zinciri var, bu nedensellik aynı şekilde
            ödev ahlakına aykırıdır?                               insan davranışları için de geçerlidir.
            A)  Aysu’nun  misafirler  gelmeden  önce  içinden  geldiği  için      Kubilay:  Bence  insan  ahlaki  eylemlerinde  tamamen
                                                                   özgürdür.  İnsan  kendini  özgür  hissettiği  için  toplumlardaki
               annesine yardım etmesi
                                                                   ahlak  yasalarına  özgürce  uyar.  İnsan  eylemlerinde  onu
            B)  Fatih’in takımı mağlup olmasın diye günlerce antrenman
                                                                   kısıtlayan hiçbir engel yoktur. İnsan özgürlüğü sınır tanımaz.
               yapması                                             Hepimiz ahlaki bir davranışta bulunurken, bu davranışı veya
            C)  Emre’nin ne kadar yardımsever olduğunu göstermek için   onun zıddını yapmakta özgür olduğumuz duygusuna sahibiz.
               ihtiyacı olan kişilere yardım etmesi
                                                                   Ceren: Bence özgürlük söz konusu olduğunda ne tamamen
            D)  Hikmet’in hiç tanımadığı bir çocuk kazada ölmesin diye   özgürüz ne de tamamen özgür değiliz. Çünkü her insan aynı
               onu korumaya çalışması                              derecede ve şekilde özgür değildir. Bizler bilincimizi, bilgi bi-
            E)  Betül’ün içinden gelerek karşıdan karşıya geçmeye çalı-  rikimimizi ve kişiliğimizi geliştirerek özgürleşiriz.
               şan yaşlı bir teyzeye yardım etmesi                 İnsanın ahlaki eylemlerinin özgürlüğü konusunda Mert,
                                                                   Kubilay ve Ceren’in fikirleri aşağıdakilerden hangisinde
        7.   “Bir  şeylerin  merkezini  bulmak  hiç  kolay  değildir.  Örneğin   doğru sırayla verilmiştir?
            bir dairenin merkezini bulmak herkes tarafından yapılamaz.   A)  Determinizm - Liberteryanizm - İndeterminizm
            Bunu  sadece  konuyu  bilenler  yapabilir.  Benzer  şekilde   B)  Liberteryanizm - Otodeterminizm - Determinizm
            kızmak,  para  vermek  ya  da  para  harcamak  gibi  eylemler   C)  Determinizm - İndeterminizm - Otodeterminizm
            herkes  tarafından  yapılabilecek  eylemlerken  bunun  ne
                                                                   D)  İndeterminizm - Liberteryanizm - Otodeterminizm
            zaman,  kim  için,  neden  ve  nasıl  yapılacağını  bilmek  kolay
                                                                   E)  Otodeterminizm - İndeterminizm - Determinizm
            bir  şey  olmadığı  gibi,  herkes  bu  konuda  doğru  da  hareket
            edemez. Bu gibi konularda doğru hareket etmek az sayıda
                                                               10.  İnsan kendi yapıp etmelerini bir ölçüt bulup değerlendirmek
            insan tarafından becerilebildiği için güzel bir davranıştır. Bu
                                                                   isterse kendisine varoluşunda sunulmuş olan vicdan, şaşmaz
            durum erdemler için de böyledir, arada olanı bulmak gerekir
                                                                   bir mihenk taşıdır. Bu yeti mekanizmasıyla insan, kendi ey-
            ve  bunun  için  de  öncelikle  o  erdeme  ya  da  davranışa  ait
                                                                   lemlerinin doğruluğu veya yanlışlığı hakkında seçik ve dolay-
            karşıtların neler olduğunun bilinmesi lazımdır.”       sız hüküm verebilir.
                                                  Aristoteles
                                                                   Bu  parçaya  göre  vicdan  ile  ilgili  aşağıdaki  yargılardan
            Buna göre az sayıda kişinin sahip olabileceği ve erdemin
                                                                   hangisine ulaşılabilir?
            anahtarı olan ilke aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                   A)  Ahlakça uyulması gerekli olan kurallar bütünüdür.
            A)  Altın orta
                                                                   B)  Eylemlerin sonuçlarının sorumluluğunu almaktır.
            B)  Yeter - sebep
                                                                   C)  İyi ve kötüyü ayırabilme yetisidir.
            C)  Dört neden                                         D)  İnsanın, yapıp etmelerinde sorumluluk almasıdır.
            D)  Madde ve form                                      E)  Ahlak yönünden doğru olan kararlardır.
            E)  İdealar ve fenomenler
                                                               11.  İnsanın davranışını belirleyen ve yönlendiren birtakım etkiler
        8.   I. Kant’a göre bir davranışı ahlaki yapan o davranışın ardın-  vardır. Ancak bu, özgürlüğünün olmadığı anlamına da gel-
            daki niyettir. Koşulsuz buyruğa uygun, yalnızca iyiyi isteme   mez. Bu görüş, kişinin ahlaki anlamdaki kararlarını, iradesi
            hâlindeki  davranışlarımız  ahlakidir.  Öyle  davran  ki  senin   ve seçimiyle kendisinin oluşturduğunu ileri sürer. Özgürlüğün
                                                                   kaynağı kişide, onun kişiliğindedir. İnsanlar, aklını kullanabil-
            davranışın herkesin uyması gereken bir ahlak yasası olsun,
                                                                   diği ve kişiliğini geliştirebildiği ölçüde özgürdür.
            iraden kendini bir yasa koyucu gibi hissetsin. Burada her iki
            ifade de hep aynı söylemi vurgular.                    Bu  parçadaki  görüş  hakkında  aşağıdakilerden  hangisi
                                                                   söylenebilir?
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi ahlaki eylemle ilgili
            I. Kant’a ait bir görüş olabilir?                      A)  İnsan, kendi değerlerini oluşturmuşsa ve iyi bir bilgi biriki-
                                                                      mine sahipse özgürdür.
            A)  Eylemde toplumun faydası esastır.
                                                                   B)  İnsan ahlaki eylemde bulunurken özgürdür.
            B)  Eylemin nedeni önemlidir.
                                                                   C)  İnsan için özgür bir iradeden söz edilemez.
            C)  Eylemlerin sonucu önemlidir.
            D)  Bireye haz veren eylem iyidir.                     D)  İnsanın kaderi bellidir, davranışlarından sorumlu değildir.
            E)  Eylemleri kısıtlayacak bir kural yoktur.           E)  Ahlaki tercihleri belirleyen zorunlu hiçbir neden yoktur.



         74
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81