Page 81 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 81
FELSEFE
TYT 2.
ADIM
Din Felsefesinin Konusu ve Soruları
1. Protagoras: ‘‘Tanrılara gelince; ne onların var oldukları, ne 4. Platon’a göre ruh ölümsüzdür. Beden gibi zamana bağlı ol-
var olmadıkları, ne de ne şekilde olduklarını biliyorum, çünkü madığı için bedenden de önce vardır. Sonra da var olmaya
bu konuda bilgi edinmeyi engelleyen çok şey vardır; onların devam edecektir. Aristoteles’e göre ruhun bedenden ayrı bir
duyularla algılanmamaları, insan hayatının kısalığındandır.” varlığı yoktur ve bedenin ortadan kalkması durumunda ruhun
demiştir. varlığını sürdürmesi mümkün değildir.
Protagoras’ın bu görüşleri aşağıdaki yaklaşımlardan Bu parçada din felsefesinin aşağıdaki problemlerinden
hangisi ile açıklanır? hangisi tartışılmıştır?
A) Teizm A) Evrenin yaratılış amacı nedir?
B) Ateizm B) Tanrı’nın varlığı zorunlu mudur?
C) Panteizm C) Evren sonlu mu sonsuz mudur?
D) Agnostisizm D) Ölümden sonra yaşam var mıdır?
E) Deizm E) Tanrı evrene müdahale eder mi?
2. Tanrı’nın var olduğunu savunanlar Tanrı’nın varlığı ile ilgili
kanıtlar ileri sürerler. Evrendeki ölçü, düzen gibi sonradan var
olan her şeyin bir yaratıcıya gereksinim duyması gibi gerek-
5. Kökleri Aristoteles’e kadar uzanan 17. yüzyıl 18. yüzyıllarda
çelere dayandırarak Tanrı’nın varlığını kanıtlamaya çalışırlar.
gözde olan bu görüş “varlığı akılla bilinen ve evrene müda-
Bu da bize insanların inandıkları Tanrı inancını rasyonel kıl-
hale etmeyen Tanrı anlayışı’’ biçiminde tanımlanır. Tanrı’nın
ma çabası içinde olduklarını göstermektedir.
içkinliği ve yaşamdaki otoritesi reddedilmiştir.
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
Bu parçada açıklanan Tanrı anlayışı aşağıdakilerden
A) İnanan insanlar Tanrı’nın varlığını akılsal olarak meşru- hangisidir?
laştırmaya çalışırlar.
A) Deizm
B) Tanrı’nın varlığına inanmak için herhangi bir kanıta ihtiyaç
B) Teizm
duyulmamalıdır.
C) Panteizm
C) Tanrı inancı, ilahi hakikatleri görmekle ve kabul etmekle
kuvvetlenir. D) Agnostisizm
D) İnanan insanlar için zihindeki Tanrı tasarımı yeterli E) Ateizm
sebeptir.
E) Tanrı evrene içkin olduğu için ona inanmamak mümkün
değildir.
6. Tanrı ile evrenin özdeşliğini kabul eden bu görüş Tanrı’nın
3. Kant’a göre en yüksek iyinin gerçekleşmesi mutluluk, erdem
aşkınlığını ve evrenden ayrı olarak ontolojik varlığını reddet-
gibi kavramların bir araya gelebilmesi için Tanrı’ya gereksinim
miştir. Evrende görülen her şeyin toplamı Tanrı’dır.
vardır.
Bu parçada açıklanan Tanrı anlayışı aşağıdakilerden
Bu parçada Kant Tanrı’ya olan ihtiyacı aşağıdaki felsefi
hangisidir?
disiplinlerden hangisine dayandırmıştır?
A) Teizm
A) Epistemoloji
B) Deizm
B) Ontoloji
C) Panteizm
C) Estetik
D) Agnostisizm
D) Din
E) Panenteizm
E) Etik
79