Page 77 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 77

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                             Ahlak Felsefenin Konusu ve                                   ADIM
                                                     Problemleri-2







        1.   Platon’a göre insan, idealar dünyasına yönelerek, iyilik idea-  4.   “İnsan yalnızca evrenin bir unsuru, bütün tarafından belirlen-
            sının bilgisine ulaşabilir ve eylemlerini bu bilgiye uydurabilir.   miş doğanın küçük bir parçası, evren makinesi içinde basit bir
            Bunu gerçekleştirebilen, iyi olanı gerçekleştirmiş olur. İyi ide-  dişlidir.” diyen bir düşünürün görüşleri aşağıdaki yargılar-
            asının bilgisine ulaşan insan ahlak yasasını da bilmiş olur. Bu   dan hangisi ile çelişir?
            yasa, ona neyi eyleyeceğini söyler.
                                                                   A)  Ahlaki özgürlükten söz edemeyiz.
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?  B)  Evren mekanik ve bilimsel yasalara göre işlemektedir.
                                                                   C)  Ahlaki kararlar insan iradesinin dışındaki nedenlere bağlıdır.
            A)  İyi ideası kişiye göre değişiklik gösterir.
                                                                   D)  İnsan doğal, toplumsal ve psikolojik olarak belirlenmiştir.
            B)  Evrensel bir ahlak yasası vardır.
                                                                   E)  Ahlaki eylemde bulunurken insanı sınırlayan bir şey olamaz.
            C)  İnsan ancak anlık zevklerle mutlu olabilir.
            D)  İnsan doğası gereği hazza yönelir.             5.   •  Platon’a göre insanların ve toplumların nihai amacı mut-
                                                                      luluktur.  Mutluluğu  sağlayabilecek  şey  iyilikten  başkası
            E)  Evrensel bir ahlak yasası yoktur.                     değildir. Bu yüzden mutlu olmak isteyen herkesin iyiyi is-
                                                                      temesi, iyiyi hayatının amacı sayması gerekmektedir.
                                                                   •  I.  Kant,  insanların  kendi  hazlarının  peşinden  gitmesinin
                                                                      ah-laki bir davranış olmadığını, toplumdaki sorunlara karşı
        2.   İnsan diğer varlıklar gibi bilinçsiz bir varlık değildir. Mesela   duyarlı olarak ve salt iyiliği (iyi niyet-iyiyi isteme) kendine
            taş, kendisinden başka bir şey olamayan varlıktır. Taşın şöy-  görev edinerek ahlak yasasına ulaşılabileceğini belirtir.
            le ya da böyle olabilme imkânı yoktur; taş ne ise daima odur.      Buna göre, I. Kant’ın “Ödev ahlakı” öğretisinin Platon’un
            Buna karşın, insan kendinde varlık olmak dışında, aynı za-  “Ahlak yasası” öğretisinden farkını aşağıdaki yargılardan
            manda  kendisi  için  varlıktır.  Yani  insan  bilinçli  öznedir;  var   hangisi ifade etmektedir?
            olduğunun bilincindedir. Bu sayede insan, kendine dönmekte
                                                                   A)  Mutlu olmak için iyiyi istemek ödev ahlakına uygun değildir.
            ve ne olacağına kendi karar vermektedir.
                                                                   B)  Kant’a göre mutluluk, insanı objektif yasaya ulaştırmaz.
            Buna göre aşağıdakilerden hangisi insanı diğer varlıklar-  C)  Ödev ahlakının amacı bireyi mutluluğa ulaştırmaktır.
            dan ayıran bir özellik olamaz?                         D)  Kant’ın ödev ahlakı, sübjektif nitelikli ahlak yasasıdır.
            A)  Özgür iradeye sahip olması                         E)  Kant’a göre mutlak bir mutluluk mümkün değildir.
            B)  Somut bir varlığa sahip olması
                                                               6.   Protagoras ve Gorgias başta olmak üzere Sofistlere göre in-
            C)  Bilinçli düşünen bir varlık olması                 san duyular yoluyla edinilen bilgilerde algı yanılması yaşar.

            D)  Kendi kendisinin farkında olması                   Bilgi edinme sürecinde duyuların kullanılması, elde edinilen
                                                                   bilginin hatalı olma ihtimalîni doğurur. Dolayısıyla onlara göre
            E)  Kendini gerçekleştirebileceği olanaklara sahip olması
                                                                   her zaman geçerli olan kesin bir bilgi yoktur. Çünkü bilgi, kişi-
                                                                   den kişiye değişen göreceli bir niteliğe sahiptir. Sofistler bilgi
                                                                   görüşlerinde olduğu gibi ahlak görüşlerinde de göreceliği te-
                                                                   mele alırlar. İyi ve kötünün insanın kendinde anlam kazandı-
                                                                   ğını ileri sürerler. Sokrates Sofistlerin doğru bilginin mümkün
        3.   “İyi eğitilmiş erdemli bir ruh, hem kötülüğün hem de iyiliğin
                                                                   olamayacağına  yönelik  düşüncelerini  eleştirir.  Sokrates’e
            nasıl bir şey olduğunu öğrenir. Bana kalırsa bilgelik kötü ada-
                                                                   göre  ahlaki  doğrular  vardır  ve  bunlar  Sofistlerin  dediği  gibi
            mın değil erdemli adamın sahip olabileceği bir meziyettir.”
                                                                   göreceli değildir. Kişinin bilgisizliği ahlaktan yoksun davranış-
                                                                   lar göstermesine neden olur. Ona göre kimse bilerek kötülük
            Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden
                                                                   yapmaz. İnsan özü itibarıyla iyidir. Kötülük, onun bilgisizliğin-
            hangisidir?
                                                                   den kaynaklanır.
            A)  Duyuların kullanılmasının hatalı bilgiyi doğurduğu
                                                                   Buna göre Sokrates’in ahlakla ilgili görüşlerinin temelinde
            B)  Bilginin ve ahlakın, insanın algısı tarafından anlamlandı-  aşağıdaki felsefe alanlarından hangisi yer almaktadır?
               rıldığı
                                                                   A)  Ontoloji
            C)  Ahlakı ve erdemli olmayı getiren şeyin bilgi olduğu  B)  Aksiyoloji
            D)  İyi  ideasına  ulaşmak  için  erdemli,  adil  ve  doğru  olmak   C)  Din felsefesi
               gerektiği                                           D)  Epistemoloji
            E)  Bilmenin duyular ve akıl yürütme yoluyla gerçekleştiği  E)  Siyaset felsefesi



                                                                                                              75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82