Page 82 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 82
FELSEFE 3. ADIM
6. Bir bahçe tasarlıyorsunuz 9. Bazı insanlara göre kişi Tanrı’nın varlığına ya inanır ya da
Rengarenk çiçekler, doğal taşlar inanmaz. Bu konuda tartışmaya ya da inandığı yaratıcı ile
ilgili argümanlar ortaya koymasına ihtiyacı yoktur. Çünkü
Muhteşem bir ölçülülük, enfes bir dizayn
böyle bir durumda kişi karşı tarafa inandığı şeyden şüphe
Peki bu dizaynı sadece izler misiniz uzaktan
duyduğu izlenimini vermiş olur.
Hiç karışmadan
Bu görüş din felsefesinin aşağıdaki problemlerinden
Yabani otlarına
hangisine ilişkin bir açıklamadır?
Zararlı böceklerine
Evet mi cevabınız A) Evrenin sonlu olup olmadığına
Öyleyse neden ihtiyaç duydunuz ki böyle bir tasarıma B) Tanrı’nın varlığı problemine
Bu şiirde Tanrı’nın varlığına ilişkin aşağıdaki yaklaşım- C) Vahyin imkânı problemine
lardan hangisine bir eleştiri yapılmaktadır? D) Evrenin yaratılış amacına
A) Ateizm E) Tanrı ve evren ilişkisine
B) Teizm
C) Agnostisizm
D) Panteizm 10. Duygu, durum ve olayları kavramlarla yorumlarken o kavra-
ma yüklediğimiz anlamı da açıklarız. Kavrama yüklediğimiz
E) Deizm
anlam anlaşılınca konu daha bir netlik kazanır. Bu, Tanrı kav-
ramı için de geçerlidir. “Tanrı var mıdır?” derken Tanrı kav-
7. Teizme göre Tanrı’nın aşkın varlık oluşu, O’nun evrende var ramından ne anladığımız önemlidir. İnsanlar arasında Tanrı
olan her şeyden ve insanın aklına gelebilecek herhangi bir var- kavramına yüklenen anlamlar değiştiği gibi ilahiyatçılar ve
lık türünden tamamıyla farklı olması demektir. Tanrı özdeksel filozoflar arasında da bu anlam farklılık gösterir.
olarak düşünülemez ve biçimlendirilemezdir. Tanrı’yı bir feno-
men gibi kabul edip deneysel açıdan ortaya koymaya çalış- Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine
mak yersiz bir eylemdir. Tanrı aynı zamanda da evrene içkin ulaşılabilir?
bir varlıktır. Tanrı’nın içkin olması evren ile aynı olmasından
A) Tanrı düşüncesi nesnel bir özellik taşır.
değil doğadaki tüm varlıkların yaratıcısı olmasındandır.
B) Tanrı kavramını en doğru yorumlayan ilahiyatçılardır.
Bu parçada Teizm’in Tanrı anlayışı ile ilgili aşağıdaki yar-
C) Tanrı kavramına yüklenen anlamlar zaman ve kişiye göre
gıların hangisine ulaşılabilir?
değişir.
A) Hem akli hem de olgusal olarak kanıtlanabilirdir.
D) Tanrı kavramı evrensel bir nitelik taşır.
B) Biricik, eşsiz ve maddi olmayan bir varlıktır.
E) Filozofların Tanrı anlayışı ortaktır.
C) Evrenin daima içinde ve evrenle özdeştir.
D) Zihinde tasarlanabilme özelliğine sahip bir varlıktır.
E) Tüm var olanın içinde değil üstündedir.
11. Filozof bilgi felsefesinde, bilim felsefesinde nasıl bir bakış tar-
zına sahipse din felsefesinde de aynı veya benzer bir tarza
sahip olmak durumundadır. Bir “şeyin felsefesi” tamlamasın-
8. Tanrı her şeyin üstünde olan her şeyi yaratandır. Ezeli ve ebedi- da birinci terim bir alanı, ikinci terim ise bir bakış tarzını dile
dir. Evreni yaratır ve yarattıklarını tek başına bırakmaz. Ontolojik getirir. Bu demektir ki, bilim, sanat, bilgi ya da din dediğimiz
olarak varlığı zorunlu olan tek varlıktır. Varlıkları kadar yoklukları alanlarla başka insanlar da uğraşır. Yani bu alanlar birçok
da düşünülebilecek mümkün varlıklar Tanrı’nın ontolojik statü- disiplinin ortak konularını oluşturmaktadır. Din felsefesi yap-
süne bir etkide bulunamazlar. Bu görüşe karşın bazı filozoflar mak, dinin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, kap-
Tanrı ile diğer varlıklar arasında ontolojik bir ayrım yapmazlar. samlı ve tutarlı bir tarzda düşünmek ve konuşmaktır.
Tanrı ve evreni bir ve özdeş şekilde tanımlarlar.
Buna göre din felsefesinin aşağıdaki özelliklerden hangi-
Bu parçada açıklanan görüşler sırasıyla aşağıdakilerden
sine sahip olması beklenmez?
hangisidir?
A) Akılsallık
A) Teizm-Deizm
B) Nesnellik
B) Deizm-Panenteizm
C) Bütünsellik
C) Teizm-Panteizm
D) Dogmatiklik
D) Deizm-Ateizm
E) Çelişkisizlik
E) Agnostisizm-Teizm
82