Page 82 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 82

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        6.   Bir bahçe tasarlıyorsunuz                         9.   Bazı insanlara göre kişi Tanrı’nın varlığına ya inanır ya da
            Rengarenk çiçekler, doğal taşlar                            inanmaz.  Bu  konuda  tartışmaya  ya  da  inandığı  yaratıcı  ile
                                                                   ilgili  argümanlar  ortaya  koymasına  ihtiyacı  yoktur.  Çünkü
            Muhteşem bir ölçülülük, enfes bir dizayn
                                                                   böyle  bir  durumda  kişi  karşı  tarafa  inandığı  şeyden  şüphe
            Peki bu dizaynı sadece izler misiniz uzaktan
                                                                   duyduğu izlenimini vermiş olur.
            Hiç karışmadan
                                                                   Bu  görüş  din  felsefesinin  aşağıdaki  problemlerinden
            Yabani otlarına
                                                                   hangisine ilişkin bir açıklamadır?
            Zararlı böceklerine
            Evet mi cevabınız                                      A)  Evrenin sonlu olup olmadığına
            Öyleyse neden ihtiyaç duydunuz ki böyle bir tasarıma   B)  Tanrı’nın varlığı problemine

            Bu şiirde Tanrı’nın varlığına ilişkin aşağıdaki yaklaşım-  C)  Vahyin imkânı problemine
            lardan hangisine bir eleştiri yapılmaktadır?           D)  Evrenin yaratılış amacına

            A)  Ateizm                                             E)  Tanrı ve evren ilişkisine
            B)  Teizm
            C)  Agnostisizm
            D)  Panteizm                                       10.  Duygu, durum ve olayları kavramlarla yorumlarken o kavra-
                                                                   ma yüklediğimiz anlamı da açıklarız. Kavrama yüklediğimiz
            E)  Deizm
                                                                   anlam anlaşılınca konu daha bir netlik kazanır. Bu, Tanrı kav-
                                                                   ramı için de geçerlidir. “Tanrı var mıdır?” derken Tanrı kav-
        7.   Teizme göre Tanrı’nın aşkın varlık oluşu, O’nun evrende var   ramından ne anladığımız önemlidir. İnsanlar arasında Tanrı
            olan her şeyden ve insanın aklına gelebilecek herhangi bir var-  kavramına  yüklenen  anlamlar  değiştiği  gibi  ilahiyatçılar  ve
            lık türünden tamamıyla farklı olması demektir. Tanrı özdeksel   filozoflar arasında da bu anlam farklılık gösterir.
            olarak düşünülemez ve biçimlendirilemezdir. Tanrı’yı bir feno-
            men gibi kabul edip deneysel açıdan ortaya koymaya çalış-     Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine
            mak yersiz bir eylemdir. Tanrı aynı zamanda da evrene içkin   ulaşılabilir?
            bir varlıktır. Tanrı’nın içkin olması evren ile aynı olmasından
                                                                   A)  Tanrı düşüncesi nesnel bir özellik taşır.
            değil doğadaki tüm varlıkların yaratıcısı olmasındandır.
                                                                   B)  Tanrı kavramını en doğru yorumlayan ilahiyatçılardır.
            Bu parçada Teizm’in Tanrı anlayışı ile ilgili aşağıdaki yar-
                                                                   C)  Tanrı kavramına yüklenen anlamlar zaman ve kişiye göre
            gıların hangisine ulaşılabilir?
                                                                      değişir.
            A)  Hem akli hem de olgusal olarak kanıtlanabilirdir.
                                                                   D)  Tanrı kavramı evrensel bir nitelik taşır.
            B)  Biricik, eşsiz ve maddi olmayan bir varlıktır.
                                                                   E)  Filozofların Tanrı anlayışı ortaktır.
            C)  Evrenin daima içinde ve evrenle özdeştir.

            D)  Zihinde tasarlanabilme özelliğine sahip bir varlıktır.
            E)  Tüm var olanın içinde değil üstündedir.
                                                               11.  Filozof bilgi felsefesinde, bilim felsefesinde nasıl bir bakış tar-
                                                                   zına sahipse din felsefesinde de aynı veya benzer bir tarza
                                                                   sahip olmak durumundadır. Bir “şeyin felsefesi” tamlamasın-
        8.   Tanrı her şeyin üstünde olan her şeyi yaratandır. Ezeli ve ebedi-  da birinci terim bir alanı, ikinci terim ise bir bakış tarzını dile
            dir. Evreni yaratır ve yarattıklarını tek başına bırakmaz. Ontolojik   getirir. Bu demektir ki, bilim, sanat, bilgi ya da din dediğimiz
            olarak varlığı zorunlu olan tek varlıktır. Varlıkları kadar yoklukları   alanlarla  başka  insanlar  da  uğraşır.  Yani  bu  alanlar  birçok
            da düşünülebilecek mümkün varlıklar Tanrı’nın ontolojik statü-  disiplinin ortak konularını oluşturmaktadır. Din felsefesi yap-
            süne bir etkide bulunamazlar. Bu görüşe karşın bazı filozoflar   mak,  dinin  temel  iddiaları  hakkında  rasyonel,  objektif,  kap-
            Tanrı ile diğer varlıklar arasında ontolojik bir ayrım yapmazlar.   samlı ve tutarlı bir tarzda düşünmek ve konuşmaktır.
            Tanrı ve evreni bir ve özdeş şekilde tanımlarlar.
                                                                   Buna göre din felsefesinin aşağıdaki özelliklerden hangi-
            Bu parçada açıklanan görüşler sırasıyla aşağıdakilerden
                                                                   sine sahip olması beklenmez?
            hangisidir?
                                                                   A)  Akılsallık
            A)  Teizm-Deizm
                                                                   B)  Nesnellik
            B)  Deizm-Panenteizm
                                                                   C)  Bütünsellik
            C)  Teizm-Panteizm
                                                                   D)  Dogmatiklik
            D)  Deizm-Ateizm
                                                                   E)  Çelişkisizlik
            E)  Agnostisizm-Teizm



        82
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87