Page 82 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 82
FELSEFE 2. ADIM
7. J. P. Sartre’a göre varlığı özünden önce meydana gelen tek 10. Bazı filozoflara göre evrende gözle görünür mükemmel bir
varlık insandır. Varoluş, özden önce gelir. İnsan önce var düzen olduğunu kimse inkâr edemez. Evrendeki bu düzenin
olur, sonra kendini istediği biçimde tasarlar. Kendini belirle- kendiliğinden oluştuğunu söylemek ne kadar doğrudur? Biz
yen bir üst varlığı kabul etmek insanın özünü oluşturma im- evimizde bir düzen sağlayamazken sonsuz evrende bu dü-
kân ve gücünü ortadan kaldıracaktır. zen nasıl sağlanmaktadır?
Bu parçada J. P. Sartre’ın yaratıcının varlığını kabul et- Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
memesi aşağıdaki nedenlerden hangisine dayandırıl- ulaşılabilir?
maktadır?
A) Her dinin farklı bir evren anlayışı vardır.
A) İnsanın özgürlüğüne engel olmasına
B) Evrende bir düzen olduğu öznel bir durumdur.
B) Evrende kötülüğün bulunmasına
C) İnsan doğası gereği inanmaya ihtiyaç duyar.
C) Ütopik ve doğaüstü bir varlık olmasına
D) Evrendeki düzen rastlantılar sonucunda oluşmuştur.
D) Olgusal olarak kanıtlanamamasına
E) Var olan düzen, o düzeni oluşturanın en büyük işaretidir.
E) İnsan zihninin yarattığı bir varlık olmasına
11. Din felsefesi herhangi bir dinin yanında yer alıp ona üye top-
lamaz, aynı şekilde karşısında da yer almaz. Genel olarak
dinlerin ne olduğunu anlamamıza yardımcı olan tarafsız fel-
8. Deizmi genel bir çerçevede tanımlamak gerekirse Tanrı’nın
sefi bir disiplindir. Dini dogmaları, ritüelleri vb. unsurları akıl
varlığını ve evrenin ilk nedeni olduğunu kabul etmekle birlik-
süzgecinden geçirerek açık ve anlaşılır hâle getirmeye çalı-
te, rasyonel bir inanca dayanan ve Tanrı ile insan arasında
şır. Bütün dinlere eşit mesafededir.
aracı kabul etmeyen felsefi bir yaklaşım olduğu söylenebilir.
Parçaya göre din felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi
Buna göre deist bir kişinin aşağıdakilerden hangisini
söylenebilir?
kabul etmesi beklenemez?
A) Tutarlı olduğu
A) Tanrı’nın var olduğunu
B) Dogmatik olduğu
B) Vahye dayalı dinî metinleri
C) Objektif olduğu
C) Evrenin bir yaratıcısı olduğunu
D) İnanca dayandığı
D) Tanrı’nın evrenin sebebi olduğunu
E) Vahye dayandığı
E) İnancın akla dayandığını
12. Din felsefesinin problemleri üzerinde çalışma yapılırken dinin
aleyhinde ya da lehinde bir tutum içinde olmamamız gerekir.
Her iki yaklaşım da bizi dinî sorunların çözümünden uzaklaş-
tıracaktır. Din hakkındaki felsefi bir araştırmada önemli olan
inceleme konusuyla ilgili birtakım inançlara sahip olmak ya
9. Din, varlıkla ilgili sorulara dogmatik cevaplar verirken; felsefe
da olmamak değil, verileri ve araştırma sonuçlarını söz konu-
bunları sorgulayarak akıl ve mantık süzgecinden geçirir.
su ön yargıları haklı çıkaracak biçimde zorlamamaktır.
Bu açıklamadan yola çıkılarak aşağıdaki seçeneklerden Buna göre din hakkında felsefi bir araştırma yürütülürken
hangisine ulaşılabilir?
aşağıdaki ilkelerden hangisine göre hareket edilmelidir?
A) Din, eleştirel bir tavır içerisindedir.
A) Tutarlılık
B) Din varlığa öznel bir şekilde yaklaşırken, felsefe tarafsızdır.
B) Nesnellik
C) Felsefenin verdiği cevaplar kesinlik içerir.
C) Çok yönlülük
D) Din ve felsefe farklı varlık alanlarını anlamaya çalışır.
D) Evrensellik
E) Dinde eleştiriye yer yokken, felsefede eleştiri ön plandadır.
E) Yöntemlilik
80