Page 82 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 82

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        7.   J. P. Sartre’a göre varlığı özünden önce meydana gelen tek   10.  Bazı  filozoflara  göre  evrende  gözle  görünür  mükemmel  bir
            varlık  insandır.  Varoluş,  özden  önce  gelir.  İnsan  önce  var   düzen olduğunu kimse inkâr edemez. Evrendeki bu düzenin
            olur, sonra kendini istediği biçimde tasarlar. Kendini belirle-  kendiliğinden oluştuğunu söylemek ne kadar doğrudur? Biz
            yen bir üst varlığı kabul etmek insanın özünü oluşturma im-  evimizde bir düzen sağlayamazken sonsuz evrende bu dü-
            kân ve gücünü ortadan kaldıracaktır.                   zen nasıl sağlanmaktadır?

            Bu parçada J. P. Sartre’ın yaratıcının varlığını kabul et-     Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
            memesi  aşağıdaki  nedenlerden  hangisine  dayandırıl-  ulaşılabilir?
            maktadır?
                                                                   A)  Her dinin farklı bir evren anlayışı vardır.
            A)  İnsanın özgürlüğüne engel olmasına
                                                                   B)  Evrende bir düzen olduğu öznel bir durumdur.
            B)  Evrende  kötülüğün bulunmasına
                                                                   C)  İnsan doğası gereği inanmaya ihtiyaç duyar.
            C)  Ütopik ve doğaüstü bir varlık olmasına
                                                                   D)  Evrendeki düzen rastlantılar sonucunda oluşmuştur.
            D)  Olgusal olarak kanıtlanamamasına
                                                                   E)  Var olan düzen, o düzeni oluşturanın en büyük işaretidir.
            E)  İnsan zihninin yarattığı bir varlık olmasına





                                                               11.  Din felsefesi herhangi bir dinin yanında yer alıp ona üye top-
                                                                   lamaz, aynı şekilde karşısında da yer almaz. Genel olarak
                                                                   dinlerin ne olduğunu anlamamıza yardımcı olan tarafsız fel-
        8.   Deizmi genel bir çerçevede tanımlamak gerekirse Tanrı’nın
                                                                   sefi bir disiplindir. Dini dogmaları, ritüelleri vb. unsurları akıl
            varlığını ve evrenin ilk nedeni olduğunu kabul etmekle birlik-
                                                                   süzgecinden geçirerek açık ve anlaşılır hâle getirmeye çalı-
            te, rasyonel bir inanca dayanan ve Tanrı ile insan arasında
                                                                   şır. Bütün dinlere eşit mesafededir.
            aracı kabul etmeyen felsefi bir yaklaşım olduğu söylenebilir.
                                                                   Parçaya göre din felsefesiyle ilgili aşağıdakilerden hangisi
            Buna  göre  deist  bir  kişinin  aşağıdakilerden  hangisini
                                                                   söylenebilir?
            kabul etmesi beklenemez?
                                                                   A)  Tutarlı olduğu
            A)  Tanrı’nın var olduğunu
                                                                   B)  Dogmatik olduğu
            B)  Vahye dayalı dinî metinleri
                                                                   C)  Objektif olduğu
            C)  Evrenin bir yaratıcısı olduğunu
                                                                   D)  İnanca dayandığı
            D)  Tanrı’nın evrenin sebebi olduğunu
                                                                   E)  Vahye dayandığı
            E)  İnancın akla dayandığını






                                                               12.  Din felsefesinin problemleri üzerinde çalışma yapılırken dinin
                                                                   aleyhinde ya da lehinde bir tutum içinde olmamamız gerekir.
                                                                   Her iki yaklaşım da bizi dinî sorunların çözümünden uzaklaş-
                                                                   tıracaktır. Din hakkındaki felsefi bir araştırmada önemli olan
                                                                   inceleme konusuyla ilgili birtakım inançlara sahip olmak ya
        9.   Din, varlıkla ilgili sorulara dogmatik cevaplar verirken; felsefe
                                                                   da olmamak değil, verileri ve araştırma sonuçlarını söz konu-
            bunları sorgulayarak akıl ve mantık süzgecinden geçirir.
                                                                   su ön yargıları haklı çıkaracak biçimde zorlamamaktır.
            Bu açıklamadan yola çıkılarak aşağıdaki seçeneklerden      Buna göre din hakkında felsefi bir araştırma yürütülürken
            hangisine ulaşılabilir?
                                                                   aşağıdaki ilkelerden hangisine göre hareket edilmelidir?
            A)  Din, eleştirel bir tavır içerisindedir.
                                                                   A)  Tutarlılık
            B)  Din varlığa öznel bir şekilde yaklaşırken, felsefe tarafsızdır.
                                                                   B)  Nesnellik
            C)  Felsefenin verdiği cevaplar kesinlik içerir.
                                                                   C)  Çok yönlülük
            D)  Din ve felsefe farklı varlık alanlarını anlamaya çalışır.
                                                                   D)  Evrensellik
            E)  Dinde eleştiriye yer yokken, felsefede eleştiri ön plandadır.
                                                                   E)  Yöntemlilik




         80
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87