Page 85 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 85

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                            Siyaset Felsefesinin Konusu ve                                ADIM
                                                       Problemleri








        1.   Cicero  için  devlet  tabii  bir  yapıdır.  Tabiat;  insanlara,  kendi   3.   Bir mimar, büyük bir yapıya başlamadan önce, yapının ağır-
            hemcinslerini  sevmeyi,  onlara  yaklaşmayı,  birbirlerine  iyilik   lığını taşıyıp taşıyamayacağını anlamak için nasıl toprağı in-
            yapmalarını emretmektedir. İnsanlar için başıboş bir yaşam   celer ve sondalarsa bilge yasacı da oturup doğrudan yasaları
            söz konusu olamaz. İnsan doğası gereği ancak kendi hem-  kaleme  almaz;  önce,  yasaları  hangi  halk  için  yazacaksa  o
            cinsleriyle toplu bir halde yaşayabilir. Bu topluluğun gruplaş-  halkın bunları taşıyıp taşıyamayacağını araştırır.
            manın vücuda gelmesinde ilk sebep, insanın yalnız başına      J.J.Rousseau’nun  “Toplum  Sözleşmesi”  adlı  eserinden
            yaşayabilecek bir mahlûk olmamasıdır. Sonuç olarak insan   alınan  bu  parçadan  aşağıdaki  yargılardan  hangisine
            topluluklarının ilk evresi olan ailenin bu tarzda genişlemesi ve   ulaşılabilir?
            büyümesiyle, devlet de vücuda gelmiş olmaktadır.
                                                                   A)  Yasaların yaptırım gücü vardır.
            Bu parçadan devletle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine   B)  Bilge kişiler yasa yapmalıdır.
            ulaşılamaz?
                                                                   C)  Yasa yapıcılar, yasayı kullanacak insanları tanımalıdır.
            A)  Kaynağını doğadan alan bir kurumdur.               D)  Halk, yasa yapma sürecine aktif olarak katılmalıdır.

            B)  İnsanların birbiri ile olan ilişkilerini düzenler.  E)  Yasalar adalet ilkesi üzerine temellendirilmelidir.
            C)  Toplumsal yaşamın ortaya çıkardığı zorunluluktur.
            D)  Bireyin sosyalleşme mecburiyetinin bir sonucudur.  4.   İbn Haldun’a göre insanın besinini tek başına elde etmeye
            E)  İnsanların sonradan oluşturduğu bir çatıdır.       ve güvenliğini sağlamaya gücü yetmez. Bu kaygıları nede-
                                                                   niyle  devlet  kurarlar.  Devlet  için  doğuş,  gelişme,  yaşlanma
                                                                   dönemlerinden sonra ölüp gitme zorunludur. Devletler yıkılır,
                                                                   yıkılanın yerine yenisi gelir. Yeni devleti de ya yıkılan devletin
                                                                   kurucusu olan toplum ya da başka bir toplum kurar. Ama ne
                                                                   olursa  olsun  toplum  için  yok  oluş  yoktur.  Bir  başka  toplum
                                                                   içinde erimiş olsa bile.
                                                                   İbn Haldun’un görüşlerini yansıtan bu parçaya dayanarak
                                                                   aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?
                                                                   A)  Toplumlar daima yenilenerek kalıcılığını sürdürürler.
                                                                   B)  Devlet insanların ihtiyaçlarının karşılanmasında bir araç
                                                                      durumundadır.
                                                                   C)  Devletlerin hüküm süresi canlı bir organizmaya benzer.
                                                                   D)  Devletin  çöküşü  hiçbir  toplumun  kaçınamayacağı  bir
        2.   Montesquieu:  “Eğer  bir  devlette  yasama,  yürütme  ve  yargı   durumdur.
            yetkileri aynı kişi ya da organda toplanırsa özgürlük ortadan
                                                                   E)  Devlet  insanlar  arası  anlaşmadan  kurulmuş  yapay  bir
            kalkar. Çünkü böyle bir durumda birey özgürlüklerini ve ya-
                                                                      kurumdur.
            şamlarını tehlikeye sokan bir güç meydana gelmiş olur. Bu
            üç erk, ister bir kişi, ister yüksek memurlar, ister aristokratlar
            ve isterse halk olsun, aynı kesimin elinde toplandığı takdirde   5.   Locke’a göre insanlar doğuştan yaşama, özgürlük ve mülki-
            devletteki her şey yıkılır. Fakat bu üç erk ayrı organların elin-  yet hakkına sahiptirler. Bu temel haklarını korumak için in-
            de olur ve bu organlar birbirini denetlerse bireylerin özgürlük-  sanlar bir araya gelir sözleşme yaparak devletin ortaya çık-
            leri korunmuş olacaktır.” demiştir.                    masına sebep olur. Devlet bireylerin haklarını koruyamadığı
                                                                   takdirde devlete itaat etme zorunluluğu ortadan kalkar.
            Montesquieu  bu  görüşleriyle  aşağıdakilerden  hangisini
                                                                   Buna göre aşağıdaki yargılardan  hangisine ulaşılamaz?
            önermiştir?
                                                                   A)  Devlet bireylerin rızası sonucu ortaya çıkar.
            A)  Monarşik devlet yapılanmasını
                                                                   B)  Devletin görevi bireylerin hizmetinde olmaktır.
            B)  Güçler ayrılığı ilkesini
                                                                   C)  Devlet bireylerden önce gelir ve onlardan sonra da var
            C)  Halkın halk tarafından yönetilmesini
                                                                      olacaktır.
            D)  Devletin egemen güç olması gerektiğini
                                                                   D)  Önemli olan devlet değil, bireylerin haklarıdır.
            E)  Yönetimde bilge insanların otorite olmasını        E)  Bireylerin dokunulmaz nitelikte temel hakları vardır.




                                                                                                             85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90