Page 83 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 83
FELSEFE
TYT 3.
ADIM
Din Felsefesinin Konusu ve Soruları
2019 TYT 2018 TYT
1. Bir ressam, bir insan figürü çizdiğinde ortaya çıkan resmin 3. Platon için Demiurgos, yaratıcı değil de mimari bir Tanrı’dır.
güzelliğine şaşarak bakar ve sanki resimdeki figür canlıymış İdeaları model alarak fenomenler dünyasında maddeye şekil
gibi ressamın sanatına ve zekâsına hayran kalırsın. Ancak vermiştir. Platon’un öğrencisi Aristoteles’e göre Tanrı, var-
bu resmin; boya, kalem, el, kâğıt, kudret, ilim ve iradeyle lığın yaratıcısı değil onun amacıdır. Aristoteles’ten önemli
meydana geldiğini, bunların hiçbirinin ressamın yaratmasıyla ölçüde etkilenen Fârâbî ise ölümsüz olduğuna inandığı ruh-
olmadığını, ilahi bir varlığın yaratması olduğunu bilirsin. Olsa lar dâhil, tüm varlığın Tanrı’dan bir tür taşmayla ortaya çıktı-
olsa ressamın yaptığı, boya ve kâğıdı bir araya getirmekten ğını ileri sürer. Orta Çağ’ın ünlü isimlerinden Anselmus ise
ibaretken ona hâlâ bu kadar saygı duyarsın... Hâlbuki asıl sa- Hristiyanlıktaki yaratılış anlayışını temel alarak Tanrı’nın her
nat, yoktan yaratan, yarattıklarına benzersiz şekiller vererek şeyi yoktan var ettiğini savunur.
onları süsleyen eşi benzeri olmayan bir yaratıcının sanatıdır.
Bu parça din felsefesinin aşağıdaki problemlerinden
Gazâlî’nin görüşlerini yansıtan bu parçada din felsefesi- hangisiyle ilişkilidir?
nin aşağıdaki problemlerinden hangisiyle ilgili bir cevap
A) Tanrının varlığı
bulunmamaktadır?
B) Maddenin sonsuzluğu
A) Tanrı tek midir, çok mudur?
C) Tanrı evren ilişkisi
B) Tanrı var mıdır, yok mudur?
D) Tanrının ezelî ebedî oluşu
C) Tanrı ezelî ebedî midir?
E) Ruhun ölümsüzlüğü
D) Evrenle Tanrı arasındaki ilişki nasıldır?
E) Evren yaratılmış mıdır?
4. I. İnanç nedir?
II. Evrenin ana maddesi nedir?
III. Tanrı’nın varlığına yönelik görüşler nelerdir?
IV. İbadetler nasıl yapılır?
V. Tanrı ve evren arasında nasıl bir ilişki vardır?
2021 TYT
Yukarıdakilerden hangileri din felsefesinin yanıt aradığı
2. Bir şey iki yolla kavranabilir: İlki mahiyetin akılla kavranması,
sorulardandır?
ikincisi ise ona uyan örneklerle hayal edilmesidir. İkna da iki
şekilde olur: İspatlarla veya inandırma yoluyla. Felsefe, var- A) I-II-IV B) I-III-V C) II-III-IV
lıkların anlamlarının akılla kavranıp ispatlarla doğrulanma- D) II-III-V E) III-IV-V
sından edinilen bilgileri içerir. Din ise bu anlamların uygun
örneklerle hayal edilmesinden ve hayal edilenlere dair doğ-
rulamanın inandırma yoluyla yapılmasından edinilen bilgileri
içerir. Yani her ikisinin ele aldığı konular birdir. Ancak felsefe-
5. Savaş, katliam ve doğal afetler gibi kötü durumların var olma-
nin ispat sunduğu yerde din ikna edici şeyler ortaya koyar.
sından hareket eden ateizm, eğer Tanrı var olsaydı bu türden
kötü durumlara müsaade etmezdi argümanını geliştirerek
Fârâbî’nin bu görüşlerinden aşağıdaki yargıların hangisine
bunu, Tanrı’nın var olmadığına kanıt olarak ileri sürer.
ulaşılabilir?
A) Her iki alan, kendine özgü araştırma konusuna sahiptir. Bu argümanı destekleyen ifade aşağıdakilerden hangisidir?
B) Din, inancı temellendirme; felsefe, varlığın bilgisine ulaşma A) Dünyadaki kötülüklerden insan sorumludur.
amacındadır. B) Doğanın düzeni kendi içindeki doğal yasalara göre işler.
C) Felsefe ve din, aynı hakikate farklı şekillerde ulaşan
C) Kötülüklerin karşılığını bulacağı başka bir yaşam vardır.
alanlardır.
D) Evrende gerçekleşen her şeyden Tanrı’nın sorumlu
D) Felsefenin doğrularıyla dinin doğruları birbirinden
olmadığı bellidir.
bağımsızdır.
E) Tanrı’nın kötülükleri engellemede yetkin olmadığını
E) Felsefenin akılla ulaşamadığı hakikate din inançla erişir.
düşünmek çelişki olur.
81