Page 84 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 84
FELSEFE 3. ADIM
6. Bir bahçe tasarlıyorsunuz 9. Bazı insanlara göre kişi Tanrı’nın varlığına ya inanır ya da
Rengarenk çiçekler, doğal taşlar inanmaz. Bu konuda tartışmaya ya da inandığı yaratıcı ile
ilgili argümanlar ortaya koymasına ihtiyacı yoktur. Çünkü
Muhteşem bir ölçülülük, enfes bir dizayn
böyle bir durumda kişi karşı tarafa inandığı şeyden şüphe
Peki bu dizaynı sadece izler misiniz uzaktan
duyduğu izlenimini vermiş olur.
Hiç karışmadan
Bu görüş din felsefesinin aşağıdaki problemlerinden
Yabani otlarına
hangisine ilişkin bir açıklamadır?
Zararlı böceklerine
Evet mi cevabınız A) Evrenin sonlu olup olmadığına
Öyleyse neden ihtiyaç duydunuz ki böyle bir tasarıma B) Tanrı’nın varlığı problemine
Bu şiirde Tanrı’nın varlığına ilişkin aşağıdaki yaklaşım- C) Vahyin imkânı problemine
lardan hangisine bir eleştiri yapılmaktadır? D) Evrenin yaratılış amacına
A) Ateizm E) Tanrı ve evren ilişkisine
B) Teizm
C) Agnostisizm
D) Panteizm 10. Duygu, durum ve olayları kavramlarla yorumlarken o kavra-
ma yüklediğimiz anlamı da açıklarız. Kavrama yüklediğimiz
E) Deizm
anlam anlaşılınca konu daha bir netlik kazanır. Bu, Tanrı kav-
ramı için de geçerlidir. “Tanrı var mıdır?” derken Tanrı kav-
ramından ne anladığımız önemlidir. İnsanlar arasında Tanrı
kavramına yüklenen anlamlar değiştiği gibi ilahiyatçılar ve
7. Teizme göre Tanrı’nın aşkın varlık oluşu, O’nun evrende var
filozoflar arasında da bu anlam farklılık gösterir.
olan her şeyden ve insanın aklına gelebilecek herhangi bir var-
lık türünden tamamıyla farklı olması demektir. Tanrı özdeksel
Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine
olarak düşünülemez ve biçimlendirilemezdir. Tanrı’yı bir feno-
ulaşılabilir?
men gibi kabul edip deneysel açıdan ortaya koymaya çalışmak
yersiz bir eylemdir. A) Tanrı düşüncesi nesnel bir özellik taşır.
Bu parçada Teizm’in Tanrı anlayışı ile ilgili aşağıdaki yar- B) Tanrı kavramını en doğru yorumlayan ilahiyatçılardır.
gıların hangisine ulaşılabilir? C) Tanrı kavramına yüklenen anlamlar zaman ve kişiye göre
değişir.
A) Hem akli hem de olgusal olarak kanıtlanabilirdir.
D) Tanrı kavramı evrensel bir nitelik taşır.
B) Biricik, eşsiz ve maddi olmayan bir varlıktır.
E) Filozofların Tanrı anlayışı ortaktır.
C) Evrenin daima içinde ve evrenle özdeştir.
D) Zihinde tasarlanabilme özelliğine sahip bir varlıktır.
E) Tüm var olanın içinde değil üstündedir.
11. Filozof bilgi felsefesinde, bilim felsefesinde nasıl bir bakış tar-
zına sahipse din felsefesinde de aynı veya benzer bir tarza
8. Tanrı her şeyin üstünde olan her şeyi yaratandır. Ezeli ve ebedi- sahip olmak durumundadır. Bir “şeyin felsefesi” tamlamasın-
dir. Evreni yaratır ve yarattıklarını tek başına bırakmaz. Ontolojik da birinci terim bir alanı, ikinci terim ise bir bakış tarzını dile
olarak varlığı zorunlu olan tek varlıktır. Varlıkları kadar yoklukları getirir. Bu demektir ki, bilim, sanat, bilgi ya da din dediğimiz
da düşünülebilecek mümkün varlıklar Tanrı’nın ontolojik statü- alanlarla başka insanlar da uğraşır. Yani bu alanlar birçok
süne bir etkide bulunamazlar. Bu görüşe karşın bazı filozoflar disiplinin ortak konularını oluşturmaktadır. Din felsefesi yap-
Tanrı ile diğer varlıklar arasında ontolojik bir ayrım yapmazlar. mak, dinin temel iddiaları hakkında rasyonel, objektif, kap-
Tanrı ve evreni bir ve özdeş şekilde tanımlarlar. samlı ve tutarlı bir tarzda düşünmek ve konuşmaktır.
Bu parçada açıklanan görüşler sırasıyla aşağıdakilerden Buna göre din felsefesinin aşağıdaki özelliklerden hangi-
hangisidir? sine sahip olması beklenmez?
A) Teizm-Deizm A) Akılsallık
B) Deizm-Panenteizm B) Nesnellik
C) Teizm-Panteizm C) Bütünsellik
D) Deizm-Ateizm D) Dogmatiklik
E) Agnostisizm-Teizm E) Çelişkisizlik
82