Page 86 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 86

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         6.   Siyaset felsefesinin temel sorularından birisi, ideal düzenin   9.   Fârâbî ideal devlet düşüncesini anlattığı ‘‘El Medinetü’l Fazıla
             varlığı problemidir. Bu sorun yüzyıllardır pek çok filozof ta-  (Erdemli Şehir)” isimli eserinde toplumun mutluluğunu bilgili,
             rafından ele alınmış olup bazı filozoflar çeşitli nedenler öne   ahlaklı,  adaletli  devlet  adamlarına  bağlar.  Devleti  yöneten-
             sürerek ideal düzenin olamayacağını, bazı filozoflar ise belli   ler güzel konuşmalı, kendini halkın mutluluğuna adamalıdır.
             kriterlere göre ideal devleti oluşturmanın mümkün olabilece-  İnsanlar hayatın aldatıcı zevklerini yaşam tarzı haline getir-
             ğini iddia etmişlerdir.                                diğinde Allah’ın varlığı hakkındaki gerçeği kaybederek cahil
                                                                    şehir toplumunu oluşturur.
             Buna göre aşağıdakilerden hangisi ideal düzenin varlığını
             kabul edenlerin kullandığı ölçütleri ifade eden kavramlar-     Buna göre aşağıdakilerden hangisi Fârâbî’nin ideal dev-
             dan birisi değildir?                                   letinin özelliklerinden biri olamaz?
             A) Eşitlik                                             A)  Toplumun Allah’ın iradesine uygun davranması
             B) Adalet                                              B)  Yöneticilerin retoriğin inceliklerini bilmesi
             C) Özgürlük                                            C)  İnsanların mutluluğunun amaçlanması

             D) Hukukun Üstünlüğü                                   D)  Bilge ve adil yöneticilerin varlığı
             E) Kuralsızlık                                         E)  Dünyevi ihtiyaçların öncelenmesi


         7.   Voltaire’in temel görüşü her türlü kör, sorgulanmamış düşün-
             ceye karşı aklın egemenliğini ve ilerlemeyi savunmaktır. Akıl,
             eleştiriyle bir araya getirilince insan yaşantısı esenliğe kavu-
                                                                10.  T. Hobbes insanların doğalarındaki rekabet ve güvensizlik özel-
             şur. Nerede toplumsal bir sorundan, bunalımdan, açmazdan
                                                                    likleri  nedeniyle,  doğa  durumunda  sürekli  bir  çatışma  hâlinde
             söz edilse orada sağduyu ve aklın kullanımıyla ilgili bir sorun
                                                                    olduklarından  bahseder.  Doğa  durumundaki  “ölüm  ve  şiddet
             olduğu görülür. İnsanlık tarihi de bunun açık bir kanıtıdır.
                                                                    korkusu” akılcı hesaplama yeteneğine sahip insanı, barışı sağ-
             Buna göre Voltaire için toplumların ilerlemesi aşağıdaki-  layacak ve sürekli kılacak olan devleti kurmaya doğru iter.
             lerden hangisine bağlıdır?
                                                                    Bu  düşünce  aşağıdaki  sorulardan  hangisinin  cevabı
             A)  Dogmatik görüşleri temele almasına                 olabilir?
             B)  Sorunların görmezlikten gelinmesine
                                                                    A)  Devlet gerekli midir?
             C)  Çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşılmasına
                                                                    B)  Devlet nasıl ortaya çıkmıştır?
             D)  Aklın sağlıklı kullanılabilme başarısının kazanılmasına
                                                                    C)  Egemenliği kim elinde bulundurur?
             E)  Bilimsel gelişmelere paralel yaşam koşullarının geliştiril-
                                                                    D)  İktidarın kaynağı nedir?
               mesine
                                                                    E)  Bürokrasiden vazgeçilebilir mi?

         8.   “İnsan özgür doğar, oysa her yerde zincire vurulmuştur.” ar-
             gümanının devamında Rousseau, ‘‘Kölelik içinde doğan her
             insan kölelik için dünyaya gelir, bundan daha su götürmez bir   11.  İnsan  ile  devlet  arasında  büyük  oranda  benzerlik  vardır.
             şey olamaz.’’ der. Köleler zincirler içinde her şeyi, hatta onlar-  İnsanın  zaman  içinde  kişiliği  nasıl  değişiyorsa  aynı  durum
             dan kurtulma isteğini bile yitirirler. Köleliklerini sever olurlar.   devlet için de geçerlidir. Devletleri oluşturan, o devleti oluştu-
             İlk köleleri köle yapan kaba güç olsa da aslında onları kölelik-  ran insanların yaradılışlarıdır. Bu nedenle devletin içinde var
             te tutan korkaklıkları olmuştur.
                                                                    olan kişiler daha iyi olmadıkça, daha iyi bir devlet beklenme-
                                                       J.J.Rousseau, Toplum Sözleşmesi  melidir. Kişilerin ahlaki anlamda daha iyiye doğru değişimleri
                                                                    gerçekleşmedikçe devlet ne kadar gelişirse gelişsin temelde
             Rousseau’nun bu argümanının çıkış noktasının öncelikle   aynı kalmaya mahkûm olacaktır.
             aşağıdakilerden hangisine dayandığı söylenebilir?
                                                                    Bu parçada ele alınan konu aşağıdakilerden hangisidir?
             A)  İnsanların hayatlarını sınırlayan durumların olması
             B)  Zayıf  bir  varlık  olan  insanın  yaşamda  köle  olmaktan   A)  Meşruiyetin ölçüsü
               kurtulamaması                                        B)  Düzenin gerekliliği
             C)  İnsanın köle olmayı kendisinin arzu etmesi
                                                                    C)  Devletin kaynağı
             D)  İnsanın özgürlüğünü yaşamaktan korkması
                                                                    D)  Birey-devlet ilişkisi
             E)  İnsanların kölelikten kurtulmasının devletin temel görevi
                                                                    E)  Bürokrasinin anlamı
               olması



        86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91