Page 90 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 90
FELSEFE 3. ADIM
5. Aristoteles Politika adlı eserinde, “Devleti olmayan kimse ya 8. Siyaset felsefesinin içeriğini oluşturan temel konuların; top-
fazla iyidir ya da fazla kötü, ya insanlığın altındadır ya da üs- lumsal iktidar, hiyerarşi, iş bölümü, üretim ve tüketimin dü-
tünde.” der. zenlenmesi olduğu söylenebilir. Siyaset felsefesi içeriğine iki
yönden yaklaşılabilir. İlkin normatif bir bakış açısıyla, politik
Buna göre devletin varlık amacı Aristoteles’e göre aşağı-
arenada olana, gerçekliğin kendisine değil de olması gereke-
dakilerden hangisidir?
ne, ideal modele odaklanabilir. İkinci yaklaşım biçimi birinci
A) Bireylerin temel haklarının korunması yaklaşımın tersi olacaktır; olması gereken ya da ideal bir mo-
del bir tarafa bırakılacak ve reel yaşamın kendisi kavranmaya
B) Toplumsal bütünlüğün sağlanması
çalışılacaktır.
C) Güvenlik ihtiyacının karşılanması
Buna göre hangisi geçmiş dönem filozof görüşleri içeri-
D) Bireyin ahlaki bir yaşam sürmesi
sinde yer alıp siyaset felsefesinin ele aldığı konulardan
E) Bireyin kendini gerçekleştirmesi biridir?
A) Organizma ile devlet arasında benzerlik olması
6. İnsan, doğayla ve diğer insanlarla ilişki içinde yaşayan amaç- B) Devletin birey karşısındaki tutumu
ları ve istemleri olan bir varlıktır. İnsanlar; istek ve ihtiyaçları-
C) Olması gerekenin ve var olanın bir arada düşünülmesi
nı karşılamak, güven içinde yaşamak adına bir araya gelmiş
ve topluluklar oluşturmuştur. Böylece doğal zorluklardan ve D) İnsanın davranışlarında özgür olması
diğer toplulukların etkilerinden korunmaya çalışmıştır. Akıl E) Devletin olaylara meşru yaklaşması
sahibi ve sosyal bir varlık olan insan, topluluk içinde yaşamış
ve birçok problemi aşmış ayrıca topluluğun getirdiği sorunları
çözmesi de gerekmiştir. İnsanların toplumsal yaşantı üzerine
geliştirdiği düşünce ve eylemler, siyaseti ortaya çıkarmıştır.
Buna göre siyasetin ortaya çıkışına, insanın aşağıdaki
özelliklerinden hangisi bir dayanak olarak gösterilemez?
A) Toplumsal bir varlık oluşu
B) Sosyal yaşantısını geliştirmek isteyişi
C) Yaşadığı çevrenin sorunlarına duyarsız kalamayışı
D) Gerçekleştirmek isteyeceği hedeflerinin oluşu
9. Doğa durumunda insanlar arasında eşitliğin olduğunu savu-
E) Toplumlar arası ilişkileri sınırlandırmayı isteyişi
nan Rousseau, İkinci Söylev ’in başında iki tür eşitsizlikten
söz eder. Bunlardan biri “doğal veya fiziki eşitsizlik”, diğeriyse
“manevi veya politik eşitsizlik’’tir. Rousseau’ya göre, “gerçek
7. Siyasette özgürlük kavramı, kişinin sahip olduğu iradeyle
eşitsizlik” olan ve ancak toplum hayatında ortaya çıkan “po-
kimseye zarar vermeden ve kimsenin müdahalesi olmadan
litik eşitsizlik”, toplumsal ilişkilerin olmadığı doğa durumunda
davranışlarını yapabilmesinin serbestliği olarak tanımlanır.
yoktur. Politik eşitsizlik, toplumsal hayatta kimilerinin başka-
Özgürlük, davranışların yanı sıra düşüncenin oluşturulmasını
larına yarar sağladığı, onlardan daha zengin, daha itibarlı
ve onun ifade edilmesini içerir. Özgürlüğün ne olduğu ve na-
olmak ya da onlara boyun eğdirmek gibi ayrıcalıklardan iba-
sıl mümkün olabileceği siyaset felsefesinin temel problemidir.
rettir.
Siyaset felsefesinde özgürlük, ahlaki bir kavram olmasından
öte pratik bir olgu durumu olarak ele alınmaktadır. J. J. Rousseau’nun bu düşüncelerindeki eşitsizlik ve
eşitlik kavramı arasında nasıl bir ilişki kurulmuştur?
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
ulaşılamaz? A) Eşitlik yalnızca doğa durumunda, eşitsizlik ise devletin
varlığıyla meydana gelir.
A) Özgürlük diğer bireylerin müdahalesi olmadan kişinin
istediğini yapabilmesidir. B) Fiziki eşitsizlik, toplumun ortaya koyduğu kurallar
çerçevesinde var olur.
B) Birey iradesi ile kimseye zarar vermemek koşuluyla
özgürlüğünü gerçekleştirmelidir. C) Eşitlik ile eşitsizlik devlet için birbiriyle çelişmeyen iki
kavramdır.
C) Özgürlük davranışsal ve düşünsel boyutları olan bir kavramdır.
D) Her insan eşit doğar; fakat zamanla toplumda eşitsizliğe
D) Özgürlük kavramı siyaset felsefesinin yanında ahlak
uğrar.
felsefesinin de kavramları arasında yer alır.
E) Bireylerin özgür olabilmesi yalnızca geçmişte doğa
E) Özgürlük kavramının pratik bir olgu durumu olması ahlaki
durumuna dönmekle olur.
bir kavram olması durumundan daha önemlidir.
88