Page 94 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 94

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         6.   Efsanevi hayat hikayelerine göre Cimabue, koyunların res-  9.   “Sanat bize gerçekliği değil, bir görüntüyü, bir kopyayı göste-
             mini  yapan  çoban  Giotto’ya  hayran  olur.  Gerçek  hayat  hi-  rir. Bu şiir sanatı için doğru olduğu gibi, resim sanatı ve müzik
             kayelerine  göre  ise  Giotto’ya    resim  yapma  aşkını  veren   sanatı için de doğrudur. Çünkü sanatta söz konusu olan ger-
             koyunlar değil, Cimabue’nın tablolarıdır.Sessizliğin Sesi’nde   çeklikler değil, görüntülerdir. Bir tuval üzerinde gördüğümüz
             Malraux’un güzel bir şekilde söylediği gibi, nasıl ki bir müzis-  obje, gerçek değil, bir gerçek nesnenin görüntüsüdür. Nesne
             yen, bülbülleri  değil müziği, bir şair, güneş batışlarını değil   ile sanat arasındaki ilişki bir kopya, bir benzetme, bir taklit
             mısraları severse, bir ressam da öncelikle şekilleri veya man-  ilişkisidir.”
             zaraları seven biri değildir, tabloları seven biridir.
                                                                    Platon’un  görüşlerini  anlatan  bu  parçadan  aşağıdaki
             Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?  yargılardan hangisine ulaşılamaz?
             A)  Sanatçı içinde yaşadığı toplumdan etkilenir.       A)  Sanat gerçek nesneleri konu edinir.
             B)  Sanat eseri doğanın bir yansımasıdır.              B)  Sanat taklit ettiği nesneyi yansıtırsa gerçektir.
             C)  Sanat güzel bir objenin temsilidir.                C)  Ressamlar ve şairler gerçekliğin bilgisini taklit ederler.

             D)  Sanat doğadan başka bir dünyadır.                  D)  Sanat bize asıl olanın bilgisini verir.
             E)  Sanatın güzelliği doğanın güzelliğidir.            E)  Sanat doğayı taklit etmekten ibarettir.







         7.   Sanat eserinin sırrı objesinde ya da kaynaklarında değil ak-
             sine bu kaynakları alıp onları sanat eserine çeviren  gizemli
             atılımındadır.  Sanatın  mucizesi  sadece  kullandığı  objeleri
                                                                10.  Sanat neredeyse yarım yüzyıldır felsefesiz hareket etmiyor,
             yansıtmaması onları her zaman aşkın bir dönüşüme uğrat-
                                                                    yerinden kıpırdamıyor. Dünyayı anlamlandırmanın bir aracı
             ması  başka  bir  dünyanın  içine  sokmak  üzere  onları  içinde
                                                                    olarak kitaplardaki felsefeyi gündelik hayata dönüştüren sa-
             yaşadığımız  dünyadan  koparmasıdır.  Gerçek  bir  sanat  her
                                                                    natçı kültürel pratiklerin çok katmanlı örgüsünü felsefecinin
             türden nesneyi ya da durumu orjinal bir ürüne dönüştürme
                                                                    konuşmalarıyla  bütünleştiriyor,  yeri  geldiğinde  kendisi  de
             potansiyeline sahip olmalıdır.
                                                                    bir  felsefeci  gibi  olgular  üzerinden  hareket  ediyor.  Sanatla
             Bu  parçada  sanat  eserinin  aşağıdaki  özelliklerinden   felsefe arasındaki İlişki nereden geliyor? Biliyoruz ki felsefe
             hangisi vurgulanmıştır?                                kavramlar yaratan ve icat eden bir disiplin. Sorular yaratarak
                                                                    sürekli farklı düşünmeyi kışkırtan bir özelliği var. Dünyanın
             A)  Estetik kaygı sonucu ortaya çıkması
                                                                    ne  olduğuna  ve  olası  bir  dünyanın  ne  olabileceğine  ilişkin
             B)  Sanatçı ve alımlayıcı tarafından farklı yorumlanması  bir düşünme isteği bu. Sanatta da benzer bir düşünme gücü
             C)  Özgün ve öznel bir yorumun sonucu oluşması         var. Ama sanat temsile, kavramlara ve yargıya ilişkin değildir.
                                                                    Sanat bilinçsel ve düşünsel terimlerden çok, duygusal terim-
             D)  Kalıcı olması ve ilgi uyandırması
                                                                    lerle düşünme gücüdür.
             E)  Oluştuğu kültürün dışında da beğenilmesi
                                                                    Parçaya göre,
                                                                     I. Sanatçı teorileri pratiğe geçirmektedir.
                                                                    II. Felsefe sanatsal ürünlerden hareketle yeni düşünceler
         8.      Bir halk ozanı: “Halk benim neyimi bu kadar beğeniyor.” diye
                                                                      oluşturmaktadır.
             sorarken  yanında  bulunan  sanat  yönetmeni  olan  arkadaşı:
             “Sen tezeneyi teline vuruyorsun, gül diyorsun gülün kokusu      III. Felsefe ve sanat yeni düşüncelerin ortaya çıkmasını
             geliyor. Can diyorsun buraya sızısı uğruyor.” diye yanıt verir.   sağlamaktadır.
                                                                    IV. İnsan felsefe ile doğru bilgiye, sanat ile estetik hazza
             Parçada estetik deneyim ile vurgulanılmak istenen düşün-
                                                                      ulaşmaya çalışır.
             ceyi aşağıdaki yargılardan hangisi desteklemektedir?
                                                                    Yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
             A)  Sanatçının izlenimlerine ait yansımaları içinde taşır.
                                                                    A)  Yalnız I
             B)  Temelinde öznel yaşantılar ve tasarımlar yer alır.
                                                                    B)  I ve II
             C)  İmgelem yetisi sayesinde öznede yeniden canlanır.
                                                                    C)  I, III ve IV
             D)  Özneyi etkileyen duyu deneyimleri sonucu oluşur.
                                                                    D)  I, II,III ve IV
             E)  Nesnelere ilişkin izlenimler bulundurması zorunludur.
                                                                    E)  III ve IV



        94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99