Page 96 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 96
FELSEFE 3. ADIM
6. Efsanevi hayat hikayelerine göre Cimabue, koyunların res- 9. “Sanat bize gerçekliği değil, bir görüntüyü, bir kopyayı göste-
mini yapan çoban Giotto’ya hayran olur. Gerçek hayat hi- rir. Bu şiir sanatı için doğru olduğu gibi, resim sanatı ve müzik
kayelerine göre ise Giotto’ya resim yapma aşkını veren sanatı için de doğrudur. Çünkü sanatta söz konusu olan ger-
koyunlar değil, Cimabue’nın tablolarıdır.Sessizliğin Sesi’nde çeklikler değil, görüntülerdir. Bir tuval üzerinde gördüğümüz
Malraux’un güzel bir şekilde söylediği gibi, nasıl ki bir müzis- obje, gerçek değil, bir gerçek nesnenin görüntüsüdür. Nesne
yen, bülbülleri değil müziği, bir şair, güneş batışlarını değil ile sanat arasındaki ilişki bir kopya, bir benzetme, bir taklit
mısraları severse, bir ressam da öncelikle şekilleri veya man- ilişkisidir.”
zaraları seven biri değildir, tabloları seven biridir.
Platon’un görüşlerini anlatan bu parçadan aşağıdaki
Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir? yargılardan hangisine ulaşılamaz?
A) Sanatçı içinde yaşadığı toplumdan etkilenir. A) Sanat gerçek nesneleri konu edinir.
B) Sanat eseri doğanın bir yansımasıdır. B) Sanat taklit ettiği nesneyi yansıtırsa gerçektir.
C) Sanat güzel bir objenin temsilidir. C) Ressamlar ve şairler gerçekliğin bilgisini taklit ederler.
D) Sanat doğadan başka bir dünyadır. D) Sanat bize asıl olanın bilgisini verir.
E) Sanatın güzelliği doğanın güzelliğidir. E) Sanat doğayı taklit etmekten ibarettir.
7. Sanat eserinin sırrı objesinde ya da kaynaklarında değil ak-
sine bu kaynakları alıp onları sanat eserine çeviren gizemli
atılımındadır. Sanatın mucizesi sadece kullandığı objeleri
10. Sanat neredeyse yarım yüzyıldır felsefesiz hareket etmiyor,
yansıtmaması onları her zaman aşkın bir dönüşüme uğrat-
yerinden kıpırdamıyor. Dünyayı anlamlandırmanın bir aracı
ması başka bir dünyanın içine sokmak üzere onları içinde
olarak kitaplardaki felsefeyi gündelik hayata dönüştüren sa-
yaşadığımız dünyadan koparmasıdır. Gerçek bir sanat her
natçı kültürel pratiklerin çok katmanlı örgüsünü felsefecinin
türden nesneyi ya da durumu orjinal bir ürüne dönüştürme
konuşmalarıyla bütünleştiriyor, yeri geldiğinde kendisi de
potansiyeline sahip olmalıdır.
bir felsefeci gibi olgular üzerinden hareket ediyor. Sanatla
Bu parçada sanat eserinin aşağıdaki özelliklerinden felsefe arasındaki ilişki nereden geliyor? Biliyoruz ki felsefe
hangisi vurgulanmıştır? kavramlar yaratan ve icat eden bir disiplin. Sorular yaratarak
sürekli farklı düşünmeyi kışkırtan bir özelliği var. Dünyanın
A) Estetik kaygı sonucu ortaya çıkması
ne olduğuna ve olası bir dünyanın ne olabileceğine ilişkin
B) Sanatçı ve alımlayıcı tarafından farklı yorumlanması bir düşünme isteği bu. Sanatta da benzer bir düşünme gücü
C) Özgün ve öznel bir yorumun sonucu oluşması var. Ama sanat temsile, kavramlara ve yargıya ilişkin değildir.
Sanat bilinçsel ve düşünsel terimlerden çok, duygusal terim-
D) Kalıcı olması ve ilgi uyandırması
lerle düşünme gücüdür.
E) Oluştuğu kültürün dışında da beğenilmesi
Parçaya göre,
I. Sanatçı teorileri pratiğe geçirmektedir.
II. Felsefe sanatsal ürünlerden hareketle yeni düşünceler
8. Bir halk ozanı: “Halk benim neyimi bu kadar beğeniyor.” diye
oluşturmaktadır.
sorarken yanında bulunan sanat yönetmeni olan arkadaşı:
“Sen tezeneyi teline vuruyorsun, gül diyorsun gülün kokusu III. Felsefe ve sanat yeni düşüncelerin ortaya çıkmasını
geliyor. Can diyorsun buraya sızısı uğruyor.” diye yanıt verir. sağlamaktadır.
IV. İnsan felsefe ile doğru bilgiye, sanat ile estetik hazza
Parçada estetik deneyim ile vurgulanılmak istenen düşün-
ulaşmaya çalışır.
ceyi aşağıdaki yargılardan hangisi desteklemektedir?
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
A) Sanatçının izlenimlerine ait yansımaları içinde taşır.
A) Yalnız I
B) Temelinde öznel yaşantılar ve tasarımlar yer alır.
B) I ve II
C) İmgelem yetisi sayesinde öznede yeniden canlanır.
C) I, III ve IV
D) Özneyi etkileyen duyu deneyimleri sonucu oluşur.
D) I, II,III ve IV
E) Nesnelere ilişkin izlenimler bulundurması zorunludur.
E) III ve IV
94