Page 100 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 100
FELSEFE 2. ADIM
6. Epiküros’a göre erdem ancak doğru bir arayış için araçtır. 9. Felsefe tarihinde ele alınan konu, insan ve evren açıklama-
Başlı başına bir değeri yoktur. Ancak mutluluğa hizmet etme- ları farklılık gösterse de esasında her dönem birbiri ile olduk-
si bakımından değerlidir. Ana erdem olan bilgelik sayesinde ça ilişkilidir. Örneğin geleneksel felsefe varlığı bir nesne ola-
birey hazları tartabilir, etkilerini değerlendirebilir ve bu açıdan rak ele alırken insanı da evrende var olan bir nesne olarak
aşırıya kaçmadan davranışta bulunabilir. Gereksiz duygu, değerlendirmiştir. Bu nedenle felsefe tarihinde Heidegger
düşünce ve isteklerden kurtulabilir. gibi pek çok filozof, felsefelerine geçmiş dönem açıklama-
larını eleştirerek başlarlar. Heidegger’e göre geleneksel
Buna göre bilgeliğin bireyin yaşamına katkısı aşağıdaki-
felsefe insanı dış dünyada var olan ontik şeyler olarak ele
lerden hangisidir?
almıştır. İnsanın varlığı bir nesne olarak algılandığında “ben
A) Toplumsal faydayı ön plana çıkarma ve benim dışımdaki” ayrımı bakımından ele alınacağı için
geleneksel felsefe hiçbir zaman insanın öz varlığına, otan-
B) Acıdan kaçıp haz peşinden koşma
tikliğine yani varoluş gerçeğine ulaşamayacak ve boyuna
C) Ölçülü bir yaşam tarzı benimseme bizâtihi bireyin varoluşuna yabancılaşacaktır. O hâlde onun
D) Sezgilerine güvenmeyi sağlama görüşlerinin geçmiş dönem ele alınan varlık anlayışları ile
olan ilişkisi yadsınamaz.
E) Doğrunun peşinden koşma
Bu parçanın ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?
A) Felsefe, kendi tarihinden soyutlanamaz.
7. “Hırsızlık kötüdür.”, “Haksızlık etmek iyi değildir.”, “İşkence B) Felsefe tarihinde evren ve insana dair farklı açıklamalar
etmek yanlıştır” gibi yargılar her sağduyulu insanın her za- vardır.
man ve her yerde kabul edeceği doğrulardır. Bu gibi eylemler C) Felsefe tarihinde bir döneme ait sorun çözülmeden yeni
hukuki açıdan suç, ahlaki açıdan kötü, dinsel olarak da günah bir döneme geçilemez.
sayılmıştır. Bununla birlikte her toplumda dürüstlük, iyimser-
D) Felsefe tarihinde her dönem, kendine özgü sorunlar ele
lik, haksız kazanç elde etmeme gibi eylemler de ahlaki açı-
alınmıştır.
dan iyi olarak nitelendirilmiştir.
E) Filozoflar, felsefe tarihine yön veren kişilerdir.
Bu metinden hareketle aşağıdakilerden hangisine
ulaşılamaz?
A) Bazı ahlak ilkeleri evrenseldir.
B) Ahlak ilkeleri toplumdan topluma değişir.
C) İnsanlara zarar veren davranışlar ahlaki açıdan kötüdür.
D) Bazı konularda din, hukuk ve ahlakın ortak tavrı söz
konusudur.
E) Toplumlarda insanın değerini gözeten tutum ve davranışlar
iyi olarak nitelendirilir.
10. Daha önceden Yunan filozofları doğayla ilgilenirken MÖ 5.
yüzyıldan itibaren Sofistler, felsefenin merkezine insanı, de-
ğerleri, ahlakı ve toplumu koymuşlardır. Çünkü bu yüzyılda
8. Sokrates’e göre felsefi bilgi, tüm yaşamı sorgulayan ve ya- Yunan toplumu demokratik bir yönetim şekline kavuşmuştur.
şamı bütünlüğünde anlamaya çalışan zihinsel bir etkinliktir.
Buna dayanarak felsefe hakkında aşağıdaki yargılardan
Ancak böylesi bir zihinsel etkinlik insanı gerçek anlamda er-
öncelikle hangisine ulaşılabilir?
demli kılar. Çünkü yalnızca felsefi düşünüş bize sorgulanmış
ve temellendirilmiş rasyonel amaçlar sunar. İşte ancak bu A) Felsefe, yaşanılan çağın olay ve koşullarından etkilenir.
anlamıyla bilgi kişiyi erdemli kılabilir.
B) Felsefe kendi çağının ötesinde bir düşünme biçimine
Bu parçada Sokrates insanın erdem sahibi olmasında sahiptir.
aşağıdakilerden hangisinin önemini vurgulamıştır?
C) Felsefe değerler konusunda olması gerekeni temele
A) Felsefi bilginin
alan tutarlı bir düşünme biçimidir.
B) Gerçeğin bilgisinin
D) Felsefe, içinde yaşanılan toplumun ve çağın olaylarından
C) Doğaya uygun yaşamanın uzak bir düşünme etkinliğidir.
D) Sürekli olarak hayatı sorgulamanın E) Felsefe, doğa olayları ile birlikte toplumsal olaylar
E) Gerçekçi amaçlar için çabalamanın üzerine de sorgulama yapar.
98