Page 101 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 101

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                               Felsefi Okuma ve Yazma-1








        1.   Bilginin  gerçekleşmesinde  yargılar,  kavramlar,  salt  görüler   4.   Kendi payıma sadece kendi doğasının zorunluluğu sonucu ey-
            yeterli değildir. Bunların dışına çıkarak nesnelerle ilgi kurmak   lemde bulunan şeye özgür, başka bir şeyin etkisi sonucu varlı-
            gerekir. Kimi yargıların önsel olması da işte böyle düşünce-   ğa gelmek ve belli bir tarzda eylemde bulunmak ile belirlenmiş
            duyu verilerinin ötesinde kalan bir öğeyi taşımasından dolayı-  olan şeye mecbur bir şey diyorum. Örneğin Tanrı zorunlu ol-
            dır. Bütün deney bilgilerinin temelini kuran bu önsel bilgilerdir.  makla birlikte özgür olarak vardır çünkü o yalnızca kendi doğa-
            Bilginin oluşmasında birlikte çalışması uyum içinde bulunma-  sının zorunluluğu sonucu vardır. O halde gördüğünüz gibi ben,
            sı gereken bu iki yetiden birincisi anlama yani “etkin anlık”   özgürlüğü özgür bir karar içine değil özgür bir zorunluluk içine
            ikincisi duyusal olan yani “edilgin duyarlıktır”.      yerleştiriyorum. Bütün insanların sahip olmakla övündükleri ve
                                                                   aslında sadece onların  kendi arzularının bilincinde olmaların-
            Bu parçada I. Kant “etkin anlık” kavramı ile aşağıda verilen
                                                                   dan, bu arzuları belirleyen nedenleri bilmemelerinden kaynak-
            bilgi kaynaklarından hangisini vurgulamaktadır?
                                                                   lanan insan özgürlüğü işte böyle bir şeydir.
            A) Akıl                B) Deney                         C) Algı
                                                                   B. Spinoza’nın görüşlerini yansıtan bu parçadan aşağı-
                      D) Sezgi             E) Vahiy                daki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

                                                                   A)  Özgürlük belirlenimlerin etkisi altındadır.
                                                                   B)  Ahlaki eylemler nedensellik zincirine bağlıdır
        2.   Platon bilgi anlayışını oluştururken varlık anlayışından yola   C)  Belirlenmiş bir eylem iradi değil zaruridir.
            çıkmıştır.  Gerçek  varlığın  yani  ideaların  bilgisi  ile  sadece
                                                                   D)  Ahlaki kararın özerkliği özgürlüğümüzün kanıtıdır.
            bir  yansıma  olan  fenomenlerin  bilgisini  ayırmıştır.  İdeaların
            bilgisi doğuştan zihinde hazır bulunan gerçek bilgidir. Fakat   E)  Zorunlulukların olduğu bir özgürlük yanılsamadır.
            duyularla algılanan görünüşlerin bilgisi sadece bir sanıdır ve
            gerçek bilgi olarak kabul edilemez.

            Bu  metinde  Platon’un  gerçek  bilgi  olarak  tanımladığı
            kavram aşağıdakilerden hangisidir?

            A)  Sezgi
            B)  Logos
            C)  Fenomen

            D)  Deneyim
            E)  Episteme




        3.   Bir  komutan  düşmanlarının  karşısına  gözleri  bağlı  çıkardı.
            “Zihin bedenin ardında saklanır.” derdi. Çoğu insan yanıltıcı
                                                               5.   Düşünme bir yetidir. Hem de sadece insana özgü ve insanı
            evreni gerçekmiş gibi algıladığı yanılgıları ile ömrünü heba
                                                                   diğer canlılardan ayıran, farklı kılan önemli bir yeti. Dil olma-
            ededursun,  hakikatin küllerin altındaki Anka kuşununda yat-
                                                                   dan da dili kullanmadan da düşünebiliriz ve  düşünce üre-
            makta olduğunu gören ve gerçekliğin göründüğü gibi değil de
                                                                   tebiliriz. Aristoteles’in “Dil düşüncenin elbisesidir” derken de
            zaten önceden verildiği gibi olduğunu bilen insanın varoluşu
                                                                   vurgulamak istediği budur.
            anlaması mümkündür.
                                                                   Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            Bu metinden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
                                                                   A)  Dil, düşüncenin bir aracı değil onu yaratan şeydir.
            A)  Mutlak doğruluğun mümkün olmadığı
                                                                   B)  Düşünme dilde oluştuğu gibi dil vasıtasıyla olup biter.
            B)  Gerçeklik ve doğruluğun aynı olduğu
                                                                   C)  Dil olmaksızın düşünmenin gerçekleşme imkânı yoktur.
            C)  Bilginin doğuştan geldiği
                                                                   D)  Akıl yürütme dile bağımlı olarak gerçekleşir.
            D)  Düşüncenin maddenin ürünü olduğu
                                                                   E)  Düşüncenin ontolojik garantisi dil değildir.
            E)  Doğru bilgiden şüphe edilmesi gerektiği




                                                                                                              99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106