Page 106 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 106

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




        5.   George  Berkeley’e  göre  bilginin  tümü  algıdan  gelir.   7.   Felsefi bir denemeyi diğerlerinden ayıran özellikler vardır. Felsefi
            Algıladıklarımız  düşüncelerdir,  içlerindeki  şeyler  değildir.   deneme; sorgulayıcı, tutarlı ve sistemli bir yol izler. İleri sürülen
            Kendi  içindeki  bir  şey,  harici  deneyimi  yadsır.  Bu  nedenle   görüşler temellendirilir ve mantıksal olarak ikna edicidir. Felsefi
            dünya  sadece  düşüncelerden  ve  bu  düşünceleri  algılayan   denemelerde kavramlara bilinen anlamlarının dışında yeni an-
            zihinlerden oluşur. Bir şey sadece algılandığı kadar vardır.   lamlar da yüklenebilir ama bu anlamlar yazı içinde açıklanma-
            Dünyadaki  ve  gökyüzündeki  tüm  nesneler,  kısacası  dün-  lıdır.  Bu  durum  yazarın  görüşlerini  ispatlaması  için  önemlidir.
            yanın  çerçevesini  çizen  tüm  bu  varlıklar  zihin  olmadan  var   Edebi denemelerde böylesi bir ispatlama zorunluluğu yoktur.
            olamazlardı. Ancak burada algılayan sadece insan zihni ile
                                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefi bir denemeyi
            sınırlı  değildir.  Burada  aslında  dünya  hakkındaki  fikirlerime
                                                                   diğerlerinden ayıran bir özellik değildir?
            neden olan irade benim değil, Tanrı’nındır. Yani Berkeley’e
            göre Tanrı sadece bizi algılayıcılar olarak yaratmaz, aynı za-  A)  Düşüncelerin temellendirilmesi
            manda tüm algılarımızın nedeni ve sürekli yaratıcısıdır. Eğer   B)  Fikirlerin özgür bir biçimde yansıtılması
            gören biri yoksa bir ağaç devrilebilir mi? Berkeley’e göre nes-
                                                                   C)  Akıl ve mantık ilkeleri temelinde ikna edici olması
            neler sadece algılandıkları zaman var olurlar. Bununla birlikte
            bir ağaç devrilebilir çünkü ağaç ve dünyanın geri kalanı Tanrı   D)  Kavramlara yeni anlamlar yüklenmesi
            arafından görülebilirler.                              E)  Eleştiri niteliğinde fikirler içermesi
            Berkeley’in  bu  düşünceleri  felsefede  aşağıdakilerden-
            hangisi ile ifade edilmektedir?                    8.   Aristoteles’e göre insan “zoon politikon”dur. Sosyal bir yaratık
                                                                   olduğu için de ahlak olgunluğuna insan ancak devlette, top-
            A)  Nesnel idealizm                                    lumda erişebilir; yine bu yüzden devletin asıl ereği, yurttaşları
            B)  Öznel idealizm                                     ahlak bakımından biçimlendirmek, olgunlaştırmaktır. İnsanda
                                                                   erdem için doğal bir yatkınlık vardır. Erdem bu doğal yatkınlık-
            C)  Realizm
                                                                   tan gelişecektir. Bir devletteki koşullar da bu yüksek ereği ger-
            D)  Diyalektik idealizm
                                                                   çekleştirecek gibi işlenmeli, düzenlenmelidir. Hükûmet şekille-
            E)  Epistemolojik idealizm                             rinin doğru ya da yanlış olduklarını gösterecek ölçü de ancak
                                                                   şu olabilir: Hükûmet, topluluğun ahlakça düzelmesini, iyiliğini
                                                                   başlıca amaç olarak göz önünde bulunduruyorsa bu hükûmet
                                                                   şekli doğrudur; bunu yapamayan her yönetim şekli de yanlıştır.
                                                                   Buna göre iyi bir hükûmet şekli aşağıdakilerden hangisi
                                                                   ile açıklanabilir?
                                                                   A)  Vatandaşlarını erdemli kılma ile
        6.   Mitos,  epos,  logos;  evreni,  dünyayı  ve  insanı  anlama  çabası   B)  Bir seçkinler sınıfı oluşturması ile
            olarak karşımıza çıkan insanın kültürel basamaklarıdır. Mitoslar,   C)  Doğrudan demokrasinin sağlanması ile
            insanlığın çocukluk döneminde ortaya çıkmış, evreni, insanın var-
                                                                   D)  Sanatsal bilginin yaygınlaştırılması ile
            lığını ve onun edimlerini, düş gücü ile oluşturulan kutsal modeller
            yoluyla anlamlandırma tarzının ürünleri olmuştur. Epos mitosların   E)  Toplumda refah seviyesinin yükseltilmesi ile
            artık toplumsal- kültürel gelişmelerle birlikte, edebi bir hâl almış
            şeklidir. Logos ise Antik Yunan doğa bilginlerine göre “gerçeğin
                                                               9.   J. P. Sartre’ın en önemli özelliği, yeni bir yaşantıyı, yeni bir
            insan sözüyle dile gelmesi” dir. Logos insanda düşünce, doğa-
                                                                   insan görüşünü anlam zenginliği içinde dile getirmesidir. O, in-
            da kanundur. Düşünürün görevi logosu bulmak, sırlarını açığa
                                                                   san varlığına karşı tutkuya varan bir ilgi duyar. Sartre, insanın
            çıkarmak, insan sözüyle dile getirmektir. Logos kavramıyla ifade
                                                                   hiçbir zaman toplumsal yarar ile bağımlı olmadığını vurgular-
            edilen, doğayı yine doğal olanla anlama ve açıklamaktır.
                                                                   ken Nietzsche’nin şu görüşü ile uyum içindedir: “İnsanın değe-
            Bu metne göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?  ri, yarar sağlamasıyla ölçülmez çünkü yararlı olabileceği tek
                                                                   bir kişi bile bulunmasaydı yine de sürecekti onun bu değeri.” O
            A)  İnsan düşüncesi, tarihsel süreç içerisinde mistik açıkla-
                                                                   hâlde insan için ahlaksal bir özerklik en başta gelen ilkedir.
               malardan sıyrılarak rasyonel bir nitelik kazanmıştır.
                                                                   Sartre’a ait bu görüşler felsefenin aşağıdaki hangi iki ala-
            B)  Olayları ve olguları açıklarken kişisel görüşler her zaman
                                                                   nı arasında bir köprü kurmuştur?
               etkili olmuştur.
                                                                   A)  Epistemolojiden bilime
            C)  Antik Yunan’da doğa olayları karşısında akılsal açıklama-
                                                                   B)  Din felsefesinden etiğe
               lara yer verilmemiştir.
                                                                   C)  Ontolojiden etiğe
            D)  Evreni anlama çabası metafizik olarak kalmıştır.
                                                                   D)  Siyasetten estetiğe
            E)  İnsanın evreni anlama çabası tamamlandığından dolayı
               sona ermiştir                                       E)  Ontolojiden estetiğe



        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111