Page 106 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 106

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




         6.   MÖ 4. yüzyıldan günümüze gelen Delphoi yerleşkesinde bu-  8.   Bir gün bir adam Sokrates’e: “Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu
             lunan Apollon tapınağındaki sütunlarda “Kendini bil.” anlamı-  biliyor musun?” der. Sokrates: “Bir dakika bekle” diye cevap
             na gelen “Nosce te ipsum.” sözü yazmaktadır. Aynı şekilde   verir ve devam eder: “Bana bir şey söylemeden evvel senin
             İlk  Çağ  Yunan  filozoflarından  Protagoras’a  göre  insan  her   küçük bir testten geçmeni istiyorum. Buna Üçlü Filtre Testi
             şeyin ölçüsüdür ve her şeyin çıkış noktası insanın kendisidir.   deniyor.”  Adam  merakla:  “Üçlü  Filtre?”  diye  sorar.  “Doğru”
             Diğer yandan Anadolu bilgelerinden Yunus Emre’nin bir dört-  diye devam eder Sokrates. “Benimle arkadaşın hakkında ko-
             lüğünde geçen: “Sen kendini bilmez isen bu nice okumaktır.”   nuşmaya başlamadan önce, bir süre durup ne söyleyeceği-
             sözleri oldukça anlamlıdır. İngiliz şair Alexander Pope, “Know   ni filtre etmek iyi bir fikir olabilir. Bu ona üçlü filtre dememin
             then thyself” adlı şiirinde “Kendindir, kendinin asıl bileceği.”   sebebi. Birinci filtre: “Gerçek filtresi’’. Bana birazdan söyle-
             mısralarını kullanır. Verilen örneklerden de görüldüğü üzere   yeceğin şeyin tam olarak gerçek olduğundan emin misin?”
             insanın varlığı ve evreni anlama serüveninde çıktığı bu yol-  Adam: “Hayır, aslında bunu sadece duydum.” “Tamam” der,
             culuğun ilk durağı kendisidir. Kendisini tanıyan, bilen kısaca   “Öyleyse, sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmi-
             kendi farkındalığına varmış bir insan bütün bilgilerin en kud-  yorsun… Şimdi ikinci filtreyi deneyelim, yani ’“iyilik’’ filtresini.
             retlisine sahiptir.                                    Arkadaşın hakkında bana söylemek istediğin şey iyi bir şey
                                                                    mi?” diye sorar Sokrates. Adam Sokrates’e: “Hayır, tam ter-
             Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden   si” diye cevap verir. Sokrates: “Öyleyse onun hakkında bana
             hangisidir?
                                                                    kötü bir şey söylemek istiyorsun ve bunun doğru olduğundan
             A)  Bazı  felsefi  konular,  farklı  coğrafyalarda  olmasına  rağ-  emin değilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye
               men aynı dönemlerde aynı düşünce ile ele alınmıştır.   bir filtre daha kaldı. ‘İşe yararlılık’ filtresi; bana arkadaşın hak-
             B)  Eski uygarlıklarda önemli görülen sözler, tapınakların gi-  kında  söyleyeceğin  şey  benim  için  yararlı  mı?”  diye  sorar.
               rişlerine yazılarak insanlara mesaj verilmek istenmiştir.   Adam şaşırarak: “Hayır! Gerçekten de değil!” Sokrates: “İyi o
                                                                    zaman. Eğer söyleyeceğin şey doğru ve yararlı değilse, bana
             C)  Doğru; zaman ve mekân boyutlarının çok daha ötesinde,
               insanlığın ortaklaşa kullandığı evrensel bir dildir.   niye söyleyesin ki!” der.
             D)  Protagoras ve Yunus Emre, aynı dönemlerde yaşamış,      Buna göre Sokrates’in “gerçek filtresi” ve “işe yararlılık filt-
               aynı konuları dert edinmiş iki önemli düşünürdür.
                                                                    resi” sırasıyla aşağıdaki görüşlerden hangisiyle ilişkilen-
             E)  İnsanın kendini bilebilmesi için öncelikle içinde bulunduğu   dirilebilir?
               sosyal koşulların sağladığı olanakları fark etmesi gerekir.
                                                                    A)  Realizm - Pragmatizm
                                                                    B)  Pragmatizm - Materyalizm
         7.   Denilmektedir ki pencereden ya da gözlüklerle baktığımız ob-  C)  Pragmatizm - Egzistansiyalizm
             jeler sıradan fiziksel objeler gibi görünürken mikroskop ve te-
                                                                    D)  Realizm - İdealizm
             leskopla baktığımız objeler birer gölge, birer ışık lekesi olarak
                                                                    E)  Düalizm – Empirizm
             görünmektedir.  Bunlar  gerçek  görüntüler  olsalar  da  fiziksel
             objelerin kendileri değildir. Ancak bu söylenenler doğru de-
             ğildir, özellikle de teleskopla Ay’a hatta Satürn’e bakarken bir
             devamlılık söz konusudur. Aynı şey mikroskobik objeler için
             de söylenebilir. Çağdaş Valency Teorisine göre küçük mole-
             küllerden orta büyüklükteki moleküllere, asitlere, proteinlere,   9.   Felsefe sözcüğünü hepiniz daha önce duymuşsunuzdur. Kiminiz an-
             virüslere ve onlardan daha büyük objeler olan tuzlara, plas-  lamı ile ilgili sağlam bir bilgiye sahipken, kiminizin eksik öğrenmeleri
             tiklere vb. sürekliliği olan bir geçiş vardır. Yalnızca elektron   olabilir. Ya da aranızda ilk defa duyanlar da olabilir. Şöyle bir giriş
                                                                     niteliğinde  sizlere  kısaca  bilgi  vermek  istedim.  Hepiniz  bir  defa  da
             mikroskobu ile gözlemlenen büyük bir protein molekülünün   olsa  hayatınızda  kendinze  “Ben  kimim?”,  “Yaşamımı  anlamlı  kılan
             (örneğin bir virüs) optik bir mikroskopla gözlenebilen bir po-  nedir?” gibi soruları sormuşsunuzdur. İşte felsefe her şeyden önce
                                                                     aklın bu gibi sorunlara yöneldiği ve sorulara yine akla dayalı yanıtların
             limer molekülünden daha az gerçektir diyebilir miyiz? Buna   arandığı bir düşünme faaliyetidir. İnsanı ilgilendiren her şey felsefenin
             olumlu yanıt vermek son derece anlamsızdır.             konusu olabilir. Dünyayı ve bireyin varoluşunu anlamaya çalışır. Bunu
                                                                     yaparken de filozoflar kendi içinde çelişkilerin olmadığı, bütüncül bir
                                                                     bakış  açısı  oluşturmaktadır.  Filozof,  zihnini  harekete  geçiren  bilme
             Bu parçada düşünürün karşı çıktığı sav aşağıdakilerden   isteği ile yanıp tutuşan kişidir. Bu açıdan felsefe sürekli yolda olmak-
             hangisidir?                                             tır, araştırmaktır. Şimdilik bu kadar bir giriş yeterli diye düşünüyorum.
                                                                     Dersimizde görüşmek üzere.
             A)  Bir varlığın gerçekliği, onu bizim kavramamıza ve anlam-                                                                                    Sinem Karagöz
               landırmamıza bağlıdır.                               Öğretmen  bu  mesajında,  felsefenin  aşağıdaki  özellikle-
             B)  Nesnelere ya da canlılara bütüncül bir gözle bakmak, ye-  rinden hangisine değinmemiştir?
               terli bir metot değildir.
                                                                    A)  Evrensel olma
             C)  Varlıklar  doğrudan  gözlemlenemese  de  bir  olgusallığa
               sahiptir.                                            B)  Sorgulama
             D)  Varlığın formuna ulaşması için başka bir özne tarafından   C)  Merak etme
               fark edilmesinin önemi yoktur.
                                                                    D)  Yığılımlı ilerleme
             E)  Bilincimiz ya da kavrama yeteneğimiz, objenin varlığının
               ancak küçük bir kısmı ile alakalıdır.                E)  Tutarlı olma





       106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111