Page 108 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 108

FELSEFE                                                                                      3. ADIM




        6.   MÖ 4. yüzyıldan günümüze gelen Delphoi yerleşkesinde bu-  8.   Bir gün bir adam Sokrates’e: “Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu
            lunan Apollon tapınağındaki sütunlarda “Kendini bil.” anlamı-  biliyor musun?” der. Sokrates: “Bir dakika bekle” diye cevap
            na gelen “Nosce te ipsum.” sözü yazmaktadır. Aynı şekilde   verir ve devam eder: “Bana bir şey söylemeden evvel senin
            İlk  Çağ  Yunan  filozoflarından  Protagoras’a  göre  insan  her   küçük bir testten geçmeni istiyorum. Buna Üçlü Filtre Testi
            şeyin ölçüsüdür ve her şeyin çıkış noktası insanın kendisidir.   deniyor.”  Adam  merakla:  “Üçlü  Filtre?”  diye  sorar.  “Doğru”
            Diğer yandan Anadolu bilgelerinden Yunus Emre’nin bir dört-  diye devam eder Sokrates. “Benimle arkadaşın hakkında ko-
            lüğünde geçen: “Sen kendini bilmez isen bu nice okumaktır.”-  nuşmaya başlamadan önce, bir süre durup ne söyleyeceği-
            sözleri oldukça anlamlıdır. İngiliz şair Alexander Pope, “Know   ni filtre etmek iyi bir fikir olabilir. Bu ona üçlü filtre dememin
            then thyself” adlı şiirinde “Kendindir, kendinin asıl bileceği.”   sebebi. Birinci filtre: “Gerçek filtresi’’. Bana birazdan söyle-
            mısralarını kullanır. Verilen örneklerden de görüldüğü üzere   yeceğin şeyin tam olarak gerçek olduğundan  emin misin?”
            insanın varlığı ve evreni anlama serüveninde çıktığı bu yol-  Adam: “Hayır, aslında bunu sadece duydum.” “Tamam” der,
            culuğun ilk durağı kendisidir. Kendisini tanıyan, bilen kısaca   “Öyleyse, sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmi-
            kendi farkındalığına varmış bir insan bütün bilgilerin en kud-  yorsun… Şimdi ikinci filtreyi deneyelim, yani ’“iyilik’’ filtresini.
            retlisine sahiptir.                                    Arkadaşın hakkında bana söylemek istediğin şey iyi bir şey
                                                                   mi?” diye sorar Sokrates. Adam Sokrates’e: “Hayır, tam ter-
            Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıdakilerden
                                                                   si” diye cevap verir. Sokrates: “Öyleyse onun hakkında bana
            hangisidir?
                                                                   kötü bir şey söylemek istiyorsun ve bunun doğru olduğundan
            A)  Bazı  felsefi  konular,  farklı  coğrafyalarda  olmasına  rağ-  emin değilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye
               men aynı dönemlerde aynı düşünce ile ele alınmıştır.  bir filtre daha kaldı. ‘İşe yararlılık’ filtresi; bana arkadaşın hak-
            B)  Eski uygarlıklarda önemli görülen sözler, tapınakların gi-  kında  söyleyeceğin  şey  benim  için  yararlı  mı?”  diye  sorar.
               rişlerine yazılarak insanlara mesaj verilmek istenmiştir.  Adam şaşırarak: “Hayır! Gerçekten de değil!” Sokrates: “İyi o
            C)  Doğru; zaman ve mekân boyutlarının çok daha ötesinde,   zaman. Eğer söyleyeceğin şey doğru ve yararlı değilse, bana
               insanlığın ortaklaşa kullandığı evrensel bir dildir.  niye söyleyesin ki!” der.
            D)  Protagoras ve Yunus Emre, aynı dönemlerde yaşamış,
                                                                   Buna göre Sokrates’in “gerçek filtresi” ve “işe yararlılık filt-
               aynı konuları dert edinmiş iki önemli düşünürdür.
                                                                   resi” sırasıyla aşağıdaki görüşlerden hangisiyle ilişkilen-
            E)  İnsanın kendini bilebilmesi için öncelikle içinde bulunduğu   dirilebilir?
               sosyal koşulların sağladığı olanakları fark etmesi gerekir.
                                                                   A)  Realizm - Pragmatizm
        7.   “Denilmektedir  ki  pencereden  ya  da  gözlüklerle  baktığımız   B)  Pragmatizm - Materyalizm
            objeler sıradan fiziksel objeler gibi görünürken mikroskop ve
                                                                   C)  Pragmatizm - Egzistansiyalizm
            teleskopla baktığımız objeler birer gölge, birer ışık lekesi ola-
            rak görünmektedir. Bunlar gerçek görüntüler olsalar da fizik-  D)  Realizm - İdealizm
            sel objelerin kendileri değildir. Ancak bu söylenenler doğru   E)  Düalizm - Empirizm
            değildir, özellikle de teleskopla Ay’a hatta Satürn’e bakarken
            bir devamlılık söz konusudur. Aynı şey mikroskobik objeler
                                                               9.   Felsefe  sözcüğünü  hepiniz  daha  önce  duymuşsunuzdur.
            için  de  söylenebilir.  Çağdaş  Valency  Teorisine  göre  küçük   Kiminiz anlamı ile ilgili sağlam bir bilgiye sahipken, kiminizin
            moleküllerden  orta  büyüklükteki  moleküllere,  asitlere,  pro-   eksik öğrenmeleri olabilir. Ya da aranızda ilk defa duyanlar da
                                                                    olabilir.  Şöyle  bir  giriş  niteliğinde  sizlere  kısaca  bilgi  vermek
            teinlere, virüslere ve onlardan daha büyük objeler olan tuz-   istedim. Hepiniz bir defa da olsa hayatınızda kendinize “Ben
            lara, plastiklere vb. sürekliliği olan bir geçiş vardır. Yalnızca   kimim?”, “Yaşamımı anlamlı kılan nedir?” gibi soruları sormuş-
                                                                    sunuzdur. İşte felsefe her şeyden önce aklın bu gibi sorunlara
            elektron mikroskobu ile gözlemlenen büyük bir protein mole-  yöneldiği ve sorulara yine akla dayalı yanıtların arandığı bir dü-
            külü (örneğin bir virüs) optik bir mikroskopla gözlenebilen bir   şünme faaliyetidir. İnsanı ilgilendiren her şey felsefenin konusu
                                                                    olabilir. Dünyayı ve bireyin varoluşunu anlamaya çalışır. Bunu
            polimer molekülünden daha az gerçektir diyebilir miyiz? Buna
                                                                    yaparken  de  filozoflar  kendi  içinde  çelişkilerin  olmadığı,  bü-
            olumlu yanıt vermek son derece anlamsızdır.             tüncül bir bakış açısı oluşturmaktadır. Filozof, zihnini harekete
                                                                    geçiren bilme isteği ile yanıp tutuşan kişidir. Bu açıdan felsefe
            Bu parçada düşünürün karşı çıktığı sav aşağıdakilerden   sürekli yolda olmaktır, araştırmaktır. Şimdilik bu kadar bir giriş
                                                                    yeterli diye düşünüyorum. Dersimizde görüşmek üzere.
            hangisidir?
                                                                                                     Sinem Karagöz
            A)  Bir varlığın gerçekliği, onu bizim kavramamıza ve anlam-
                                                                   Öğretmen bu mesajında felsefenin aşağıdaki özelliklerin-
               landırmamıza bağlıdır.
                                                                   den hangisine değinmemiştir?
            B)  Nesnelere ya da canlılara bütüncül bir gözle bakmak, ye-
               terli bir metot değildir.                           A)  Evrensel olma
            C)  Varlıklar  doğrudan  gözlemlenemese  de  bir  olgusallığa
                                                                   B)  Sorgulama
               sahiptir.
            D)  Varlığın formuna ulaşması için başka bir özne tarafından   C)  Merak etme
               fark edilmesinin önemi yoktur.                      D)  Yığılımlı ilerleme
            E)  Bilincimiz ya da kavrama yeteneğimiz, objenin varlığının
                                                                   E)  Tutarlı olma
               ancak küçük bir kısmı ile alakalıdır.”



        106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113