Page 108 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 108

FELSEFE                                                                                      1. ADIM




         7.   Bazı şüpheci düşünürler, duyularımızın bizi aldatabileceğin-  10.  “Platon,  içinde  yaşadığımız  dünyadaki  varlıkların  gerçek
             den yola çıkar. Örneğin; su dolu bardağın içindeki kaşığı kırık   olamayacaklarını düşünmüştür. Bunun da en önemli nede-
             gibi algılarız. Duyularımız bizi ara sıra aldatıyorsa her zaman   ni, onun gözünde söz konusu tikellerin varlığa gelip bir süre
             aldatıyor olabilir. Bu durumda her şeyden şüphe edilebilir.  sonra yok olmaları, yani sürekli bir değişme içinde olmaları-
                                                                    dır. Zaman ve mekân içinde var olan tikelleri veya bireysel
             Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
                                                                    varlıkları sadece fenomenler, gelip geçici görünüşler olarak
             A)  Bilgilerimizin kaynağı akıldır.                    değerlendiren Platon, gerçekten var olanın doğanın ötesin-
                                                                    deki değişmez tümeller ya da özler olduğunu öne sürmüştür.”
             B)  Zeka ve iç güdü sezgiyi oluşturur.
             C)  Bilgilerimiz sadece duyu verileri ile elde edilmez.     Bu  parçada  sözü  edilen,  Platon’a  göre  gerçek  varlık
                                                                    aşağıdakilerden hangisidir?
             D)  Bilgi fenomenlerin içinde saklıdır.
                                                                    A)  Fenomen
             E)  Algılarımız bizi yanıltıyorsa doğru bilgiye ulaşılamaz.
                                                                    B)  İdea
                                                                    C)  Atom
                                                                    D)  Ateş
                                                                    E)  Madde



                                                                11.  “Aristoteles mantığının kökleri Platon’un idea öğretisindedir.
         8.   Aşağıdakilerden  hangisinin,    Protagoras’ın  ‘’İnsan  her
                                                                    Platon gibi Aristoteles için de, gerçek varlık tümeldir ve tüme-
             şeyin  ölçüsüdür.’’  sözünü  destekleyen  bir  örnek  olduğu
                                                                    lin bilgisi de kavramdır. Ancak Aristoteles’e göre Platon, ide-
             söylenemez?
                                                                    alarla fenomenler, tümel ile tekil arasında inandırıcı bir bağ
             A)  Annesinin  yaptığı  yemeği  ev  ahalisinin  beğenmesine   kuramamıştır.”
               karşın Ayşe’nin tuzlu bulması
                                                                    Bu parçada sözü edilen, Aristoteles’in karşı çıktığı görüş
             B)  Her insanın hoşuna giden parfüm kokusunun farklı olması  aşağıdakilerden hangisidir?

             C)  Eylül’ün uzun saçlarının uçlarından kestirmek için kuaföre
                                                                    A)  Bilgiye ulaşma konusunda duyulara güvenilemez.
               gidip tümden kısa saçlı olarak kuaförden ayrılması
                                                                    B)  Genel geçer ve kesin bilgi ancak akıl yoluyla elde edilebilir.
             D)  Aslı’nın yeşil dediği elbiseye annesinin mavi demesi üzerine
                                                                    C)  İdealar, tek tek nesnelerin özüdür.
               renk konusunda uzlaşamamaları
                                                                    D)  Gerçek varlık akılla kavranabilen idealar dünyasındadır.
             E)  Kimya  dersinde  yaptıkları  deney  sonucu  öğrencilerin
               suyun yüz derecede kaynadığını tespit etmeleri       E)  İdealar ve fenomenler birbiri ile ilişkilidir.













         9.   Platon’a göre güzel, her şeyden önce düşünülür dünyada ya
                                                                12.  Aristoteles’e göre, cesaret erdemi korkaklık ile gereksiz atıl-
             da aşkın dünyada var olan bir kendinde şeydir. Bu dünyadaki
                                                                    ganlık arasında, cömertlik erdemi ise müsriflik ile cimrilik ara-
             bütün göreli güzellikler kaynağını güzel ideasından alır.
                                                                    sında davranabilmektir.
             Buna göre Platon’un güzel anlayışı ile ilgili aşağıdakilerden
                                                                    Buna göre erdemli olmak aşağıdaki ölçütlerden hangisine
             hangisi söylenemez?
                                                                    bağlıdır?
             A)  Güzelliğin mutlak bir kavram olduğu
                                                                    A)  Ortayı bulma
             B)  Gerçek güzelin idealar dünyasında olduğu
                                                                    B)  Mutluluğu isteme
             C)  Duyusal dünyadaki varlıkların kaynağını düşünülür dün-
                                                                    C)  Adaletli davranma
               yadan aldığı
                                                                    D)  Bilgiyi temele alma
             D)  İçinde yaşadığımız dünyada güzelliğin sürekli değiştiği
                                                                    E)  İyi ideasına uygun olma
             E)  Birbirine benzeyen her kendinde şeyin güzel olduğu




       108
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113