Page 110 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 110

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         7.   Sokrates’in  annesi  doğum  yaptıran  bir  ebedir.  Annesi  hak-  10.  Sıcaklık veya soğukluk üzerine geldikleri bir dayanak olmak-
             kında: “Annem nasıl var olan bir bebeğin dünyaya gelmesi-  sızın kendi başlarına bağımsız olarak var olamazlar. Onlar
             ne yardımcı oluyorsa bilgilerin ortaya çıkışı da buna benzer.   birer niteliktir; bir nitelik, bir şeyin, bir öznenin niteliğidir ve
             Örneğin;  bir  öğretmen  öğrencisine  yeni  bir  şey  öğretmez,   ancak  onunla  vardır.  Aristoteles’e  göre  madde  ile  form  bir
             ancak  onun  aklında  var  olan  bilgilerin  açığa  çıkarılmasına   bütündür, onların zihinsel olarak birbirlerinden ayrı olmaları
             yardımcı olur.” der.                                   mümkün olmakla birlikte, gerçek varlıkta her zaman bir arada
                                                                    bulunmaları zorunludur. O halde “gerçek dünyada var olan
             Parçada bilginin ortaya çıkışı ile anlatılmak istenen temel
                                                                    şey her zaman madde ve formun bileşiminden meydana ge-
             düşünce aşağıdakilerden hangisidir?
                                                                    len bireydir.” Bundan çıkan sonuç da, ister genel olarak nitelik
             A)  Bilgiler doğuştandır ve sorgulatma yöntemiyle ortaya  anlamında formlar ister asıl anlamında özler ve doğalar anla-
                                                                    mında formlar söz konusu olsun, formların hiçbir zaman kendi
                çıkarılır.
                                                                    başlarına var olamayacaklarıdır. Bununla birlikte Aristoteles
             B)  Bilgiler yaşantı yoluyla sonradan elde edilir.     madde-formun birbirinden ayrılmazlıkları konusunda bir istis-
             C)  Bilgilerimizin kaynağı duyumlardır.                nayı kabul etmektedir: Bu, Tanrı’dır. Aristoteles Tanrı’yı bir
                                                                    birey, bir töz, en mükemmel anlamda bir varlık veya var olan
             D)  Bilginin ortaya çıkmasında en önemli yeti sezgidir.
                                                                    olarak kabul etmektedir. Ancak onun bir maddesi olmadığını
             E)  Bilgi  sürekli  değişir,  bu  sebeple  sürekli  yeniden  elde   ileri sürmektedir. Böylece Aristoteles’e göre Tanrı maddeyle
               edilmelidir.                                         hiçbir şekilde karışık olmayan bir saf formdur.

                                                                    Bu parçaya göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?
                                                                    A)  Maddesiz bir formun var olması imkânsızdır.
                                                                    B  Gerçek dünyada  nitelikler  maddeden bağımsız olarak
         8.   Sokrates’e göre erdem ve bilgi aynı şeydir; doğru davranış   var olamazlar.
             ancak doğru bilgiyle mümkündür. Ahlaklı olmak için iyiyi bil-
                                                                    C)  Özneye yüklenmemiş bir nitelik var olamaz.
             mek gerekir. Kimse bilerek kötülük etmez. Kötülük bilgi eksik-
             liğinden kaynaklanır.                                  D)  Gerçek dünyada varlık madde ve formdan oluşur.
                                                                    E)  Madde ve form zihinsel olarak birbirinden ayrılabilir.
             Sokrates’in  bu  görüşlerine  dayanarak  aşağıdakilerden
             hangisi söylenebilir?
             A)  Erdem, gelip geçici bir bilgidir.

             B)  Deneyimsel bilgi erdemin kaynağıdır.
             C)  Kötülük olmadan iyiliğin değeri yoktur.
             D)  İnsanın erdemli olmasının temelinde bilgi vardır.
             E)  Kötülük de iyilik gibi insanın seçimlerine bağlı olarak
                ortaya çıkar.




                                                                11.  Aristoteles’e göre, “gerçekten var olanlar” tek tek şeylerdir:
                                                                    Şu kalemdir, bahçedeki vişne ağacıdır... Yoksa ayrı bir alem-
         9.   Platon  ünlü  mağara  öğretisinde  dünyadaki  varlıkları,  idea-
                                                                    de bulunan idealar değildir. Ancak bilgi, tümelin bilgisidir;du-
             ların yansıyan gölgeleri olarak tasarlar. O’na göre dünyanın
                                                                    yumun bize bildirdiği tek tek şeyleri ya da olayları bir kavram
             maddi ve bireysel varlıkları eksik, yetersiz ve olumsuz özellik-
                                                                    altında toplamak, mantıksal çıkarımlarla işleyerek bilgiye dö-
             lere sahip oldukları için asıl varlık olamazlar.
                                                                    nüştürmek aklın görevidir.
             Buna  göre  Platon’un  idealar  öğretisi  ile  ilgili  aşağıdaki      Aristoteles’in bu görüşlerinden yola çıkılarak aşağıdaki-
             çıkarımlardan hangisine ulaşılamaz?
                                                                    lerden hangisi söylenemez?
             A)  Deney ve tecrübelerle fark edilirler.
                                                                    A)  Asıl gerçeklik nesnelerin içinde saklıdır.
             B)  İlk varlık oldukları için değişmezler.
                                                                    B)  Asıl gerçeklik idealardır.
             C)  Soyut yapıdadırlar.
                                                                    C)  Akıl, bilgi edinmek için gerekli güce ve yetiye sahiptir.
             D)  Zihinsel alanda yer alırlar.
                                                                    D)  Tekil olan şeylerden tümelin bilgisine akılla ulaşılır.
             E)  Asıl gerçek varlıklardır.
                                                                    E)  Bilginin nesnesi olan unsurlar bu dünyanın içindedir.




       110
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115