Page 111 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 111

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                        MÖ 6. Yüzyıl - MS 2. Yüzyıl Felsefesi - 1







        2019 TYT                                               2021 TYT

        1.   Bir mağara düşünün. Mahkûmlar, yüzleri mağaranın arka du-  3.   Aristoteles’e göre, kişinin erdemli bir yaşam sürebilmesi iki
            varına dönük zincirlenmiş. Ömürleri boyunca orada tutulmuş-  aşırı  uçtan  kaçınmasıyla  mümkündür.  Örneğin  bir  erdeme
            lar ve başları, duvar dışında hiçbir şey göremeyecek şekilde   gönderme yapan “cesur” sıfatını her şeye düşüncesizce atı-
            sabitlenmiş. Arkalarında bir ateş yanmakta ve sırtlarıyla ateş   lan bir kişiye yükleyebilir miyiz? Peki tam da yapılması ge-
            arasında  bir  yol  var.  Bu  yolda  yürüyen  insanların  gölgeleri   reken  şeyi,  yapılması  gereken  anda  yapmaktan  korkan  bir
            mağaranın duvarına vurur; gelip geçenlerden bazıları ellerin-  kişiye cesur diyebilir miyiz? Aynı durum cömertlik için de söz
            de  birtakım  nesneler  taşırlar  ve  bu  nesnelerin  gölgeleri  de   konusudur: Cimri bir kişi kadar, savurgan bir kişi de cömert
            duvara  yansır.  Mağaranın  içindeki  mahkûmlar  her  zaman   değildir.
            yalnızca gölgeleri görür. Gölgelerin gerçek şeyler olduklarına
                                                                   Bu  parçada  Aristoteles’in  erdem  anlayışındaki  hangi
            inanırlar, ama aslında gerçek şeyleri hiç görmezler.
                                                                   kavram üzerinde durulmaktadır?
            Bu parçada betimlenen mağara metaforundan aşağıdaki
                                                                   A)  Vicdan
            yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                                   B)  Ahlaki sorumluluk
            A)  Gerçekliğin doğası değişmez ve farklı yüzleri bulunmaz.
                                                                   C)  Eylem özgürlüğü
            B)  Duyuların  yanıltıcılığından  kurtulmak  için  başkalarının
                                                                   D)  Altın orta
               yardımına ihtiyaç duyarız.
                                                                   E)  Adaletli olma
            C)  Aklın çalışma ilkelerini duyulardan gelen veriler belirler.
            D)  Duyuların kullanımı hakikate ulaşmak için bir ön koşuldur.

            E)  Duyular  aracılığıyla  bildiklerimiz  tümüyle  bir  yanılsama
               olabilir.









                                                               2020 TYT
        2021 TYT
                                                               4.   Bilgeliğe  ermiş  bir  insan  artık  bilgi  ile  uğraşmaz  çünkü  za-
                                                                   ten her şeyi biliyordur. Bilgisizler de ne bilgi ile uğraşırlar ne
        2.   Platon, Menon diyaloğunda Sokrates’in okuma yazma bilme-
                                                                   bilge olmaya özenirler. Peki bilgisizlik neden kötüdür? Cahil
            yen  bir  köleye  bir  geometri  problemini  nasıl  çözdürdüğünü
                                                                   kişi  güzellikten,  iyilikten,  akıldan  yoksunken  hepsini  kendi-
            anlatır. Sokrates bilerek geometri sorusunu seçmiştir çünkü
                                                                   sinde toplamış sanır da ondan. Yoksun olduğunu bilmeyen
            bu tür bir problem duyu bilgisi ile çözülemez. Sokrates için
                                                                   kimse ne diye kendinde olmayanın peşine düşsün ki? O va-
            bu durumun açıklaması şöyledir: Köle daha önce bilmediği
                                                                   kit, bilgeler de bilgisizler de düşmezse bilginin peşine, kimler
            veya bilmediğini sandığı bir şeyi bilmektedir. Buna göre ruh
                                                                   düşer peki? İkisinin ortasında olanlar düşer elbette. Bilgelik
            bedene hapsolmadan önce idealar evrenindeyken idealarla
                                                                   en güzel şeylerden biri, sevgi de her güzelin sevgisi ise ister
            tanışıklık  içindedir  ancak  bedene  hapsolduğunda  ideaların
                                                                   istemez bilgelik dostu kişi de filozoftur. Yani filozof bilgelerle
            bilgisini  unutmuştur.  Köle  çevresindeki  şeyleri  görerek  bir
                                                                   bilgisizler arasındaki kişinin ta kendisidir.
            zamanlar sahip olduğu şimdi ise gizil olarak bulunan yetkin
            bilgiyi yeniden kazanmış ve problemi çözmüştür.
                                                                   Platon’un  Şölen  adlı  eserinden  derlenen  bu  parçadan
                                                                   aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
            Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
                                                                   A)  Bilgiyi  aramama  konusunda  bilge  ve  cahil  birbirlerine
            A)  Bilmek, sadece bir anımsama sürecidir.
                                                                      benzerler.
            B)  Önce duyulardan geçmemiş hiçbir şey zihinde bulunmaz.
                                                                   B)  Filozof, bilgeliğe sahip olmayan fakat onu arzulayan kişidir.
            C)  Bilgi hem aklın hem de deneyimin ürünüdür.
                                                                   C)  Cahil kişi iyinin ve güzelin farkına varamayandır.
            D)  Zihin, üzerine hiçbir şey yazılmamış boş bir levhadır.
                                                                   D)  Filozof zamanla bilgisini artırdıkça bilgeliğe erişir.
            E)  Bilgi, duyu deneyiminden elde edildiği için aposterioridir.
                                                                   E)  Filozofun cahilden en büyük farkı neyi bilmediğini bilmesidir.
                                                                                                             111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116