Page 103 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 103

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                              Felsefi Okuma ve Yazma - 2







        1.   Farz edelim ki birinin bir sepet elması var ve elmaların bazı-  3.   “İnsanlar doğası gereği bilmek ister.” sözü ile Aristoteles in-
            larının çürümüş olmasından ve diğerlerini de çürütmesinden   sanların; evreni, hayatı ve genel olarak varlıkları bilme çaba-
            endişelenerek  çürük  elmaları  çıkarmak  istiyor.  Bunun  için   sı içinde olduğunu savunmuştur. Bu çaba insanı çevreleyen
            önce sepeti boşaltır ve sonra elmaları tek tek kontrol ederek   dünyayı duyularla fark etmesi aracılığıyla başlar. Ancak in-
            sağlam olanları sepete alır. Aynı şekilde hiç felsefe yapma-  sanlar  kendisini  çevreleyen  dünyayı  duyularla  fark  etmekle
            mış olanların zihinlerinde çocukluktan beri inanmak için bir   yetinmez, dünyayı anlamak ve açıklamak ister. Bu arzu ve
            sürü nedene sahip oldukları bir yığın fikir vardır. Neden sonra   istek sonucunda algılarını neden etki bağlamında değerlendi-
            yanlış bilgileri doğrulardan ayırmak için bildiklerinin hepsini   ren insanın bilgisi, deneyime dayalı olmaktan çıkmış bilimsel
            reddeder  ve  tek  tek  her  bilgiyi  irdeleyerek,  yalnızca  doğru   olma niteliğini kazanmıştır. Bu bilimsel kimlik ile birlikte fizik,
            olan ve kuşku barındırmayanları yeniden benimseyebilir.   kimya, biyoloji gibi bilim dalları ortaya çıkmaya başlamıştır.
                                                                   “Bilmek için bilmek esasına dayalı olan”, sınırlı bir konusu ve
            Bu parçadaki benzetme ile Descartes’ın aşağıdaki soru-
                                                                   belli bir yöntemi olan, genel geçer sonuçlar üretmek isteyen
            lardan hangisini temellendirmeye çalıştığı söylenebilir?
                                                                   bilimlerde suje obje arasındaki ilişki; basit deneme yanılma
            A)  Kuşkularımızı dile getirmek insani bir ihtiyaç mıdır?   yoluyla değil, sistemli ve yöntemli bir şekilde deney gözlem
                                                                   aracılığıyla kurulur. Bu yöntem kişiden kişiye değişmeyen bil-
            B)  Çürük elmalar ile hatalı bilgiler arasında bağ kurulması
                                                                   giler üretilmesinin sebebidir.
               zorunlu mudur?
            C)  Bütün bilgilerimizden kuşku duymamız neden gereklidir?      Bu  parçadan  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
                                                                   ulaşılamaz?
            D)  Kişiler neden hatalı ilk inançlara sahiptir?
            E)  Doğru bilgiye ulaşmak gerekli midir?
                                                                   A)  Bilimsel bilgi objektif ve genel geçer bir bilgi türüdür.
                                                                   B)  Bilimsel bilgi insan hayatını kolaylaştırma amacı gütmektedir.
                                                                   C)  Bilimsel veriler belirli bir sistem ve yöntem dâhilinde üre-
                                                                      tilmektedir.
                                                                   D)  Bilimsel bilgi insanın hakikati bilme arzusunun bir sonucudur.
                                                                   E)  Bilimsel bilgi her türlü varlık alanıyla ilgilenmemektedir.
        2.   Hakikati arzulayanların hayatlarında bir kez olsun tüm nesne-
            lerden ve bilgilerden şüphe etmesi gerekmektedir. Hayatımız
            boyunca edindiğimiz tüm fikirler ve gördüğümüz tüm nesne-
            lere şüphe ile yaklaşmadıkça onlardan ayrılmamız ve haki-
            katlerine ulaşmamız söz konusu değildir. Bu nedenle kendisi-  4.   Aristoteles’in  ontolojisi  varlığın  daha  iyi  kavranabilmesi  için
            ne şüphe ile yaklaşılan her şeyin baştan yanlış kabul edilmesi   kategorileştirmeye  dayanır.  Bu  kategorize  etme  yöntemi-
            gerekmektedir. Duyulur nesnelerin hakikati konusunda kuşku   ni her alana uygulayan filozof, ilgi konusu olan herhangi bir
            duymamız gerektiği geçmiş deneyimlerimizce sabittir. Çünkü   nesneyi bilişsel manada en küçük parçasına kadar ayırır ki
            duyular bu dünyadaki varlıkların hakikati konusunda yanıltı-  insanın  aklında  incelediği  şeye  dair  en  ufak  bir  şüphe  kal-
            cı ve aldatıcı bilgiler sunmaktadır. Göğün ve yerin varlığı ile   masın. Bu anlamda düşünüre göre bir varlık, töz ve ilinek-
            duyuların sağladığı tüm fikirlere şüphe ile yaklaşırken var ol-  lerden meydana gelir. Bu kategorilerin ilki olan töz, nesnenin
            madığımıza şüphe ile yaklaşmamız mümkün değildir. Çünkü   değişken yapısına değil, değişmez hâline karşılık gelir. Töz
            şüphe eden ve düşünen varlıkların gerçekten var olmadığını   onu var eden, değişmeyen asıl kimliğini ve bütün yüklemlerin
            düşünmek mümkün değildir.                              kendisine yüklendikleri özneyi, dayanağı ifade ederken tür ya
                                                                   da cins olabilir. İlinek ise kendi başına var olamayan, varlığa
            Bu parçada anlatılanları özetleyen çıkarımın sonuç ifadesi
                                                                   yüklenen ve onu betimlemeye yardımcı olan niteliklerin ge-
            aşağıdakilerden hangisi olmalıdır?
                                                                   nel adıdır. Bu kategoriler birleşerek varlığın vücuda gelmesini
            A)  O hâlde ben ölümlüyüm.                             sağlarlar.
            B)  O hâlde ben düşünüyorum.                           Buna göre “Yuvarlak ve kırmızı elma, çok tatlı idi.” cümle-
            C)  O hâlde ben varım.                                 sindeki hangi kelime “töz”e karşılık gelir?

            D)  O hâlde ben akıl sahibiyim.                        A) Çok                                    B) Tatlı                         C) Elma
            E)  O hâlde ben ölümsüz değilim.                                    D) Kırmızı                        E) Yuvarlak




                                                                                                             103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108