Page 99 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 99
FELSEFE
TYT 2.
ADIM
Felsefi Okuma ve Yazma-1
1. Eğriyi doğruyu ayıramazsan 4. Plinius’un dediği gibi, herkes kendisi için bir derstir; elverir
Varlığın özüne ulaşamazsın ki insan kendini yakından görmesini bilsin. Benim yaptığım,
bildiklerimi söylemek değil kendimi öğrenmektir; başkasına
Ölçüde dengeyi tutturamazsan
değil kendime ders veriyorum. Ama bunları başkalarına da
Mutluluk içinde yaşayamazsın anlatmakla kötü bir iş yapmıyorum. Bana yararı olan bu işin
Bu şiirde yer alan felsefenin alt disiplinleri sırasıyla belki başkasına da yararı olabilir. Ruhumuzun ele avuca sığ-
aşağıdakilerden hangisidir? mayan akışını gözlemek, onun karanlık derinliklerine kadar
inmek, türlü hallerindeki bunca incelikleri ayırt edip yazmak
A) Etik - Ontoloji - Estetik zannedildiğinden çok daha zahmetli bir iştir.
B) Epistemoloji - Ontoloji - Etik
Montaigne – Denemeler
C) Etik - Estetik - Ontoloji
Bu parçadan hareketle yazarın aşağıdakilerden hangisini
D) Epistemoloji - Bilim - Estetik
amaç edindiği söylenemez?
E) Ontoloji - Bilim - Etik
A) Ruhunun inceliklerini bilmeyi
B) Zahmetli bir işe girişmeyi
2. I. Kant’a göre insan usu bilgilerinin bir türünde özel bir yazgı
ile karşı karşıyadır: Öyle sorular tarafından rahatsız edilir ki C) Kendi özelliklerinin farkına varmayı
onları geri çeviremez çünkü ona usun doğasının kendisi tara- D) Toplum yararına bir iş yapmayı
fından verilirler ve gene de onları yanıtlayamaz çünkü insan E) Kendi hayatından dersler çıkarmayı
usunun tüm yeteneğini aşarlar.
Bu metinde I. Kant’ın sözünü ettiği felsefi sorular aşağı-
daki alanlardan hangisine aittir?
A) Bilim
B) Metafizik
C) Epistemoloji
D) Etik
E) Estetik
5. Felsefe tarihinde bilginin kaynağına ilişkin birçok kuram var-
dır. Bu kuramlar aynı zamanda bilginin imkânı, sınırları, de-
ğeri ve doğruluğun ölçütleri gibi temel epistemolojik sorunlara
ilişkin de köklü ve iddialı çözümleri içerirler. Filozofların is-
3. Bizim bildiğimiz nesneler duyular aracılığıyla algılanan nes-
ter bilgi alanında olsun ister başka bir alanda, tüm görüşleri
nelerdir. Biz buna ek olarak, duyusal dünyanın bizim zihnimiz
kendi içinde tutarlı, anlamlı bir yapı göstermektedir. Bir felsefi
tarafından yaratılmadığını biliyoruz. Zihin, bu dünyayı yarat-
kuram günümüze kadar ulaşmış ise bu özellikleri içinde ba-
mak yerine, şeylerin kendilerinden türetilmiş olan ideleri ona
rındırdığı içindir.
yüklemektedir. Bu, bizden bağımsız olarak var olan ancak
bizim kendisini yalnızca bize göründüğü ve bizim tarafımız- Metinden hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
dan düzenlendiği şekliyle bilebildiğimiz bir dış gerçekliğin var
A) Felsefenin konuları arasında bilgi dışında başka konular
olduğu anlamına gelir. Böyle bir gerçeklik bizim bilgimizi art-
da bulunmaktadır.
tırmaz fakat bize bilgimizin sınırlarını gösterir.
B) Felsefede görüşler sunulurken malzemenin tutarlı bir
Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
şekilde işlenmesi gerekmektedir.
A) Özneden bağımsız bir varlık alanı vardır.
C) Felsefe kuramları arasında bilgi kuramı diğerlerinden
B) Duyulur dünya insan aklının tasarımı değildir.
önceliklidir.
C) Gerçeklik bize neyi ne kadar bilebileceğimizi anlatır.
D) Bilginin kaynağına ilişkin bir kuram aynı zamanda bilginin
D) Duyular dünyanın, zihin düşüncenin aracıdır. imkân ve sınırlarına yönelik bilgiler de içerebilir.
E) Gerçeklik onu düşünen bireye bağlı olarak oluşur. E) Felsefi kuramın kendi içinde anlamlı bir yapı taşıması gerekir.
97