Page 99 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 99

FELSEFE
                                                                                                 TYT        3.
                                                                                                          ADIM
                                              Felsefi Okuma ve Yazma - 1







        1.   Bilginin  gerçekleşmesinde  yargılar,  kavramlar,  salt  görüler   4.   Kendi payıma sadece kendi doğasının zorunluluğu sonucu ey-
            yeterli değildir.Bunların dışına çıkarak nesnelerle ilgi kurmak   lemde bulunan şeye özgür, başka bir şeyin etkisi sonucu varlı-
            gerekir. Kimi yargıların önsel olması da işte böyle düşünce-   ğa gelmek ve belli bir tarzda eylemde bulunmak ile belirlenmiş
            duyu verilerinin ötesinde kalan bir öğeyi taşımasından dolayı-  olan şeye mecbur bir şey diyorum. Örneğin Tanrı zorunlu ol-
            dır. Bütün deney bilgilerinin temelini kuran bu önsel bilgilerdir.  makla birlikte özgür olarak vardır çünkü o yalnızca kendi doğa-
            Bilginin oluşmasında birlikte çalışması uyum içinde bulunma-  sının zorunluluğu sonucu vardır. O halde gördüğünüz gibi ben,
            sı gereken bu iki yetiden birincisi anlama yani “etkin anlık”   özgürlüğü özgür bir karar içine değil özgür bir zorunluluk içine
            ikincisi duyusal olan yani “edilgin duyarlıktır”.      yerleştiriyorum.Bütün insanların sahip olmakla övündükleri ve
                                                                   aslında sadece onların  kendi arzularının bilincinde olmaların-
            Bu parçada Kant “etkin anlık” kavramı ile aşağıda verilen
                                                                   dan, bu arzuları belirleyen nedenleri bilmemelerinden kaynak-
            bilgi kaynaklarından hangisini vurgulamaktadır?
                                                                   lanan insan özgürlüğü işte böyle bir şeydir.
            A) Akıl                B) Deney                         C) Algı
                                                                   Spinoza’nın görüşlerini yansıtan bu parçadan aşağıdaki
                      D) Sezgi             E) Vahiy                yargılardan hangisine ulaşılamaz?

                                                                   A)  Özgürlük belirlenimlerin etkisi altındadır.
                                                                   B)  Ahlaki eylemler nedensellik zincirine bağlıdır
        2.   Platon bilgi anlayışını oluştururken varlık anlayışından yola   C)  Belirlenmiş bir eylem iradi değil zaruridir.
            çıkmıştır.Gerçek varlığın yani ideaların bilgisi ile sadece bir
                                                                   D)  Ahlaki kararın özerkliği özgürlüğümüzün kanıtıdır.
            yansıma olan fenomenlerin bilgisini ayırmıştır. İdeaların bil-
            gisi  doğuştan  zihinde  hazır  bulunan  gerçek  bilgidir.  Fakat   E)  Zorunlulukların olduğu bir özgürlük yanılsamadır.
            duyularla algılanan görünüşlerin bilgisi sadece bir sanıdır ve
            gerçek bilgi olarak kabul edilemez.

            Bu  metinde  Platon’un  gerçek  bilgi  olarak  tanımladığı
            kavram aşağıdakilerden hangisidir?
            A)  Sezgi
            B)  Logos
            C)  Fenomen

            D)  Deneyim
            E)  Episteme




        3.   Bir  komutan  düşmanlarının  karşısına  gözleri  bağlı  çıkardı.
            “Zihin bedenin ardında saklanır.” derdi. Çoğu insan yanıltıcı
                                                               5.   Düşünme bir yetidir. Hem de sadece insana özgü ve insanı
            evreni gerçekmiş gibi algıladığı yanılgıları ile ömrünü heba
                                                                   diğer canlılardan ayıran, farklı kılan önemli bir yeti. Dil olma-
            ededursun,  hakikatin küllerin altındaki Anka kuşununda yat-
                                                                   dan da dili kullanmadan da düşünebiliriz ve  düşünce üre-
            makta olduğunu gören ve gerçekliğin göründüğü gibi değil de
                                                                   tebiliriz. Aristoteles’in “Dil düşüncenin elbisesidir” derken de
            zaten önceden verildiği gibi olduğunu bilen insanın varoluşu
                                                                   vurgulamak istediği budur.
            anlaması mümkündür.
                                                                   Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            Bu metinden aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
                                                                   A)  Dil, düşüncenin bir aracı değil onu yaratan şeydir.
            A)  Mutlak doğruluğun mümkün olmadığı
                                                                   B)  Düşünme dilde oluştuğu gibi dil vasıtasıyla olup biter.
            B)  Gerçeklik ve doğruluğun aynı olduğu
                                                                   C)  Dil olmaksızın düşünmenin gerçekleşme imkânı yoktur.
            C)  Bilginin doğuştan geldiği
                                                                   D)  Akıl yürütme dile bağımlı olarak gerçekleşir.
            D)  Düşüncenin maddenin ürünü olduğu
                                                                   E)  Düşüncenin ontolojik garantisi dil değildir.
            E)  Doğru bilgiden şüphe edilmesi gerektiği





                                                                                                             99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104