Page 98 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 98
FELSEFE 1. ADIM
7. Biyoloji hiçbir zaman bir biyoloğa nasıl yaşaması gerektiğini 10. Felsefi okuryazarlık; felsefenin temel terim ve bakış açılarıyla
anlatmaz. Biyolog da yaşamın anlamının ne olup olmadığını ilgili yeterli donanımı gerektirir. Felsefe okuru, metinlere fel-
ya da biyoloji yapmanın gerekip gerekmediğini sorgulamaz. sefi bir ilgiyle yaklaşan kişidir.
Bununla birlikte sosyal bilimler de insanın değerinin ne olduğu-
Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefi bir metnin
nu söylemez. Tam da bu noktada felsefe yapmak gereklidir.
analizi ile ilgili söylendiğinde yanlış olur?
Buna göre felsefe yapmanın gerekli olma nedeni aşağı-
A) Metinde ele alınan problemler değerlendirilir.
dakilerden hangisidir?
B) Metinde hangi kavram ve terimlerin geçmiş olduğu
A) Yaşam, bilgi ve insan üzerine değer üretebilmek, onları
incelenir.
anlamlandırabilmek
C) Kavramların metin bağlamında ele alındığı anlamlarının
B) Sosyal bilimlerde insan üzerine yeterince çalışma yapmak
değerlendirilmesi sağlanır.
C) Felsefeyi bilimden daha kesin sonuçlara ulaştırmak
D) Problemi geliştiren fikir, argüman ve eleştiriler arasındaki
D) Bilimlerle ortak çalışmalar yapabilmek
geçişler ele alınır.
E) Bilimsel çalışmaları yetersiz kalmaktan kurtarmak
E) Metin aynı okuyucu tarafından hep aynı şekilde yorumlanır.
11. “Cahil kimsenin en belirgin özelliği nedir?” diye sorsalar
“Bilemediği her şeyi yok saymaktır.” derim. Neyi bilmediğini bil-
mek edimi, henüz cahil kimselerde mevcut değildir. Cahilin aksi-
ne bilge kişi neyi bilmediğinin bilgisine sahip olmasının yanında,
8. Aristoteles’e göre bir varlık karşısında şaşıp kalma insanı fel-
bilmediklerinin deniz derya olduğunu da bilir.
sefe alanına yöneltti, insanlar önce kendilerine yabancı gelen
varlık karşısında şaşıp kaldılar. Sonra da adım adım ayın, gü- Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine
neşin, yıldızların devinimlerine baktılar; en sonunda evrenin ulaşılamaz?
ortaya çıkışını düşündüler, bu olaylarla ilgili sorular sordular.
A) Bilge kişi neyi bilmediğinin bilgisine sahiptir.
Bu açıklamaya göre insanı varlık karşısında felsefi bir tavır B) Bilgelik, bilgi durumuna yönelik bir bilinç durumudur.
almaya yönlendiren şey aşağıdakilerden hangisi olamaz?
C) Bilgeliğe giden yolda farkındalık gereklidir.
A) Merak ve hayret etme
D) Bilge durumunda kişi bilmediklerini yok sayar.
B) Bilme isteği
E) Bilgelik cahilliğin karşıtıdır.
C) Anlama ihtiyacı
D) Sorgulama ihtiyacı
E) Yaşamı kolaylaştırma isteği
12. Felsefe literatüründe felsefenin bir bilim olmadığını mutlaka
okumuşsunuzdur. Fakat pozitif felsefe, felsefenin konusunun
metafizik kavramlar olmadığını, onun yalnızca somut ger-
çeklere dayanan olgular arası ilişkileri incelemesi gerektiğini
belirtir. Bununla birlikte I. Kant’ın “İnsan bilgisinin imkân ve sı-
nırları nelerdir?” sorusuna pozitif felsefenin kurucusu Comte:
9. Beri gel, daha beri, daha beri. “İnsan yalnızca fenomenleri bilip kavrayabilir. Bu nedenle fel-
Bu yol vuruculuk nereye dek böyle? sefe gözlenen olgulara dayanmalıdır.” der. Ama yine de pozi-
Bu hır gür, bu savaş nereye dek? tif felsefe, olandan ziyade olması gerekeni dile getirdiğinden
bilim değil, felsefe olarak kalmıştır.
Sen bensin işte, ben senim işte.
Mevlana bu dörtlükte ahlak görüşünün temeline aşağıda- Bu parçadan hareketle aşağıdaki yargılardan hangisine
kilerden hangisini yerleştirmektedir? kesinlikle ulaşılamaz?
A) İnsanın değerinin evrenselliği A) Bir şeyin bilim olması demek, olanı olduğu gibi ele almasını
gerektirir.
B) İnsanın özgürlüğü
B) Felsefe bilim olma yolunda ilerlemektedir.
C) İyinin göreceliliği
C) Felsefenin tanımı kişiden kişiye değişir.
D) Tanrı’nın varlığı
D) Felsefenin ne olduğu zaman içerisinde değişime uğramıştır.
E) Bencilliği
E) Felsefe ideali dile getiren bir soruşturma faaliyetidir.
96