Page 98 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 98

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         6.   Epiküros’a  göre  erdem  ancak  doğru  bir  arayış  için  araçtır.   9.   Felsefe tarihinde ele alınan konu, insan ve evren açıklama-
             Başlı başına bir değeri yoktur. Ancak mutluluğa hizmet etme-  ları farklılık gösterse de esasında her dönem birbiri ile olduk-
             si bakımından değerlidir. Ana erdem olan bilgelik sayesinde   ça ilişkilidir. Örneğin geleneksel felsefe varlığı bir nesne ola-
             birey hazları tartabilir, etkilerini değerlendirebilir ve bu açıdan   rak ele alırken insanı da evrende var olan bir nesne olarak
             aşırıya  kaçmadan  davranışta  bulunabilir.  Gereksiz  duygu,   değerlendirmiştir.  Bu  nedenle  felsefe  tarihinde  Heidegger
             düşünce ve isteklerden kurtulabilir.                   gibi pek çok filozof, felsefelerine geçmiş dönem açıklama-
                                                                    larını  eleştirerek  başlarlar.  Heidegger’e  göre  geleneksel
             Buna göre bilgeliğin bireyin yaşamına katkısı aşağıdaki-
                                                                    felsefe insanı dış dünyada var olan ontik şeyler olarak ele
             lerden hangisidir?
                                                                    almıştır. İnsanın varlığı bir nesne olarak algılandığında “ben
             A)  Toplumsal faydayı ön plana çıkarma                 ve  benim  dışımdaki”  ayrımı  bakımından  ele  alınacağı  için
                                                                    geleneksel felsefe hiçbir zaman insanın öz varlığına, otan-
             B)  Acıdan kaçıp haz peşinden koşma
                                                                    tikliğine  yani  varoluş  gerçeğine  ulaşamayacak  ve  boyuna
             C)  Ölçülü bir yaşam tarzı benimseme                   bizâtihi bireyin varoluşuna yabancılaşacaktır. O hâlde onun
             D)  Sezgilerine güvenmeyi sağlama                      görüşlerinin geçmiş dönem ele alınan varlık anlayışları ile
                                                                    olan ilişkisi yadsınamaz.
             E)  Doğrunun peşinden koşma
                                                                    Bu parçanın ana fikri aşağıdakilerden hangisidir?

                                                                    A)  Felsefe, kendi tarihinden soyutlanamaz.
         7.   “Hırsızlık  kötüdür.”,  “Haksızlık  etmek  iyi  değildir.”,  “İşkence   B)  Felsefe tarihinde evren ve insana dair farklı açıklamalar
             etmek yanlıştır” gibi yargılar her sağduyulu insanın her za-  vardır.
             man ve her yerde kabul edeceği gerçeklerdir. Bu gibi eylem-  C)  Felsefe tarihinde bir döneme ait sorun çözülmeden yeni
             ler hukuki açıdan suç, ahlaki açıdan kötü, dinsel olarak da   bir döneme geçilemez.
             günah  sayılmıştır.  Bununla  birlikte  her  toplumda  dürüstlük,
                                                                    D)  Felsefe tarihinde her dönem, kendine özgü sorunlar ele
             iyimserlik, haksız kazanç elde etmeme gibi eylemler de ahla-
                                                                       alınmıştır.
             ki açıdan iyi olarak nitelendirilmiştir.
                                                                    E)  Filozoflar, felsefe tarihine yön veren kişilerdir.
             Bu  metinden  hareketle  aşağıdakilerden  hangisine
             ulaşılamaz?
             A)  Bazı ahlak ilkeleri evrenseldir.
             B)  Ahlak ilkeleri toplumdan topluma değişir.

             C)  İnsanlara zarar veren davranışlar ahlaki açıdan kötüdür.
             D)  Bazı konularda din, hukuk ve ahlakın ortak tavrı söz
                konusudur.
             E)  Toplumlarda insanın değerini gözeten tutum ve davranışlar
               iyi olarak nitelendirilir.
                                                                10.  Daha önceden Yunan filozofları doğayla ilgilenirken MÖ 5.
                                                                    yüzyıldan itibaren Sofistler, felsefenin merkezine insanı, de-
                                                                    ğerleri, ahlakı ve toplumu koymuşlardır. Çünkü bu yüzyılda
         8.   Sokrates’e göre felsefi bilgi, tüm yaşamı sorgulayan ve ya-  Yunan toplumu demokratik bir yönetim şekline kavuşmuştur.
             şamı bütünlüğünde anlamaya çalışan zihinsel bir etkinliktir.
                                                                    Buna dayanarak felsefe hakkında aşağıdaki yargılardan
             Ancak böylesi bir zihinsel etkinlik insanı gerçek anlamda er-
                                                                    öncelikle hangisine ulaşılabilir?
             demli kılar. Çünkü yalnızca felsefi düşünüş bize sorgulanmış
             ve  temellendirilmiş  rasyonel  amaçlar  sunar.  İşte  ancak  bu   A)  Felsefe, yaşanılan çağın olay ve koşullarından etkilenir.
             anlamıyla bilgi kişiyi erdemli kılabilir.
                                                                    B)  Felsefe kendi çağının ötesinde bir düşünme biçimine
             Bu  parçada  Sokrates  insanın  erdem  sahibi  olmasında      sahiptir.
             aşağıdakilerden hangisinin önemini vurgulamıştır?
                                                                    C)  Felsefe değerler konusunda olması gerekeni temele
             A)  Felsefi bilginin
                                                                       alan tutarlı bir düşünme biçimidir.
             B)  Gerçeğin bilgisinin
                                                                    D)  Felsefe, içinde yaşanılan toplumun ve çağın olaylarından
             C)  Doğaya uygun yaşamanın                                uzak bir düşünme etkinliğidir.
             D)  Sürekli olarak hayatı sorgulamanın                 E)  Felsefe, doğa olayları ile birlikte toplumsal olaylar
             E)  Gerçekçi amaçlar için çabalamanın                     üzerine de sorgulama yapar.



        98
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103