Page 97 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 97

FELSEFE
                                                                                                 TYT        2.
                                                                                                          ADIM
                                              Felsefi Okuma ve Yazma - 1







        1.   Eğriyi doğruyu ayıramazsan                        4.   Plinius’un  dediği  gibi,  herkes  kendisi  için  bir  derstir;  elverir
              Varlığın özüne ulaşamazsın                           ki insan kendini yakından görmesini bilsin. Benim yaptığım,
                                                                   bildiklerimi  söylemek  değil  kendimi  öğrenmektir;  başkasına
              Ölçüde dengeyi tutturamazsan
                                                                   değil kendime ders veriyorum. Ama bunları başkalarına da
              Mutluluk içinde yaşayamazsın                         anlatmakla kötü bir iş yapmıyorum. Bana yararı olan bu işin
            Bu  şiirde  yer  alan  felsefenin  alt  disiplinleri  sırasıyla   belki başkasına da yararı olabilir. Ruhumuzun ele avuca sığ-
            aşağıdakilerden hangisidir?                            mayan akışını gözlemek, onun karanlık derinliklerine kadar
                                                                   inmek, türlü hallerindeki bunca incelikleri ayırt edip yazmak
            A)  Etik-Ontoloji-Estetik                              zannedildiğinden çok daha zahmetli bir iştir.
            B)  Epistemoloji-Ontoloji-Etik
                                                                                            Montaigne – Denemeler
            C)  Etik-Estetik-Ontoloji
                                                                   Bu parçadan hareketle yazarın aşağıdakilerden hangisini
            D)  Epistemoloji-Bilim-Estetik
                                                                   amaç edindiği söylenemez?
            E)  Ontoloji-Bilim-Etik
                                                                   A)  Ruhunun inceliklerini bilmeyi
                                                                   B)  Zahmetli bir işe girişmeyi
        2.   Kant’a göre insan usu bilgilerinin bir türünde özel bir yazgı
            ile karşı karşıyadır: Öyle sorular tarafından rahatsız edilir ki   C)  Kendi özelliklerinin farkına varmayı
            onları geri çeviremez çünkü ona usun doğasının kendisi tara-  D)  Toplum yararına bir iş yapmayı
            fından verilirler ve gene de onları yanıtlayamaz çünkü insan   E)  Kendi hayatından dersler çıkarmayı
            usunun tüm yeteneğini aşarlar.

            Bu  metinde  Kant’ın  eleştirdiği  felsefi  sorular  aşağıdaki
            alanlardan hangisine aittir?
            A)  Bilim

            B)  Metafizik
            C)  Epistemoloji
            D)  Etik
            E)  Estetik
                                                               5.   Felsefe tarihinde bilginin kaynağına ilişkin birçok kuram var-
                                                                   dır. Bu kuramlar aynı zamanda bilginin imkânı, sınırları, de-
                                                                   ğeri ve doğruluğun ölçütleri gibi temel epistemolojik sorunlara
                                                                   ilişkin  de  köklü  ve  iddialı  çözümleri  içerirler.  Filozofların  is-
        3.   Bizim bildiğimiz nesneler duyular aracılığıyla algılanan nes-
                                                                   ter bilgi alanında olsun ister başka bir alanda, tüm görüşleri
            nelerdir. Biz buna ek olarak, duyusal dünyanın bizim zihnimiz
                                                                   kendi içinde tutarlı, anlamlı bir yapı göstermektedir. Bir felsefi
            tarafından yaratılmadığını biliyoruz. Zihin, bu dünyayı yarat-
                                                                   kuram günümüze kadar ulaşmış ise bu özellikleri içinde ba-
            mak yerine, şeylerin kendilerinden türetilmiş olan ideleri ona
                                                                   rındırdığı içindir.
            yüklemektedir.  Bu,  bizden  bağımsız  olarak  var  olan  ancak
            bizim kendisini yalnızca bize göründüğü ve bizim tarafımız-     Metinden hareketle aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            dan düzenlendiği şekliyle bilebildiğimiz bir dış gerçekliğin var
                                                                   A)  Felsefenin konuları arasında bilgi dışında başka konular
            olduğu anlamına gelir. Böyle bir gerçeklik bizim bilgimizi art-
                                                                      da bulunmaktadır.
            tırmaz fakat bize bilgimizin sınırlarını gösterir.
                                                                   B)  Felsefede görüşler sunulurken malzemenin tutarlı bir
            Bu metinden aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
                                                                      şekilde işlenmesi gerekmektedir.
            A)  Özneden bağımsız bir varlık alanı vardır.
                                                                   C)  Felsefe kuramları arasında bilgi kuramı diğerlerinden
            B)  Duyulur dünya insan aklının tasarımı değildir.
                                                                      önceliklidir.
            C)  Gerçeklik bize neyi ne kadar bilebileceğimizi anlatır.
                                                                   D)  Bilginin kaynağına ilişkin bir kuram aynı zamanda bilginin
            D)  Duyular dünyanın, zihin düşüncenin aracıdır.          imkân ve sınırlarına yönelik bilgiler de içerebilir.

            E)  Gerçeklik onu düşünen bireye bağlı olarak oluşur.      E)  Felsefi bir metnin kendi içinde anlamlı bir yapı taşıması
                                                                      gerekir.



                                                                                                             97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102