Page 104 - 3 ADIM TYT FELSEFE
P. 104

FELSEFE                                                                                      2. ADIM




         5.   George  Berkeley’e  göre  bilginin  tümü  algıdan  gelir.   7.   Felsefi  bir  denemeyi  diğerlerinden  ayıran  özellikler  vardır.
             Algıladıklarımız  düşüncelerdir,  içlerindeki  şeyler  değildir.   Felsefi  deneme;  sorgulayıcı,  tutarlı  ve  sistemli  bir  yol  izler.
             Kendi  içindeki  bir  şey,  harici  deneyimi  yadsır.  Bu  nedenle   İleri sürülen görüşler temellendirilir ve mantıksal olarak ikna
             dünya  sadece  düşüncelerden  ve  bu  düşünceleri  algılayan   edicidir. Felsefi denemelerde kavramlara bilinen anlamlarının
             zihinlerden oluşur. Bir şey sadece algılandığı kadar vardır.   dışında yeni anlamlar da yüklenebilir ama bu anlamlar yazı
             Dünyadaki  ve  gökyüzündeki  tüm  nesneler,  kısacası  dün-  içinde açıklanmalıdır. Bu durum yazarın görüşlerini ispatla-
             yanın  çerçevesini  çizen  tüm  bu  varlıklar  zihin  olmadan  var   ması için önemlidir. Edebi denemelerde böylesi bir ispatlama
             olamazlardı. Ancak burada algılayan sadece insan zihni ile   zorunluluğu yoktur.
             sınırlı  değildir.  Burada  aslında  dünya  hakkındaki  fikirlerime
                                                                    Buna göre aşağıdakilerden hangisi felsefi bir denemeyi
             neden olan irade benim değil, Tanrı’nındır. Yani Berkeley’e
                                                                    diğerlerinden ayıran bir özellik değildir?
             göre Tanrı sadece bizi algılayıcılar olarak yaratmaz, aynı za-
             manda tüm algılarımızın nedeni ve sürekli yaratıcısıdır. Eğer   A)  Düşüncelerin temellendirilmesi
             gören biri yoksa bir ağaç devrilebilir mi? Berkeley’e göre nes-  B)  Fikirlerin özgür bir biçimde yansıtılması
             neler sadece algılandıkları zaman var olurlar. Bununla birlikte   C)  Akıl ve mantık ilkeleri temelinde ikna edici olması
             bir ağaç devrilebilir çünkü ağaç ve dünyanın geri kalanı Tanrı
                                                                    D)  Kavramlara yeni anlamlar yüklenmesi
             tarafından görülebilirler.
                                                                    E)  Eleştiri niteliğinde fikirler içermesi
             Berkeley’in  bu  düşünceleri  felsefede  aşağıdakilerden
             hangisi ile ifade edilmektedir?
                                                                8.   Aristoteles’e göre insan “zoon politikon”dur. Sosyal bir yaratık
             A)  Nesnel idealizm
                                                                    olduğu için de ahlak olgunluğuna insan ancak devlette, top-
             B)  Öznel idealizm                                     lumda erişebilir; yine bu yüzden devletin asıl ereği, yurttaşları
                                                                    ahlak bakımından biçimlendirmek, olgunlaştırmaktır. İnsanda
             C)  Realizm                                            erdem için doğal bir yatkınlık vardır. Erdem bu doğal yatkın-
                                                                    lıktan gelişecektir. Bir devletteki koşullar da bu yüksek ereği
             D)  Diyalektik idealizm
                                                                    gerçekleştirecek  gibi  işlenmeli,  düzenlenmelidir.  Hükûmet
             E)  Epistemolojik idealizm                             şekillerinin doğru ya da yanlış olduklarını gösterecek ölçü de
                                                                    ancak şu olabilir: Hükûmet, topluluğun ahlakça düzelmesini,
                                                                    iyiliğini başlıca amaç olarak göz önünde bulunduruyorsa bu
                                                                    hükûmet şekli doğrudur; bunu yapamayan her yönetim şekli
                                                                    de yanlıştır.

                                                                    Buna göre iyi bir hükûmet şekli aşağıdakilerden hangisi
                                                                    ile açıklanabilir?
         6.   Mitos, epos, logos; evreni, dünyayı ve insanı anlama çaba-
             sı  olarak  karşımıza  çıkan  insanın  kültürel  basamaklarıdır.   A)  Vatandaşlarını erdemli kılma ile
             Mitoslar, insanlığın çocukluk döneminde ortaya çıkmış, ev-  B)  Bir seçkinler sınıfı oluşturması ile
             reni, insanın varlığını ve onun edimlerini, düş gücü ile oluştu-  C)  Doğrudan demokrasinin sağlanması ile
             rulan kutsal modeller yoluyla anlamlandırma tarzının ürünleri   D)  Sanatsal bilginin yaygınlaştırılması ile
             olmuştur. Epos mitosların artık toplumsal- kültürel gelişmeler-
                                                                    E)  Toplumda refah seviyesinin yükseltilmesi ile
             le birlikte, edebi bir hâl almış şeklidir. Logos ise Antik Yunan
             doğa bilginlerine göre “gerçeğin insan sözüyle dile gelmesi”
             dir. Logos insanda düşünce, doğada kanundur. Düşünürün   9.   Sartre’ın en önemli özelliği, yeni bir yaşantıyı, yeni bir insan
             görevi logosu bulmak, sırlarını açığa çıkarmak, insan sözüyle   görüşünü anlam zenginliği içinde dile getirmesidir. O, insan
             dile getirmektir. Logos kavramıyla ifade edilen, doğayı yine   varlığına karşı tutkuya varan bir ilgi duyar. Sartre, insanın hiç-
             doğal olanla anlama ve açıklamaktır.                   bir zaman toplumsal yarar ile bağımlı olmadığını vurgularken
                                                                    Nietzsche’nin şu görüşü ile uyum içindedir: “İnsanın değeri,
             Bu metne göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?  yarar sağlamasıyla ölçülmez çünkü yararlı olabileceği tek bir
                                                                    kişi bile bulunmasaydı yine de sürecekti onun bu değeri.” O
             A)  İnsan düşüncesi, tarihsel süreç içerisinde mistik açıkla-  hâlde insan için ahlaksal bir özerklik en başta gelen ilkedir.
               malardan sıyrılarak rasyonel bir nitelik kazanmıştır.
                                                                    Sartre’a ait bu görüşler felsefenin aşağıdaki hangi iki alanı
             B)  Olayları ve olguları açıklarken kişisel görüşler her zaman   arasında bir köprü kurmuştur?
               etkili olmuştur.
                                                                    A)  Epistemolojiden bilime
             C)  Antik Yunan’da doğa olayları karşısında akılsal açıklama-
                                                                    B)  Din felsefesinden etiğe
               lara yer verilmemiştir.
                                                                    C)  Ontolojiden etiğe
             D)  Evreni anlama çabası metafizik olarak kalmıştır.
                                                                    D)  Siyasetten estetiğe
             E)  İnsanın evreni anlama çabası tamamlandığından dolayı
               sona ermiştir.                                       E)  Ontolojiden estetiğe




       104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109