Page 88 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 88
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 10 43
3.ÜNİTE > Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları Kazanım 10.3.1.1. Ekosistemin canlı ve cansız bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi DOĞANIN UYUMU 15 dk
Amaçları Ekosistemin canlı ve cansız bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve metne yönelik soruları cevaplayınız.
Bir bahar sabahı arkadaşlarım ve aileleriyle birlikte bir mesire alanına piknik yapmak için gitmiştik.
Ormanlık alana doğru giderken mısır tarlalarına domuzların zarar verdiğini gördük. Biyoloji öğretmeni
arkadaşımız, çiftçilerin hayvanlarına zarar verdiği gerekçesiyle kurtları avlamaları sonucunda domuz-
ların aşırı çoğaldığını ve tarım alanlarını talan ettiklerini belirtti. Ormanın yanında çayırlık bir alanda
konaklamaya başladık. Ormanlık alana doğru yürüyüş yaparken fotosentez yapamayan tam parazit küs-
küt bitkilerinin yoncaların dip kısımlarını iplik yumağı gibi sardığını gördük. İki gün öncesinde yağan
yağmurun ardından güneş çıkmıştı. Yağmurun ve güneşin etkisiyle birçok şapkalı mantar çıkmıştı. Bura-
dan mantar topladık. Önce meşelik bir alana sonra da çam ağaçlarının olduğu yerlere geldiğimizde ağaç-
lardan kuş seslerini dinleyerek yerde ise sürüngenlerin ve küçük kemiricilerin hareketlerini izleyerek
ormanda ilerledik. Ormanın içinden burnumuza ağır bir leş kokusu geliyordu. Bu kokunun öldürülmüş
bir domuzun bakteriler ve mantarlar tarafından çürütülen leşinden geldiğini gördük. Ormanda bulunan
odun parçaları da bakteri ve mantarlar etkisiyle çürüyorlardı. Ormanın toprakları organik ve inorganik
maddeler bakımından zengindi. Saksıya koymak için biraz da alkali kahverengi orman toprağı alarak
konakladığımız yere geldik.
1. Metinde ekosistemin,
a) Hangi canlı ögelerinden bahsedilmiştir?
b) Hangi cansız ögelerinden bahsedilmiştir?
87