Page 84 - Biyoloji - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 84

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 10      41

             3.ÜNİTE > Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları  Kazanım 10.3.1.1. Ekosistemin canlı ve cansız bileşenleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi

             Etkinlik İsmi                   EKOSİSTEMİN BİLEŞENLERİ                             20 dk
             Amaçları   Popülasyon, komünite ve ekosistem arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklayabilmek.  Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuduktan sonra soruları cevaplayınız.
            Benim adım Ceren. 10. sınıf öğrencisiyim. Öğretmenimiz bir gün sınıfa: “Gençler bir doğa yürüyüşü
            planlayalım. Hem karşılaştığımız canlıları ve bu canlıların barınma alanlarını inceler hem de piknik ya-
            parız. Bu arada doğadaki çöpleri de toplarız." dedi. Yürüyüş günü, servis otobüsüne bindiğimizde herkes
            çok heyecanlıydı.
            Öğretmenimiz yürüyüş süresince: “Doğa bir denge hâlindedir. Tüm ekosistemin biyotik ve abiyotik öge-
            leri birbiriyle bağlantılıdır ve birbirlerini etkilemektedir. Denge bozulursa tüm sistem bozulabilir. ''diye
            bilgi verdi. Güneşi göstererek: “En büyük enerji kaynağımızdır. Canlılar, doğrudan ya da dolaylı olarak
            Güneşe muhtaçtır." diye sözlerine devam etti. Göldeki ördekler hepimizin ilgisini çekmişti. Öğretmeni-
            miz göldeki ördeklere bakarak: "Bu ekosistem, ördeklerin doğal olarak yaşayıp üreyebildiği yaşam alan-
            larıdır. Bu tatlı su ekosisteminde birden fazla tür yaşar. Bu türler, doğrudan etkileşim içerisindedir. Bu
            popülasyonlar, bir araya gelerek tatlı sudaki komüniteyi oluşturur.” dedi. Ördeklerin, küçük balıklarla;
            küçük balıkların ise zooplanktonlarla ve fitoplanktonla beslendiğinden bahsetti. Kurbağa yavrularını
            gösterdi. Bu yavruların; su içerisindeki algleri ve bitkileri yediğini, boşaltım ürünü olarak amonyağı su-
            yun içerisine bıraktığını, oksijen alıp karbondioksit verdiğini anlattı. Bu gözlemlediğimiz canlıların eko-
            lojik görevlerinden bahsetti. Bitkilerin, hayvanların, gölün fotoğraflarını çektik. Öğretmenimiz sınıfça
            ortak bir sunum hazırlamamızı ve bunu sınıfta paylaşmamızı istedi. O gün yeni birçok şey öğrenmiştim.
            Doğayı daha önce bu kadar yakından incelememiştim.


































              1.  Öğretmen: ''Tüm ekosistemin biyotik ve abiyotik ögeleri, birbiriyle bağlantılıdır ve birbirlerini etki-
                lerler. Denge bozulursa tüm sistem bozulabilir.'' sözleriyle ne demek istemiştir?










                                                                                                    83
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89