Page 75 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 75
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 10 62
Dörtgenler ve Özellikleri Kazanım: 10.5.2.1. Dörtgenin temel elemanlarını ve özelliklerini açıklayarak problemler çözer.
Alan Becerileri: İlişkilendirme Genel Beceriler: Yaratıcı düşünme ve inovasyon
Etkinlik İsmi KIRKYAMA: GELENEKSEL KUMAŞ ATIK DEĞERLENDİRME 15 dk.
Amacı Dörtgenlerde açı ve uzunluk özelliklerini kullanarak problem çözebilme. Bireysel
Kırkyama
Kırkyama çeşitli renk ve desendeki bez parçalarının
değişik şekillerde bir araya getirilerek yapılan bir
el sanatıdır. Savaş ve yoksulluk zamanlarında önce
ufak parçaların birleştirilmesiyle masa örtüsü, sec-
cade, yatak örtüsü ve benzeri ihtiyaçlar için yapıl-
mış, daha sonra yamadan sanata uzanan bir gelişim
izlemiştir.
1. Şekil: Kırkyama
A
D E
F
B C G
2. Şekil: 1. Kumaş 3. Şekil: 2. Kumaş
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Kırkyama yapmaya karar veren Derya Hanım, 1. Şekil'deki kumaşın [AC] ve [BD] köşegenleri boyun-
ca katladığında oluşan katlama izlerinin dik kesiştiğini farkediyor.
|AB| = 13 cm, |AD| = 7 cm ve |BC| = 17 cm olduğuna göre kumaşın |CD| kaç cm dir?
2. Derya Hanım 2 ve 3. Şekil'deki kumaşlar ile kırkyamanın bir kısmını yapacaktır. Kumaşları E ile
B ve F ile D köşeleri çakışacak ve dörtgen kumaşın C noktası üçgen kumaşın içinde kalacak şekilde
koyuyor. Dörtgen üzerine gelen üçgen kumaşın parçasını kesip kırkyamanın başka bir kısmı için ayı-
rıyor. Kumaşta kalan parçada üst üste gelen E ile B köşesini B, F ile D köşesini D olarak isimlendirip
iki kumaşı birbirine dikiyor.
Dikilen kumaşta m(ABC) = m(CBG), m(ADC) = m(CDG), m(BAD) = 110 , m(BGD) = 80 olduğuna
o
o
göre m(BCD) kaç derecedir?
73
Hazırlayan: Aysun ADAMKAYA ÜRÜN