Page 80 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 80

67        MATEMATİK 10                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Özel Dörtgenler  Kazanım: 10.5.3.1. Özel dörtgenlerin açı, kenar, köşegen ve alan özelliklerini açıklayarak problemler çözer.
          Alan Becerileri: Görselleştirme, matematiksel esneklik  Genel Beceriler: Yaratıcı düşünme
          Etkinlik İsmi                       GEOMETRİ TAHTASI                               20 dk.
          Amacı      Hiyerarşik ilişkiye göre özel dörtgenleri kendi içerisinde; kenar, köşegen ve alan özellikleri bağlamında ele
                     alabilme.                                                               Bireysel


                                         Matematiksel kavramların  somutlaştırılmasında kullanılan araçlardan
                                         biri de geometri tahtasıdır. Geometri tahtası üzerine eşit aralıklarla yer-
                                         leştirilmiş çivilerden oluşur. Dairesel ve kare olmak üzere iki farklı çeşi-
                                         di vardır. Öğrenciler çivilere lastik geçirerek çeşitli şekiller oluşturabilir,
                                         bunları yorumlayabilir ve özelliklerini kıyaslayarak çevre ve alan ilişki-
                                         lerini keşfedebilirler.




              Görsel 1: Geometri tahtası

          Geometri tahtasını kullanmak isteyen Ahmet Öğretmen aşağıdaki yönergeyi yazmıştır.
          •   Düzgün olmayan bir dışbükey dörtgen oluşturunuz.
          •   Dışbükey dörtgenin köşegen uzunlukları doğal sayı olmalıdır.
          •   6x6 ebadında kare bir geometri tahtası kullanılmıştır.
          •   Çivilerin arası bir birim uzunluğunda olup lastik ve çivilerin kalınlığı ihmal edilmiştir.

          Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.


          1. Geometri tahtasında kendiniz bir D çivisi belirleyiniz. Oluşan ABCD dörtgeni ile ilgili aşağıdaki
              tabloyu doldurunuz.

                                         AB      AC       BC      BD       A D     C D    AABCDh
                                                                                           ^
                  A
                               B




                            C












          2. Geometri tahtası üzerine köşegenleri birbirini dik kesen en büyük alanlı dörtgeni oluşturarak alanı-
              nı hesaplayınız. Kaç değişik dörtgen oluşturabileceğiniz konusunda düşüncelerinizi yazınız.















          78
                                                                                       Hazırlayan: Ahmet GÖK
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85