Page 80 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 80
67 MATEMATİK 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Özel Dörtgenler Kazanım: 10.5.3.1. Özel dörtgenlerin açı, kenar, köşegen ve alan özelliklerini açıklayarak problemler çözer.
Alan Becerileri: Görselleştirme, matematiksel esneklik Genel Beceriler: Yaratıcı düşünme
Etkinlik İsmi GEOMETRİ TAHTASI 20 dk.
Amacı Hiyerarşik ilişkiye göre özel dörtgenleri kendi içerisinde; kenar, köşegen ve alan özellikleri bağlamında ele
alabilme. Bireysel
Matematiksel kavramların somutlaştırılmasında kullanılan araçlardan
biri de geometri tahtasıdır. Geometri tahtası üzerine eşit aralıklarla yer-
leştirilmiş çivilerden oluşur. Dairesel ve kare olmak üzere iki farklı çeşi-
di vardır. Öğrenciler çivilere lastik geçirerek çeşitli şekiller oluşturabilir,
bunları yorumlayabilir ve özelliklerini kıyaslayarak çevre ve alan ilişki-
lerini keşfedebilirler.
Görsel 1: Geometri tahtası
Geometri tahtasını kullanmak isteyen Ahmet Öğretmen aşağıdaki yönergeyi yazmıştır.
• Düzgün olmayan bir dışbükey dörtgen oluşturunuz.
• Dışbükey dörtgenin köşegen uzunlukları doğal sayı olmalıdır.
• 6x6 ebadında kare bir geometri tahtası kullanılmıştır.
• Çivilerin arası bir birim uzunluğunda olup lastik ve çivilerin kalınlığı ihmal edilmiştir.
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Geometri tahtasında kendiniz bir D çivisi belirleyiniz. Oluşan ABCD dörtgeni ile ilgili aşağıdaki
tabloyu doldurunuz.
AB AC BC BD A D C D AABCDh
^
A
B
C
2. Geometri tahtası üzerine köşegenleri birbirini dik kesen en büyük alanlı dörtgeni oluşturarak alanı-
nı hesaplayınız. Kaç değişik dörtgen oluşturabileceğiniz konusunda düşüncelerinizi yazınız.
78
Hazırlayan: Ahmet GÖK