Page 84 - Matematik 10. Sınıf Beceri Temelli Etkinlik
P. 84

70        MATEMATİK 10                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Katı Cisimler  Kazanım: 10.6.1.1. Dik prizmalar ve dik piramitlerin uzunluk, alan ve hacim bağıntılarını oluşturur.
          Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme, modelleme   Genel Beceriler: Problem çözme, bilgi okuryazarlığı
          Etkinlik İsmi                    KÜPLERİ  YERİNE KOYALIM                           25 dk.
          Amacı      Katı cisimleri kullanarak günlük hayat problemlerini çözebilme.         Bireysel

            e sayısı (Euler sayısı); matematik, mühendislik gibi alanlarda kullanılan önemli bir irrasyonel
         sayıdır. Sayının yaklaşık değeri şudur:
                                             e = 2,71828182...
            Pi sayısı (π) çemberin çevre uzunluğunun çapına bölümü şeklinde ifade edilir. “Pi” sayısı da  “e”
         sayısı gibi bir irrasyonel sayıdır. Pi sayısının yaklaşık değeri  şudur:
                                            π = 3,14159265...
            Pi sayısı yaygın kullanımda 3,14 olarak alındığı için 14 Mart günü “Dünya Pi Günü” olarak kutlanır.


                                                              Konumlandırma (Üstten Bakış)


                                                          Konulacak      Konulacak       Konulacak
                                                            olan           olan            olan
                                                            küp            küp             küp
                1. Huni                      2. Huni
                  (e)                         (π)

                                                        A kutusuna      B kutusuna     C kutusuna
                                                         düşünce         düşünce         düşünce
                   A    B    C      A    B    C
                              1. Şekil                                   2. Şekil
         1. Şekil'de toplar düşme sıralarına göre kırmızı, mor, yeşil, mavi ve sarı renklerde konulmuştur. Ör-
         neğin kırmızı top denilince 1. top, mavi top denilince 4. topun düşeceği anlaşılmalıdır. 1. Şekil'deki
         sistem çalıştırılıp topların hepsinin A, B, C kutularına düşmesi beklenmektedir. 1. Şekil'de toplar 1.
         huniye düşerse “e” sayısı, 2. huniye düşerse “pi” sayısı dikkate alınmalıdır. Topların düşme sırası 1.
         hunideki e sayısı ile 2. hunideki pi sayısının soldan kaçıncı rakamına denk geldiğini gösterir. Bu ra-
         kam konulacak olan küpün bir ayrıtının uzunluğunu belirler. 1. düşecek olan kırmızı top hariç 1 ve 2.
         hunilerden A, B, C kutularına düşen toplar konulacak olan yeni küpün; son küpün hangi konumuna
         göre konulacağını belirler (2. Şekil). Örneğin, sarı top önce 2. huniye oradan da B kutusuna düşerse
         ayrıt uzunluğu 5 birim olan küp, 2. Şekil'de belirtildiği gibi tabanları aynı düz zemin üzerinde olacak
         şekilde mavi küpün önden sol çaprazına konulur.
         Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
          1.  Toplar aşağıda verilen tablodaki şekilde düşerse oluşan cismin hacmini, bu cismi içine alan en
              küçük hacimli dik prizmanın hacmini ve cisim köşegeninin uzunluğunu bulunuz.

                               A kutusu   B kutusu  C kutusu
                  1. Huni
                  2. Huni



          2.  İlk dört topun kutulara düşüşü tablodaki gibidir. En son sarı top aşağıdaki tabloda boşta kalan hangi
              kutuya düşerse oluşan cismi içine alan en küçük hacimli dik prizmanın hacmi en çok olur?
                               A kutusu   B kutusu  C kutusu
                  1. Huni
                  2. Huni



          82
                                                                               Hazırlayan: Dr. Abdurrahman ÜNAL
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89