Page 144 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 144

TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          4.  Bir devletin varlığını sürdürebilmesi, bağımsızlığını sağlayabil-  4.  Tımar sistemi; Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu gibi Türk-İs-
             mesi ve güçlenebilmesi için askerî güç çok önemlidir. Osmanlı   lam devletleri tarafından uygulanan ikta sitemi ile benzerlik
             Devleti’nin savaşlarda büyük zaferler kazanması ve sınırlarını   göstermektedir. İkta siteminde de devlete ait arazilerden elde
             genişletmesi güçlü bir orduya sahip olmasıyla mümkün olmuş-  edilen vergilerle memurların maaşı karşılanmış ve asker yetiş-
             tur. Osmanlı Devleti’nin kurulduktan kısa bir süre sonra bir   tirilmiştir. Cevap yoruma açıktır.
             dünya gücü hâline gelmesinde disiplinli ve güçlü bir orduya
             sahip olmasının önemli payı vardır. Günümüzde de bir devle-  Etkinlik No.: 28
             tin askerî açıdan güçlü olması gerek bölgesel gerek uluslararası   1.  Osmanlı Devleti’nin ekonomisinde tarımsal faaliyetler büyük
             alanda ona önemli bir üstünlük sağlar.         bir öneme sahipti. Tımar sitemi, teknolojik gelişmeler olmadan
          5.   İlk Türk toplumlarında eli silah tutan herkes asker sayılmıştır.   tarımsal üretimde büyük bir verimlilik sağlamıştır. Bu sistem ile
             Bu yüzden Türkler için “ordu millet” tabiri kullanılmıştır. Os-  toprak hiç boş kalmamış, sürekli işlenmiştir. Böylece hem top-
             manlı Devleti’nin kuruluş sürecindeki asker toplama yöntemine   rak işlenmiş hem de hazineye fazla yük olmadan asker yetiştiril-
             baktığımızda da “ordu millet” anlayışının devam ettiği görül-  miş ve memurların maaşı karşılanmıştır.
             mektedir. Devletin ihtiyaçları doğrultusunda gerektiğinde eli   2.  Sipahilere geçimlerini sağlayacak genişlikte toprak verilmiştir.
             silah tutan herkes askere alınmıştır.          Sipahiler ancak terfi ile daha fazla toprak sahibi olabilirdi. Sipa-
                                                            hi ile köylü arasındaki hak ve vazifeler kanunnamelerle belirlen-
          Etkinlik No.: 26
                                                            miştir. Yapılan teftişlerle kanunlara uyulup uyulmadığı kontrol
          1.  Osmanlı Devleti’nin ilk düzenli birlikleri Orhan Bey dönemin-  edilmiştir. Böylece Avrupa’daki feodal sistemden farklı olarak
             de kurulmuştur. Bu tarihe kadar farklı muharip unsurlardan   bir toprak aristokrasi sınıfının oluşması önlenmiştir.
             oluşan birliklerle seferlere gidilmiştir. Bu birlikler arasındaki
             en önemli güçlerden biri de Alplerdir. Alplerin Ertuğrul Gazi’ye   3.  Tımar sisteminin bozulması eyalet ordusunu da olumsuz etkile-
             bağlılıkları, birlik ve beraberlik içinde hareket etmeleri ve cesur   yecektir. Eyalet ordusunun sayısının azalması ile devlet, orduda-
             savaşçılar olmaları gibi özellikleri sayesinde başarılı bir fetih po-  ki eksikliği maaşlı askerlerle gidermeye çalışacaktır. Bu durum
             litikası takip edilmiştir.                     da devletin giderlerinin artmasına neden olacaktır.
          2.   Ertuğrul ve Osman Gazi’nin silah arkadaşları olan Akçakoca,   4.  Divan-ı hümayunda çıkan bu karar; tımarların kişi mülkiye-
             Abdurrahman Gazi, Hasan  Alp, Konur Alp,  Turgut Alp,  Ay-  tinde olmadığını, tımar sahibinin haksız uygulamaları ve halka
             kut Alp, Gündüz Alp, Saltuk Alp, Köse Mihal, Samsa Çavuş ve   zulmetmesi üzerine toprağının elinden alınabileceğini göster-
             Kara Ali yaptıkları başarılı fetihlerle devletin kuruluş sürecinde   mektedir.
             önemli rol oynamışlardır. Aynı zamanda fethettikleri şehirlerin   5.   1.Çiftbozan, 2. Miriarazi, 3. Tımarlısipahi, 4. Kadı, 5. Reaya, 6.
             idare ve imar işlerini de üstlenmişlerdir.     Dirlik, 7. Cebelü, 8. İkta
          3.  İnegöl,  Akyazı,  Düzce,  Bolu,  Mudurnu,  Kandıra,  Samandıra,   Etkinlik No.: 29
             Aydos, Kara Çepiş, Alb/Ebe suyu hisarları,  Köprühisar, Bursa.
          4.  Cesur, yiğit, kahraman, azimli, güvenilir, iyi silah kullanabilen   1.  Devşirme sistemi sayesinde Osmanlı hâkimiyeti altındaki top-
             kişiler olduklarını söyleyebiliriz.            raklarda yaşayan gayrimüslim çocukları, aldıkları eğitim ve
                                                            yetenekleri doğrultusunda kapıkulu ordusunda veya devlet
          Etkinlik No.: 27                                  yönetiminde görev almışlardır. Böylece köyünde eğitim görme
                                                            imkânı dahi olmayan çocuklar iyi mevkilere yükselebilmişler-
          1.  Tımar sistemi ile toprağın boş kalması engellenerek üretimde   dir. Cevap yoruma açıktır.
             süreklilik sağlanmış ve vergilerin düzenli bir şekilde toplanması
             sağlanmıştır. Tımarlardan elde edilen vergilerle hazineye yük   2.  Fatih sultan Mehmet, diğer padişahlar gibi başka bir Türk ailesi-
             olmadan hem memurların maaşı karşılanmış hem de düzenli   nin güçlenip Osmanoğullarına alternatif olmasını istemiyordu.
             bir ordu oluşturulmuştur. Bu ordular bulundukları bölgelerde   Bu yüzden devlet yönetimine devşirmeler getirilerek güçlü bir
             güvenliği sağlayarak devletin otoritesini de sağlamışlardır. Ce-  merkeziyetçilik sağlanmaya çalışılmıştır. Fatih dönemine kadar
             vap yoruma açıktır.                            devlet yönetiminde etkili olan Müslüman ve Türk asıllı aileler,
                                                            zamanla devlet yönetiminden uzaklaştırılmıştır. Böylece nüfuz-
          2.  Osmanlı köylüsü, feodal düzende yaşayan köylüye göre daha   lu Türk ailelerin gücü de kırılmıştır. Cevap yoruma açıktır.
             özgürdü. Köylünün hakları yasalarla korunmaktaydı. Toprağı-  Osmanlı Devleti’nin sınırlarının genişlemesi ile orduda ve ida-
             nı boş bırakmayıp işlediği sürece o toprak elinden alınmazdı.   3.  ri görevlerde görevlendirilecek insan kaynağı ihtiyacı artmıştır.
             Sipahi, yasalarla belirlenen miktar dışında köylüden vergi top-  Gayrimüslim çocukların devşirilip eğitilmesiyle bu insan kay-
             layamazdı. Ayrıca sipahi köylünün güvenliğini sağlamakla gö-  nağı ihtiyacı giderilmiştir. Ayrıca devşirme sistemi ile tamamen
             revliydi. Tımar sisteminde tarım arazisi devlete aitti, köylü ise
             toprağın tasarruf hakkına sahipti ancak toprağı satamaz veya   padişaha bağlı asker ve idareciler yetiştirilmiştir. Cevap yoruma
                                                            açıktır.
             başkasına devredemezdi. Feodalite sisteminde toprağın sahibi
             senyördü. Bu yüzden köylüye kötü muamele etse de görevden   4.  Mimar Sinan, devşirme sistemiyle İstanbul’a getirilmiş, iyi bir
             alınması gibi bir durum söz konusu değildi. Serfler köle gibi   eğitim almış ve mimarlık mesleğini öğrenmiştir. Eğer köyünde
             toprak ile birlikte alınıp satılırdı. Senyör, topraktan kazanılan   kalsaydı yaşamı büyük bir olasılıkla çocukluğu ve ilk gençlik yıl-
             mahsulün tamamını alır, serfe sadece karnını doyuracak kada-  larında olduğu gibi tarlada, bağda, bahçede toprak işleriyle uğ-
             rını verirdi.                                  raşarak geçecekti. Oysa devşirme sistemi sayesinde hem can ve
          3.  Osmanlı Devleti’nde merkeziyetçi bir devlet yapısı vardı. Top-  gönülden sevdiği bir meslek sahibi olmuş hem de Türk ordusu-
             rağın mülkiyeti devlete aitti. Tımar sahibi ile köylü arasındaki   nun bir neferi olarak sefere gittiği memleketlerin abidelerinden
                                                            ve sanat eserlerinden görgü ve bilgisini artırmıştır.
             ilişkiler kanunlar tarafından belirlenmişti. Tımar sahibi görevi-
             ni yerine getirmediğinde ya da köylüye kötü davranması duru-  5.  Sokolovik’i haklı bulurdum ve çocuğun devşirme memurlarına
             munda görevinden alınırdı. Feodalite sisteminde ise feodaller   verilmesini istemezdim. Çünkü çocuğun ailesinden uzak kala-
             toprak üzerindeki her şeyde hak sahibiydiler. Topraklarını is-  cak olmasından dolayı endişe duyardım. Yeşilce Mehmed Bey’in
             tedikleri gibi kullanırlardı. Güçlü bir merkezi otorite bulunma-  söylediklerini doğru bulurdum. Çocuğun geleceğini düşünerek
             maktaydı. Kralların feodal beyleri azletme yetkisi yoktu. Cevap   onun iyi bir yaşam sürmesi ve eğitim alabilmesi için devşirme
             yoruma açıktır.                                memurlarıyla gitmesini isterdim. Cevap yoruma açıktır.


          144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149