Page 145 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 145

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                            TARİH 10


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                                                            5.  Ben o dönemde yaşayan bir düşünür olsaydım öncelikle İslam
             Etkinlik No.: 30
                                                               dinini en iyi şekilde anlatmaya çalışırdım. Bunun yanı sıra hem
             1.  Muharip sınıf: Yeniçeriler, sipahiler, tımarlı sipahiler, topçular,   dönemin toplumsal, siyasal ve ekonomik şartlarını dikkate ala-
                silahların bakım ve tamirini yapan cebeciler, at ve diğer atların   rak hem de farklı milletlerden ve inançlardan insanların bir
                bakımını yapan seyisler.                       arada yaşadığını göz önünde bulundurarak adalet, dürüstlük,
                Yardımcı sınıf: Orduda resmî yazışmaları yapan ve askerlerin   saygı, dostluk gibi değerleri eserlerimde konu edinirdim. Cevap
                çeşitli kayıtlarını tutan kâtip ve hacegân adı verilen bürokratlar,   yoruma açıktır.
                su taşıyan sakalar, aydınlanmayı sağlayan meşaleciler, yollardan
                geçişi sağlayan köprücü ve kaldırımcılar, mimarlar, sağlık hiz-  Etkinlik No.: 32
                metleri veren cerrah ve tabipler, çadırcılar, ordunun bayrakları-
                na bakan görevliler.                        1.  Ahilik teşkilatında doğruluk, cömertlik, saygı, yardımseverlik,
             2.      YENİÇERİLER    TIMARLI SİPAHİLER          kardeşlik, hoşgörü ön plandadır. Ahiler dinî ve ahlaki kuralla-
                 *Merkezde bulunur    *Taşrada bulunur         ra sıkı sıkıya bağlı olmuşlardır. Birlik, beraberlik, dayanışma ve
                 *Devşirme sistemi ile  *Türk ve Müslümanlardan   yardımlaşmayı sağlamışlardır. Üyelerini sanat ve meslek alanla-
                   oluşturulmuştur  Devletin     oluşur        rında kendi öğretileri ve ilkelerine göre yetiştirmeye çalışmış; iş
                 *Maaşlı askerlerdir  askerî   *Tımar sistemi ile  yerlerinde usta, kalfa ve çırak ilişkilerini düzenlemişlerdir.
                 *Yaya askerlerdir  gücü    geçimlerini sağlarlar
                                      *Atlı askerlerdir     2.  Ahi Evran hem ilmiyle hem de eserleriyle Anadolu’nun İslam-
                                                               laşmasına büyük katkılar sağlamıştır. Ahiler, Osmanlı Dev-
             3.  Devşirme sistemi ile Acemi Ocağına alınanlar çocuklar, burada   leti’nin kuruluş döneminde Anadolu’nun en ücra köşelerine
                eğitim gördükten sonra kabiliyetleri ve ordunun ihtiyacı doğ-  kadar yayılarak Anadolu’daki halk arasında dayanışma ruhunu
                rultusunda Yeniçeri Ocağına gönderilmişlerdir.  aşılamışlar, bu bölgelerin Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağ-
             4.  Bu durum yeniçerilerin devlet yönetimi üzerinde güçlerinin   lamışlardır.
                arttığını göstermektedir.
             5.  Birinci haritaya bakıldığında Osmanlı Devleti’nin kuruluş dö-  3.  Ahiliğin kardeşlik, barış, adalet, sevgi, saygı, güven, cömertlik
                                                               ve yardımseverlik gibi temel ilkeleri günümüzde de önemini
                neminde sahip olduğu topraklar, Anadolu’nun kuzeybatı ucun-  korumaya devam etmektedir. Esnaf ve sanatkârlar odaları, kal-
                da küçük bir bölümden ibarettir. Etrafındaki diğer devlet ve   falıktan ustalığa geçiş törenleri düzenlemekte; her yıl dürüst,
                beyliklerden daha güçlü bir devlet olduğu anlaşılamamaktadır.   çalışkan ve yardımsever esnaflar onurlandırılmaktadır. Esnaf
                Oysa ikinci haritaya bakıldığında Asya, Avrupa ve Afrika kıta-  Kefalet Kooperatifleri gibi kuruluşların faaliyetlerinin kökeni
                larında toprakları olan, çok büyük sınırlara ulaşmış, güçlü bir   Ahilik teşkilatına dayanmaktadır. Mesleki Eğitim Merkezleri,
                Osmanlı Devleti görülmektedir. Bu durumun gerçekleşmesinde   öğrencilerini ahilik kültüründen gelen usta-çırak ilişkisiyle ye-
                güçlü ve disiplinli bir orduya sahip olmanın önemi büyüktür.   tiştirmektedir.
                Osmanlı Devleti, orduya büyük önem verdiği için küçük bir
                beylikten dünya gücü hâline gelmiştir.
                                                            4.  UNESCO 2020-2021 Anma ve Kutlama Yıl Dönümleri kapsa-
             Etkinlik No.: 31                                  mında düzenlenen bir etkinliğin haberini yapsaydım kullanaca-
                                                               ğım başlık “Elin, kapın, sofran açık olsun” olurdu. Ahi Evran’ın
             1.  Âlimler ve sûfîlerin sevgi, saygı, adalet, yardımseverlik, dürüst-  bu sözü bence Ahilik öğretilerini ve ahlaki değerlerini anlatan
                lük, toplumsal dayanışma, birlik ve beraberlik gibi değerleri   ve tüm insanlığa hitap eden bir sözdür.  Cevap yoruma açıktır.
                yüceltmeleri sayesinde İslamiyet Anadolu’da hızla yayılmıştır.
                Dönemin önde gelen âlim ve sûfîleri, dinî ve ilmi çalışmalar ya-
                parak halkın İslamiyet’i yakından tanımasını ve benimsemesini   Etkinlik No.: 33
                sağlamışlardır. Bu düşünürlerin toplumun her kesiminden in-
                sanları kucaklayan fikirleri, Anadolu’daki Türk-İslam birliğinin   1.  Metinde Divan-ı Hümayunun en üst mahkeme olarak görev
                zeminini oluşturmuştur. Cevap yoruma açıktır.   yaptığından bahsedilmektedir.  Bu durum Divan-ı Hümayunun
             2.  Evet, eserlerinden örnekler verilen Mevlana, Yunus Emre, Hacı   yargı yetkisine sahip olduğunu kanıtlamaktadır.
                Bektaş-ı Veli gibi toplumun değer verdiği şahsiyetlerin toplum
                yaşamının kurallarının belirlenmesinde etkileri olduğunu dü-  2.  Seyfiye sınıfı, yönetim ve askerlik işlerine bakmaktaydı. Diva-
                şünüyorum. Bu düşünürler İslam dininin öğretileri doğrul-  na Hümayuna katılan seyfiye sınıfı üyeleri sadrazam, kubbealtı
                tusunda barış, sevgi, saygı, adalet, yardımlaşma gibi değerleri   vezirleri, kaptan-ı derya ve yeniçeri ağasıydı. Bu üyelerin katıl-
                Anadolu halklarına öğretmişler; halkın güven ve huzur içinde   maması durumunda yönetim ve askerlik işleri de görüşüleme-
                birlikte yaşamalarını sağlayacak öğütler vermişlerdir. Cevap Yo-  yecekti. Ayrıca, Fatih döneminden itibaren Divan-ı Hümayun
                ruma açıktır.                                  sadrazam başkanlığında toplandığı için seyfiye sınıfı içerisinde
             3.  Adalet, doğruluk, eşitlik, kardeşlik, yardımseverlik, iyilik, bir-  yer alan sadrazamın toplantıya katılmaması demek, divanın
                lik beraberlik. Hem İslam dinini tanıtmak ve yaymak hem de   toplanamaması demektir.
                Anadolu’nun o dönemlerde içinde bulunduğu siyasi ve toplum-
                sal karmaşa nedeniyle insanlara doğru yolu göstermek için bu   3.  Padişah, kasr-ı adl bölümünden istediği zaman Divan-ı Hüma-
                değerleri eserlerinde konu etmiş olabileceklerini düşünüyorum.   yun toplantılarını  izlemiştir.  Böylece  padişah  toplantıya baş-
                Cevap yoruma açıktır.                          kanlık etmeyi bırakmış olsa dahi toplantıda görüşülen konuları,
             4.  Evet, Mevlânâ Celâleddîn Rûmî, Hacı Bektâş-ı Veli, Yunus   konularla ilgili gelişmeleri ve Divan-ı Hümayun üyelerinin yet-
                Emre, Hacı Bayrâm-ı Veli, Hoca Ahmet Yesevi’yi “çağını aşan   kilerini nasıl kullandıklarını takip edebilmiştir.
                şahsiyetler” olarak tanımlardım. Onların eserlerinde ele al-  Ehl-i kalem (kalemiye) sınıfı içerisinde yer alan defterdar tara-
                dıkları konular ve üzerinde durdukları dinî ve insani değerler   4.  fından devletin mali durumu hakkında bilgi verilir.
                günümüzde  de  geçerliliğini  sürdürmektedir.  Bu  şahsiyetlerin
                vefatlarının ardından yüzyıllar geçmesine rağmen fikirleri hâlâ
                etkisini devam ettirmektedir. Cevap yoruma açıktır.


                                                                                                   145
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150