Page 146 - Tarih - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 146

TARİH 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          5.                                             5.  Görsel 1: Halk şiiri, Görsel 2: Divan şiiri, Görsel 3: Tekke şiiri
                         SEYFİYE   İLMİYE   KALEMİYE
                                                         Etkinlik No.: 36
              Kadı                     +
              Müftü                    +                 1.  Bu efsaneler, toplumun geçmişine ve değerlerine sahip çıkması-
                                                            nı sağlar, bunlara gösterilen saygıyı pekiştirir. Dönemin sosyal,
              Divan Kâtipleri                    +
                                                            kültürel, ekonomik, siyasi vs. birçok olaya kaynaklık eder. Kül-
              Müderris                 +                    türel mirasın nesilden nesile aktarımına yardımcı olur.
              Beylerbeyi     +                           2.  Bu efsane ile Fatih Sultan Mehmet’in ne kadar büyük bir komu-
                                                            tan olduğu ve keskin zekâsı öne çıkarılmıştır. Onun genç yaşına
              Defter Emini                       +
                                                            rağmen bilgeliği ve dehası sayesinde elde ettiği büyük başarı
              Kubbealtı Vezirleri  +                        üzerinde durulmuştur.
                                                         3.  Genç yaşında İstanbul gibi önemli bir şehri fethetmesi, başarılı
                                                            stratejiler takip etmesi, zekası, azmi ve çalışkanlığıyla gençlere
          Etkinlik No.: 34
                                                            ilham kaynağı olmakta, özgüven aşılamaktadır.
          1.  Görsel 1: Sadrazam                         4.  Herhangi bir tarihî olay, toplum üzerinde büyük etkiler bırak-
             Görsel 2: Kazasker                             mışsa zaman içinde bu olay dilden dile, nesilden nesile aktarı-
             Görsel 3: Defterdar                            larak efsaneleşir.
             Görsel 4: Nişancı                           5.  Bu  sorunun  cevabı  öğrenciye  bırakılmıştır  ve  cevabı yoruma
             Görsel 5: Şeyhülislam                          açıktır. Muhtemel cevaplar şu şekilde olabilir: Bence destanlar
             Görsel 6: Reisülküttap                         toplum üzerinde daha büyük etkiler bırakan sözlü edebiyat
          2.  Seyfiye: Sadrazam                             ürünleridir. Çünkü destanlar, bir toplumun tamamını etkileyen
             İlmiye: Kazasker, Şeyhülislam                  savaş, kıtlık, salgın, göç gibi büyük olayları konu edinir.
             Kalemiye: Defterdar, Nişancı, Reisülküttap
          3.  Padişah adına seyfiye, ilmiye ve kalemi sınıfında yer alan üyeler   Etkinlik No.: 37
             tarafından devlet işleri yürütülmekteydi. Padişah bu görevlile-  1.
             rin atamasını yaparken onların sahip oldukları özelliklerini, ye-  Görsel 1: Hat Sanatı  Görsel 2: Çinicilik  Görsel 3: Oymacılık
             teneklerini, başarılarını, tecrübelerini göz önünde bulundurma-  Görsel 5: Kakmacılık  Görsel 6:  Dokumacılık
             lıdır. Çünkü görevlendirdiği kişiler yetenekli ve işin ehli kişiler   Görsel 4: Tezhip
             olurlarsa devlet işleri de başarılı bir şekilde yürütülür.  Görsel 7: Ebru  Görsel 8: Ciltçilik  Görsel 9: Minyatür
          4.  Bu sorunun cevabı öğrenciye bırakılmıştır ve yoruma açıktır.
             Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Osmanlı Devlet idaresini   2.  Osmanlı Devleti’nde ortaya konan sanat eserlerinde Türk ve
             oluşturan seyfiye, ilmiye ve kalemiye sınıfları birbirini tamamla-  İslam kültürünün tesiri yoğun olarak görülebilmektedir. Os-
             maktadırlar. Örneğin seyfiye sınıfından sadrazam başkanlığın-  manlı sanatı Selçuklu, İran, Arap, İran gibi farklı kültürlerden
             da toplanan divanda devletin bütçesi görüşülürken defterdara,   etkilenmiş olsa da özgün bir sanat anlayışı ve kendine has bir
             yeniçeri ocağı ile ilgili konularda yeniçeri ağasına ihtiyaç duyul-  üslup oluşturmayı başarmıştır. Dönemin önemli gelişmelerini
             maktadır. Dolayısıyla işbirliği içerisinde çalışmak zorundadır-  resmetmek için minyatür sanatından yararlanılmıştır. Yazı ve
             lar. Aksi durumda devlet işleri de aksar.      süsleme ile ilgili sanat dallarında Arap alfabesi kullanılmıştır.
                                                            Dokumacılık, çinicilik, kakmacılık, ciltçilik, ebru ve oymacılık
          Etkinlik No.: 35                                  gibi sanat dallarında da Türk ve İslam kültürünü yansıtan motif-
          1.  Moğolların Anadolu’yu istilasından sonra Anadolu Selçuklu   lerden yararlanılmıştır. Osmanlı Devleti’ndeki sanat faaliyetleri
             Devleti parçalanmış ve Anadolu’daki Türk siyasi birliği bozul-  incelendiğinde estetik ve ince işçilik bakımından çok ileri bir
             muştur. Osmanlı coğrafyasındaki bu karışıklıklar sürecinde   seviyeye ulaşıldığı görülmektedir.
             özellikle dinî konulardaki tekke şiirleri, halkın maneviyatını   3.  Sanat eserleri, bir toplumun geçmişine ışık tutan en önemli
             yükseltip birlik ve beraberlik ruhu, adalet, saygı, sevgi gibi de-  sosyal hayat göstergeleridir. Sosyal, iktisadi, kültürel ve siyasi
             ğerler aşılamıştır. Divan ve halk şiiri ise ortak kimlik ve kültürel   hayata dair birçok bilgi içerir. Bir toplumun sanat eserlerine
             birlik sağlanmasında yardımcı olmuştur.        bakarak o  toplumun  yaşantısı,  sınıf  yapısı,  ekonomik  düzeni,
          2.  Halk şiiri Osmanlı coğrafyasında halk arasında en yaygın olan   kültürel özellikleri, yönetim tarzı, dinî inanışları, giyim kuşamı
             şiir türüdür. Halk şairleri bulundukları köylerde, kasabalarda şi-  vs. konularda bilgi sahibi olunabilir. Toplumun kültürel mirası
             irlerini saz eşliğinde okumuşlardır. Divan şiiri daha çok saray ve   ve zaman içerisinde geçirmiş olduğu değişmeler de sanat eser-
             çevresinde yaygın olan şiir türüdür. Tekke şiiri ise tekke ve zavi-  lerinden öğrenilebilir.
             yelerin artmasıyla yaygınlık kazanmıştır. Daha geniş bir kitleye
             hitap ettiği için halk şiiri en beğenilen türdür denilebilir.  4.  Minyatür, nakkaşlar tarafından çok ince işlenmiş, ışık, gölge ve
                                                            hacim duygusu yansıtılmayan küçük boyutlu resimlerdir. Min-
          3.  Tekke şairleri dinî konularda halkı bilgilendirmeye çalışmış,   yatür sanatçısı, çizdiği minyatür aracılığıyla estetik değere sahip
             manevi ve insani değerleri öğreterek birlik ve beraberlik duy-  konuları ve kendi dönemini resmetmeye çalışmaktadır. Bu, çok
             gusu aşılamışlardır.                           büyük yetenek gerektiren bir iştir. Aynı zamanda çizilen minya-
          4.  Edebiyat millî, maddi, manevi, toplumsal, kültürel veya insani   türlerin başarılı bir şekilde boyanması da en önemli noktalar-
             değerleri konu edinerek bir birikim oluşturur ve bunların ku-  dandır. Fotoğraf sanatçısı da fotoğraf makinası ile güzel buldu-
             şaktan kuşağa aktarılıp yaygınlaşmasını sağlar. Edebiyat ürün-  ğu konuları ve bulunduğu dönemin gelişmelerini resmetmeye
             leri bilgi ve haber vermek, öğretmek, tanıtmak veya estetik bir   çalışır. Bu durum minyatür sanatına göre daha pratiktir. Ancak
             zevk sunmak amacıyla yazılır. Bu nedenle her bir edebiyat ürü-  iyi bir kompozisyon oluşturabilmek ve başarılı çekimler yapa-
             nü yazıldığı dönemin ve ait olduğu toplumun kültürel, toplum-  bilmek açısından fotoğraf sanatçısının da yeteneği önem taşır.
             sal, siyasi, ekonomik vs. izlerini barındırır. Dolayısıyla bir edebî
             eser incelendiğinde eserin ortaya çıktığı dönem ve toplumlar
             hakkında birçok bilgiye de ulaşılabilir.


          146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151